• Anonym (Ensam)

Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

• Svar på tråden Enrums lägenhet
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:20:25 följande:
    Tycker att det är normalt att vilja det fram tills man själv får barn. Skulle det vara konstigt? Får gärna finnas plats för barnbarnen senare också men är nog inget man förväntar sig på samma sätt. 
    På allvar, tycker du att man ska betala för ett rum som används ett par gånger per år?
    Blir nog billigare att ta in på hotell. 

Varför skulle jag ha ett extra rum för att jag barnbarn,  mitt hem är inte på något vis anpassat för barn!
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 15:29:06 följande:
    På allvar, tycker du att man ska betala för ett rum som används ett par gånger per år?

Varför skulle jag ha ett extra rum för att jag barnbarn,  mitt hem är inte på något vis anpassat för barn!
    Behöver inte vara ett extra rum utan går att anpassa så att det finns välkomnande sovplats även i en etta.

Hade blivit ledsen om min mamma hade ett hem som inte på något vis var anpassat efter mina barnbarn. Hon har satt upp en trappgrind och gjort lite andra anpassningar.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:37:39 följande:
    Behöver inte vara ett extra rum utan går att anpassa så att det finns välkomnande sovplats även i en etta.

Hade blivit ledsen om min mamma hade ett hem som inte på något vis var anpassat efter mina barnbarn. Hon har satt upp en trappgrind och gjort lite andra anpassningar.
    Ok, tur att mina barn inte ställer såna krav på mitt boende.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 15:38:57 följande:
    Ok, tur att mina barn inte ställer såna krav på mitt boende.
    Har du ingen egen önskan om att ha barnen på besök hos dig?
  • Anonym (Lena)
    Anonym skrev 2025-06-13 15:29:06 följande:

Fast rummet kan ju TS använda varje dag eftersom hon idag sover i vardagsrummet. 

Det är väl trevligare om man har folk hemma att de slipper sitta i ett rum med säng i. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:20:25 följande:
    Tycker att det är normalt att vilja det fram tills man själv får barn. Skulle det vara konstigt? Får gärna finnas plats för barnbarnen senare också men är nog inget man förväntar sig på samma sätt. 
    Man kan vilja alla möjliga saker, men TS måste fortfarande anpassa sitt boende efter utbudet på orten samt sin ekonomi.

Nu är det så att TS bor i en etta. Då får barnen bo i ettan när de hälsar på utan att klaga eller hyra ett hotellrum eller någon annan lägenhet om de vill ha ett privatliv när de hälsar på i TS stad. 

Långt ifrån alla har möjlighet att i äldre dagar som ensamstående bo i en stor lägenhet eller hus med rum åt alla barn och barnbarn. Det är väl jättebra att skala ner innan man blir så pass gammal att man inte orkar flytta själv.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-06-13 15:51:01 följande:
    Man kan vilja alla möjliga saker, men TS måste fortfarande anpassa sitt boende efter utbudet på orten samt sin ekonomi.

Nu är det så att TS bor i en etta. Då får barnen bo i ettan när de hälsar på utan att klaga eller hyra ett hotellrum eller någon annan lägenhet om de vill ha ett privatliv när de hälsar på i TS stad. 

Långt ifrån alla har möjlighet att i äldre dagar som ensamstående bo i en stor lägenhet eller hus med rum åt alla barn och barnbarn. Det är väl jättebra att skala ner innan man blir så pass gammal att man inte orkar flytta själv.
    Har man inte råd så är det ju inte så mycket att fundera på. Men tycker att det är minimum att anpassa ettan så att det känns välkomnande för barn eller barnbarn att komma på besök. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:54:50 följande:
    Har man inte råd så är det ju inte så mycket att fundera på. Men tycker att det är minimum att anpassa ettan så att det känns välkomnande för barn eller barnbarn att komma på besök. 
    Jag tycker ju att TS har anpassat sitt hem eftersom hon har fixat en soffa dottern kan sova i. 

Förhoppningsvis är det en bäddsoffa. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-06-13 15:57:45 följande:
    Jag tycker ju att TS har anpassat sitt hem eftersom hon har fixat en soffa dottern kan sova i. 

Förhoppningsvis är det en bäddsoffa. 
    Fast hennes svärson vill förnodligen ha det lite avskärmat om han ska sova där.
  • Anonym (f)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:54:50 följande:
    Snälla nån... Det är inte meningen att föräldrarna ska behöva stå för boende åt sina vuxna barn när de är i stan. Vi har ingen aning om TS har avskärmat med draperier eller vägg men det spelar ingen roll egentligen. TS hem är TS hem, de får komma på besök som normala människor och sitta i soffan eller vid ett köksbord. Vill de inte sova på soffan så gör inte det då.
Svar på tråden Enrums lägenhet