• Anonym (All i need is lowe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

När två människor, båda i relationer på var sitt håll, väljer att vara otrogna med varandra så är det inte meningen att det ska komma fram. De har ingen vilja att göra detta till någon offentlig relation utan trivs med att under korta stunder leva i sin egen bubbla och hänge sig åt varandra.

Det är inte så att någon av dem har någon vilja att bryta upp från sina relationer. De vill ha både och

Mycket av vad som skrivs här är nog taget ur någons fantasier

Verkligheten är väldigt mycket enklare än vad dessa fantasier tycks tro. 
    Vissa människor behöver helt enkelt få leva stundtals i otrohets-bubblan  och blir därmed lättare att leva med.

Det är vanligare än vad man tror och det skadar ingen så länge det förblir okänt.

• Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne
  • Anonym (Signe)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-18 17:40:36 följande:
    Det får du nog fråge dem som beskriver otroheten på detta sätt.  Det är den förklaring de ger och jag kan inte argumentera för dem. 

Självklart är sex en beståndsdel men förvånadsvärt sällan sägs det vara huvudsaken.

Det är ju inte frågan om du tror på deras beskrivningar eller inte. Det är en förklarande beskrivning. Det finns säkert tusentals andra.  Det är detta som är poängen. 

Om man gräver lite djupare i Svaren på VARFÖR så kommer vi att se att väldigt lite beror på partnern, vad den gör eller inte gör.  Man kan också se att de som är otrogna inte sällan har svårt att ge sig själva svaret på varför de varit otrogna. Det krävs mycken självrannsakan och grävande i sig själva för att de ska kunna hitta ett svar på VARFÖR de var otrogna. 

Därför kanske man ska se otroheten som en nyckel till något som ligger där inunder och bubblar i dem själva.

Eskapism är ett sätt att hantera livets och samhällets krav, men det finns otalet flera. 

Om vi fortsätter att endast se otrohet som att att man bedrar och sviker sin partner så kommer vi att hamna i ett samhälle med otaliga uppbrott i familjer och därmed en allt mer fragmenterad familjebildning. 

Om vi i stället skulle försöka att lära oss mera om oss själva och våra partners och hur just VI fungerar skulle kanske våra barn få växa upp i familjer där de vuxna tar sitt vuxenansvar och faktiskt lär känna varandra. 

Att bara undra VARFÖR och aldrig ett svar skapar frustration hos alla 

Det finns ju inget enhälligt svar på det. Men väldigt ofta handlat det om personen själv och inte den bedragne.

Ofta handlar det om överdriven självtro att man aldrig kommer bli påkommen.

Därefter finns en mängd olika orsaker som kan leda till otrohet.

Vi har narcissisterna som stod för en del av procenten.

Bekräftelsebehov ligger väldigt högt som orsak, och då är det säkert främst när partnern inte upplever att det räcker med att bli sedd av sin partner.

Känslomässig orsak om man upplever att partnern inte ser en i förhållandet.

Alkohol och därmed brist på konsekvenstänk. Där blir det tillfället skapar tjuven.

Sexuell frustration, inte tillräckligt mycket, inte tillräckligt spännande.

Kommunikationsvårigheter och gräl som gör att man söker en annan att binda sig till utanför förhållandet, att samtala med såväl som sex.

Spänning, om personen upplever att förhållandet är trist, eller kanske har en 
    diagnos som medför minskad impulskontroll eller ökat behov av spänning.

Men det här är saker som pratats om rätt mycket, så jag antar att det inte var detta ?varför? du ville diskutera? 

Ni som svarar på frågan VARFÖR Tack.

Det är vad min tråd handlar om.  Inte om vad den bedragne känner eller vilka personlighetstyper som är otrogna.  Utan om varför man väljer att vara otrogen och vad som ligger bakom detta val. 

Det finns otaliga orsaker, man kan inte vara generell utan i princip varje val att vara otrogen är unikt.  Därför är det intressant att få dessa beskrivna.  Inte minst för de som blivit bedragna och aldrig får något riktigt svar på varför.

Svar som "det beror inte alls på dig", "det bara hände", " vårt sexliv har gått i stå" mm.  är inga riktiga svar på varför man gjorde valet att vara otrogen. Det är bara klyschor som inte innebär någon ting.  

Jag är ute efter riktiga beskrivningar typ den jag gav om otrohet-relationen

Det vore fantastiskt om det fanns några här som kunde ge sina bilder av sin otrohet och valet de gjorde.

