• Anonym (Ensam)

Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

• Svar på tråden Enrums lägenhet
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:45:20 följande:
    Har du ingen egen önskan om att ha barnen på besök hos dig?
    ?esök, absolut. Men ses hellre hemma hos dem.
    Övernattning, nej.
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:00:22 följande:
    Fast hennes svärson vill förnodligen ha det lite avskärmat om han ska sova där.
    Som gäst får man vackert anpassa sig efter rådande situation.  
    Passar det inte så står det var och en fritt att boka hotell eller helt enkelt bara besöka över dagen. 

Snart kommer nog inlägg om att ts dotter förtjänar hotellfrukost och färskpressad juice också..  herregud...
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 16:15:11 följande:
    Snälla nån... Det är inte meningen att föräldrarna ska behöva stå för boende åt sina vuxna barn när de är i stan. Vi har ingen aning om TS har avskärmat med draperier eller vägg men det spelar ingen roll egentligen. TS hem är TS hem, de får komma på besök som normala människor och sitta i soffan eller vid ett köksbord. Vill de inte sova på soffan så gör inte det då.
    Vadå inte meningen? Är något många föräldrar gör automatiskt och något jag som dotter förväntar mig. Det får barnen att känna sig välkomna och förhoppningsvis hälsa på oftare, vilket iallafall jag vill.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-13 16:28:20 följande:
    Som gäst får man vackert anpassa sig efter rådande situation.  
    Passar det inte så står det var och en fritt att boka hotell eller helt enkelt bara besöka över dagen. 

Snart kommer nog inlägg om att ts dotter förtjänar hotellfrukost och färskpressad juice också..  herregud...
    Är ju inte en gäst vilken som helst utan en del av familjen. Förvånad över att det ens blir diskussion om det här.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:26:59 följande:
    ?esök, absolut. Men ses hellre hemma hos dem.
    Övernattning, nej.
    Är såklart ett fritt val och ansvaret slutar när barnen är vuxna. Men själv har jag många fina minnen eftrr övernattning hos mina morföräldrar. 
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:37:53 följande:
    Är såklart ett fritt val och ansvaret slutar när barnen är vuxna. Men själv har jag många fina minnen eftrr övernattning hos mina morföräldrar. 
    Exakt, ett fritt val och väljer hur jag vill ha det.
    Alltså ett hem till mig.
    Mina barn och barnbarn har egna hem.

Mitt hem är som sagt inte anpassat till barn. 
  • Anonym (Fasadflagga)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:33:10 följande:
    Vadå inte meningen? Är något många föräldrar gör automatiskt och något jag som dotter förväntar mig. Det får barnen att känna sig välkomna och förhoppningsvis hälsa på oftare, vilket iallafall jag vill.
    Förväntar dig? Tänk att som vuxen ha förväntningar på att andra ska anpassa sitt boende efter en själv. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fasadflagga) skrev 2025-06-13 16:41:44 följande:
    Förväntar dig? Tänk att som vuxen ha förväntningar på att andra ska anpassa sitt boende efter en själv. 
    Ja och jag tycker att motsatsen är konstig faktiskt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:40:47 följande:
    Exakt, ett fritt val och väljer hur jag vill ha det.
    Alltså ett hem till mig.
    Mina barn och barnbarn har egna hem.

Mitt hem är som sagt inte anpassat till barn. 
    Det är ju inte anpassat för att du inte har anpassat det.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:37:53 följande:
    Utöver det, jag joobaheltid i ett fysiskt arbete och orkar/vill vara ifred när jag är ledig. Alltså i te ha någon som sover över och behöver service.

Jag har haft hemmaboende "barn" i närmare 40 år. Jag är 100% klar med sånt. 
Svar på tråden Enrums lägenhet