• Anonym (Ensam)

Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

• Svar på tråden Enrums lägenhet
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:44:56 följande:
    Ja och jag tycker att motsatsen är konstig faktiskt. 
    Är ju skillnad om man  bor i hus med utrymme än i en lägenhet man skaffat till sig själv.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:46:20 följande:
    Det är ju inte anpassat för att du inte har anpassat det.
    Absolut,  för att jag inte har något iför det.
    Som sagt, jag träffar barnbarnen i deras hem.
  • Anonym (f)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:33:10 följande:
    Vadå inte meningen? Är något många föräldrar gör automatiskt och något jag som dotter förväntar mig. Det får barnen att känna sig välkomna och förhoppningsvis hälsa på oftare, vilket iallafall jag vill.
    Jobbigt när "barnen"= vuxna inte kan inse att det är ens förälders egna val och i många fall en nödvändighet att bo mindre. Du är garanterat en person där föräldern inte heller får skaffa pälsdjur 10 år efter allergiska barn flyttat ut heller. För det vore inte anpassat... 

hotellfrukost tack
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:55:21 följande:
    Är ju skillnad om man  bor i hus med utrymme än i en lägenhet man skaffat till sig själv.
    Ja, visst är det skillnad men inte två helt olika saker.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:53:26 följande:
    Utöver det, jag joobaheltid i ett fysiskt arbete och orkar/vill vara ifred när jag är ledig. Alltså i te ha någon som sover över och behöver service.

Jag har haft hemmaboende "barn" i närmare 40 år. Jag är 100% klar med sånt. 
    Hoppas att barnen är förstående och inte blir ledsna. Visst kan man behöva prioritera sin hälsa framför vuxna barn.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 17:04:05 följande:
    Jobbigt när "barnen"= vuxna inte kan inse att det är ens förälders egna val och i många fall en nödvändighet att bo mindre. Du är garanterat en person där föräldern inte heller får skaffa pälsdjur 10 år efter allergiska barn flyttat ut heller. För det vore inte anpassat... 

hotellfrukost tack
    Skillnaden mellan dig och mig är nog att jag fortfarande ser oss som en familj. 
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:56:46 följande:
    Absolut,  för att jag inte har något iför det.
    Som sagt, jag träffar barnbarnen i deras hem.
    Så länge det funkar för er så ser jag inget fel. Säger bara att jag förstår att ett vuxet barn kan känna besvikelse.
  • Anonym (H)

Det är ditt val, trivs du så får andra anpassa sig.

• Anonym (Signe)

Spännande diskussioner. I vissa kulturer är det snarare de vuxna utflugna barnen som ska anpassa sina hem för att den äldre delen av familjen ska kunna sova/bo hos dem. Här blir man aldrig av med att vara förälder och skyldig att anpassa sitt liv efter barn och sedan barnbarn.

• Anonym (f)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:38:27 följande:
    Skillnaden mellan dig och mig är nog att jag fortfarande ser oss som en familj. 
    Hysteriskt roligt. Jag umgicks med min familj senast igår och vi ska ses nästa vecka samt hörs dagligen. Jag har noll problem med om de vill bo i en etta.
Svar på tråden Enrums lägenhet