• Anonym (M)

Finns ju trådar om det redan. Bara läs här på FL. En handlar om otrogna som beskriver varför och vad de får ut av det. 

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 13:29:14 följande:

Finns ju trådar om det redan. Bara läs här på FL. En handlar om otrogna som beskriver varför och vad de får ut av det. 

Otrohetstråden - den positiva tråden 
    Anonym (Nightstride) skrev 2025-06-18 13:27:21 följande:
    Försöker du vända detta till att det är den bedragnas fel att otroheten skedde? Ansvaret hos någon som valt att leva i en trogen monogam relation är att INNAN man är otrogen fråga sig vad man kan göra för att undvika att det sker, om man känner en dragning. Att ge efter för den dragningen är aldrig ursäktat, utan en aktiv handling som tar sönder något.

Om bedragaren själv är känslokall så är det väl antingen en förklaring till varför otroheten sker, eller en psykologisk reaktion för att rättfärdiga felstegen. Men oavsett skälet till känslokylan så säger det ju inget om den bedragnas känslor. Att denna känner sig sviken hjälps ju inte av att bedragaren inte tyckte att det var någon big deal. 

Att svika en människa på det sättet och den försöka rättfärdiga eller översläta det, ÄR svinaktigt. Om du själv väljer att på det sättet vara ett svin eller inte är upp till dig. 
    Nu är vi där igen, åter igen  Det är inte den bedragnes fel att partnern valt att vara otrogen!  Det är också självklart att det är i monogama relationer som otrohet uppstår. Är man inte monogam så uppstår aldrig frågan. Så jag förstår inte riktigt dina invändningar.

Tror du på allvar att den som är otrogen anser sig vara en känslokall människa?
    Förklaringen "Ingen big deal" Är väl knappast en förklaring till VARFÖR

Du är fast vid tanken m att en förklaring skulle rättfärdiga otroheten, detta är fullständigt felaktigt. Den felande parten kan aldrig rättfärdiga något inför den "skadade" parten.  Detta borde alla förstå. Nu är det inte det vi diskuterar här men det är ju endast i de fall partnern godtar förklaringen som handlingen rättfärdigats.
    Jag tror knappast att förklaringen "ingen big deal" är en förklaring som rättfärdigar några handlingar. Inte heller de andra jag beskrivit tidigare.

Men som sagt det var inte detta jag ville diskutera och om du anser mig vara ett svin för att jag intresserar mig för detta får det stå för dig. Du behöver inte diskutera med mig. 
    Anonym (Signe) skrev 2025-06-19 08:07:22 följande:

Det finns ju inget enhälligt svar på det. Men väldigt ofta handlat det om personen själv och inte den bedragne.

Ofta handlar det om överdriven självtro att man aldrig kommer bli påkommen.

Därefter finns en mängd olika orsaker som kan leda till otrohet.

Vi har narcissisterna som stod för en del av procenten.

Bekräftelsebehov ligger väldigt högt som orsak, och då är det säkert främst när partnern inte upplever att det räcker med att bli sedd av sin partner.

Känslomässig orsak om man upplever att partnern inte ser en i förhållandet.

Alkohol och därmed brist på konsekvenstänk. Där blir det tillfället skapar tjuven.

Sexuell frustration, inte tillräckligt mycket, inte tillräckligt spännande.

Kommunikationsvårigheter och gräl som gör att man söker en annan att binda sig till utanför förhållandet, att samtala med såväl som sex.

Spänning, om personen upplever att förhållandet är trist, eller kanske har en 
    diagnos som medför minskad impulskontroll eller ökat behov av spänning.

Men det här är saker som pratats om rätt mycket, så jag antar att det inte var detta ?varför? du ville diskutera? 

Du har fattat galoppen.

Bekräftelsebehov tex svaret på frågan VARFÖR hen gjorde valet att vara otrogen, vad var det som gjorde att vågskålen tippade över? Var det något i relationen eller någonting annat som kanske ligger långt tillbaka i tiden?

Kommunikationssvårigheter tex VARFÖR har hen stannat i en relation där kommunikationen inte fungerar? Vad är det i kommunikationen som inte fungerar?
    osv

Det blir så mycket bättre för alla parter om vi går till grundorsaken istället för att använda klyschor. Det blir så mycket bättre om vi försöker lyssna till varandra istället för att fördöma varandra.  Missförstå mig inte, jag förstår och uppriktigt känner för de som känner sig bedragna och svikna. De måste självklart få ge uttryck för sina känslor, vara besvikna, ledsna mm.  Men man måste ändå parata om det och få ett riktigt svar på VARFÖR.

