Stickrädd 6-åring
Hej! Jag har en dotter som snart fyller sju år och sedan en incident när hon var liten (upprepade blodprov utan bedövningskräm när hon var två, så hon minns inte händelsen men någonstans sitter det ändå kvar) så är hon extremt rädd för stick.
Förra veckan behövde hon ta ett allergiprov i armvecket, dom behöver 4 rör blod.
Jag förberedde henne några dagar innan provet med att prata mycket om det, se (väl valda) klipp på youtube med barn som tog blodprov utan att vara rädda, jag testade Emlaplåster själv och vi testade hur bedövat det blev, jag mutar henne med att se på skärmen (vilket hon aldrig får göra annars så det är verkligen ett topp-treat), hon skulle äta godis under själva sticket, hon hade såklart Emlaplåster på och kände själv att hon var helt bedövad, vi skulle gå och köpa en valfri present i leksaksaffären efteråt osv osv osv.
Allt gick bra tills vi kom in i provrummet, hon berättade att hon var nervös innan men det kändes som att vi äntligen hade det under kontroll. Men när vi kom in till läkaren som skulle ta provet (en väldigt lugn och snäll kvinna, hon var fantastisk) så kom paniken. Hon blir helt okontaktbar och gråter hejdlöst, det blev såklart inget blodprov för det gick inte att genomföra, och varken läkaren eller jag ville utsätta henne för. Vi försökte i 30min att lugna henne men det gick inte, efteråt mådde hon så illa att hon kräktes.
Vad ska jag göra, mitt hjärta går sönder!! Finns det någon som har ett barn som är lika rädd som kan svara på hur man hjälper dom att komma över rädslan? Efteråt var hon så ledsen på sig själv att hon inte klarade det. Att se sitt barn vara så rädd är HEMSKT. Jag blir helt knäckt inombords. Hur gör man? Borde vi söka hjälp hos psykolog eller vart börjar jag?