Ibland kan jag tycka att vi ha snuttifierat livet genom att diagnostisera, och etikettera.  Vi använder klyschor istället för att vi talar om vad vi känner. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-19 15:15:41 följande:
    Du har fattat galoppen.

Bekräftelsebehov tex svaret på frågan VARFÖR hen gjorde valet att vara otrogen, vad var det som gjorde att vågskålen tippade över? Var det något i relationen eller någonting annat som kanske ligger långt tillbaka i tiden?

Kommunikationssvårigheter tex VARFÖR har hen stannat i en relation där kommunikationen inte fungerar? Vad är det i kommunikationen som inte fungerar?
    osv

Det blir så mycket bättre för alla parter om vi går till grundorsaken istället för att använda klyschor. Det blir så mycket bättre om vi försöker lyssna till varandra istället för att fördöma varandra.  Missförstå mig inte, jag förstår och uppriktigt känner för de som känner sig bedragna och svikna. De måste självklart få ge uttryck för sina känslor, vara besvikna, ledsna mm.  Men man måste ändå parata om det och få ett riktigt svar på VARFÖR.

Ibland kan jag tycka att vi ha snuttifierat livet genom att diagnostisera, och etikettera.  Vi använder klyschor istället för att vi talar om vad vi känner. 

Nu utgår jag bara från hur jag tror ( och vad jag hört) att det förhåller sig. Men de som är otrogna pga bekräftelsebehov har nog oftast mycket dåligt självförtroende ( från uppväxten) . De tar tillfället i akt att flörta när inte deras kvinna/man är med, och om de får gensvar ökar deras självförtroende.

Otroheten blir ett medel för att öka deras självförtroende. Jag tror det är vanligast bland yngre, osäkra människor. MEN många människor har problem med dåligt självförtroende långt upp i åldrar med. Särskilt om man inte lyckats bra med övriga saker man anser är viktiga i livet ( karriär, barn, resor, materiella saker).

Då är risken även större om ens partner lyckats bättre. Vissa kan se otroheten som ett sätt att återfå maktbalansen i förhållandet. 

Därefter finns det de som inte känner sig sedda av sin partner. I de fallen kan det vara en befogad känsla, ELLER så är det deras bekräftelsebehov som är större än vad partnern mäktar med att uppfylla. ( här kan det även finnas diagnoser som gör att personen har svårt med tillit till partnern, och om den inte bekräftar tillräckligt är den inte kär i en). Det kan leda till att den söker bekräftelse på annat håll. Vilket också kan vara ett sätt att bete sig självdestruktivt.

När det gäller kommunikationsproblem så är det påfallande många som stannar trots det. Ofta är det något som kanske funnits under större delen av relationen, så vissa har vant sig vid att det är så ( normaliserat det).  En del stannar för att de är rädda att inte hitta någon ny/någon bättre. En del för att de investerat mycket och inte orkar börja om. Men vid någon livskris börjar ena fundera på om livet ska behöva vara så, och när någon annan person verkar lyssna och se en, kanske det blir lättare att falla dit. 

Kommunikationsproblemen kan innebära att den ena eller båda inte lyssnar, eller att allt slutar i bråk och gräl. Hittar man någon som man är mer kompatibel med så kan förälskelse uppstå. Här är nog problemet snarare att fler borde vilja/våga söka hjälp för det. 

• Anonym (Ja)

Det här hade jag inte skrivit för några år sedan, men jag håller faktiskt med. 

• Jimmy75
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-17 02:52:15 följande:
    Vad är det för snack. Otrohet har ingenting med Relationen de lever i att göra. 
    Det handlar inte om att de får för lite sex eller att de tappat attraktionen för sin partner. De vill självklart äta kakan men ändå ha den kvar.

Och öppna relationer är de absolut inte intresserade av, 

Det är bubblan de vill ha att fly in i.  Det är så de fungerar. 
    Och det menar du skulle vara okej????
  • Anonym (Ja)
    Jimmy75 skrev 2025-06-20 23:26:10 följande:
    Och det menar du skulle vara okej????
    Ja kanske? Jag tänker att vissa behöver hettan och adrenalinet emellanåt som du inte kan få efter 20 år med samma partner. Man kan ju älska sin make/maka och vilja leva resten av livet med den personen ändå, men behöva lite mer emellanåt. Och om det kanske tom gör en till en bättre partner i vardagen så varför inte? 
Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne