• Anonym (All i need is lowe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

När två människor, båda i relationer på var sitt håll, väljer att vara otrogna med varandra så är det inte meningen att det ska komma fram. De har ingen vilja att göra detta till någon offentlig relation utan trivs med att under korta stunder leva i sin egen bubbla och hänge sig åt varandra.

Det är inte så att någon av dem har någon vilja att bryta upp från sina relationer. De vill ha både och

Mycket av vad som skrivs här är nog taget ur någons fantasier

Verkligheten är väldigt mycket enklare än vad dessa fantasier tycks tro. 
    Vissa människor behöver helt enkelt få leva stundtals i otrohets-bubblan  och blir därmed lättare att leva med.

Det är vanligare än vad man tror och det skadar ingen så länge det förblir okänt.

• Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne
  • Jimmy75
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-17 21:17:44 följande:
    Nu måste jag nog opponera mig lite. Var skriver jag att andras åsikter är fantasier?

Det måste du nog ha fantiserat ihop. 

Du anser alltså inte att man kan diskutera eller ta upp ämnen man tycker är intressanta  och har viss insikt i , såvida man inte kan backa upp dessa med fakta.?

Jag tycker nog att formatet inte lämpar sig för den typen av diskussioner. Skulle bara bli långa haranger av referenser till publikationer  de flesta här inte har tillgång till. 

Därför föredrar jag att på vanlig svenska försöka få tillstånd ett samtal kring min problemställning.

Jag tar självklart emot allas åsikter men när det kommer åsikter som inte berör ämnet vill jag nog påpeka detta.

Det står var och en fritt att reagera på vad jag skriver men snälla håller till ämnet
    Kan det månne ha att göra med tvärsäkra uttalanden som detta jag klippt in nedan :som gör att personen anser att det vore klädsamt att backa upp det med någon slags belägg för det utöver dina egna åsikter och tankar. Det är sättet du skriver på. Hade varit ett annat läge om du tydligt att hade påpekat att detta handlar om dina subjektiva tankar. Om man påstår att något är en bubbla och att det är rent nys som inte har några fakta bakom sig, då bör man kunna redogöra för hur man kommit fram till den ståndpunkten och vilka belägg man har för att det inte skulle finnas fakta som stödjer det. Enda sättet att ta reda på det är ju om du gått igenom all relevant litteratur på området.

Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker.  Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig.  

Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.
  • Jimmy75
    Anonym (Ja) skrev 2025-06-20 23:36:48 följande:
    Ja kanske? Jag tänker att vissa behöver hettan och adrenalinet emellanåt som du inte kan få efter 20 år med samma partner. Man kan ju älska sin make/maka och vilja leva resten av livet med den personen ändå, men behöva lite mer emellanåt. Och om det kanske tom gör en till en bättre partner i vardagen så varför inte? 
    För att det är egoistiskt och bryter det psykologiska kontrakt man har med sin partner och det tillhör liksom vuxenlivet att behöva göra val....antingen äter du upp kakan, ELLER väljer du att ha den kvar.
  • Anonym (Ja)
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 00:10:35 följande:
    För att det är egoistiskt och bryter det psykologiska kontrakt man har med sin partner och det tillhör liksom vuxenlivet att behöva göra val....antingen äter du upp kakan, ELLER väljer du att ha den kvar.
    Jag har ingen aning om hur jag skulle reagera på riktigt om det hände, jag kan bara spekulera teoretiskt.
    Men med 20 år tillsammans och två nästan vuxna barn känns otrohet inte värt att bryta upp för om det faktiskt inte handlade om kärlek. Samtidigt vill jag inte ha ett öppet förhållande där det är fritt att ligga med andra, men jag vill heller inte bryta upp något pga något som egentligen inte betydde så mycket. 

Jag vill leva med min man tills vi dör, det är så jag känner och jag har aldrig känt så med andra. Så jag tänker att man kan känna olika saker med olika människor utan att det nödvändigtvis måste påverka ens andra relation eller slutmål ( att leva resten av livet ihop ). 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2025-06-21 00:17:01 följande:
    Jag har ingen aning om hur jag skulle reagera på riktigt om det hände, jag kan bara spekulera teoretiskt.
    Men med 20 år tillsammans och två nästan vuxna barn känns otrohet inte värt att bryta upp för om det faktiskt inte handlade om kärlek. Samtidigt vill jag inte ha ett öppet förhållande där det är fritt att ligga med andra, men jag vill heller inte bryta upp något pga något som egentligen inte betydde så mycket. 

Jag vill leva med min man tills vi dör, det är så jag känner och jag har aldrig känt så med andra. Så jag tänker att man kan känna olika saker med olika människor utan att det nödvändigtvis måste påverka ens andra relation eller slutmål ( att leva resten av livet ihop ). 
    Och, bara för att göra det ännu mer förvirrat ( även för mig ), så är tanken på meningslösa one night stands äcklande, medan något slags stadigvarande KK-föhållande som ts nämner känns mer ok. En bubbla att fly till, men inte bara ett ligg liksom. 
  • Jimmy75
    Anonym (Ja) skrev 2025-06-21 00:17:01 följande:

Bara så att jag förstår....pratar du hypotetiskt nu, eller du menar att du har en otrohetsrelation med en annan person?
  • Anonym (Ja)
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 00:29:29 följande:
    Bara så att jag förstår....pratar du hypotetiskt nu, eller du menar att du har en otrohetsrelation med en annan person?
    Jag spekulerar hypotetiskt om hur jag skulle känna ifall min partner var otrogen. 
  • Jimmy75
    Anonym (Ja) skrev 2025-06-21 00:45:31 följande:
    Jag spekulerar hypotetiskt om hur jag skulle känna ifall min partner var otrogen. 
    Ok, föreställ dig då att han, på någon slags regelbunden basis träffar en annan kvinna för att med henne få ut något han behöver men av okänd anledning anser att han inte kan tillgodose tillsammans med dig, utan istället väljer att gå till någon annan för att få. Har svårt att föreställa mig att det skulle kännas okej.
  • Anonym (Ja)
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 01:33:02 följande:
    Ok, föreställ dig då att han, på någon slags regelbunden basis träffar en annan kvinna för att med henne få ut något han behöver men av okänd anledning anser att han inte kan tillgodose tillsammans med dig, utan istället väljer att gå till någon annan för att få. Har svårt att föreställa mig att det skulle kännas okej.
    Tycker jag var rätt tydligt med hur jag tänkte. Att det finns en del som kanske inte kan tillgodoses efter lång tid som partners som man kanske kan få på annat håll, utan att på något sätt vilja lämna sin partner eller hitta någon annan. 
  • fornminne

Jag håller inte med om att otrohets-affärer sällan uppdagas. Snarare verkar det vara så att de ibland aldrig upptäcks, men ofta kommer det fram förr eller senare. En kort affär kanske aldrig uppdagas, men om den är längre, eller om partnern fortsätter att vara otrogen med andra.

Bara i min egen bekantskapskrets har jag två som lämnade sin partner pga otrohet. Ena partnern hade haft en affär med en kollega i flera månader när det kom fram. Den andra partnern hade varit otrogen till och från i 20 år, visade det sig. Den första bedragna lämnade direkt, den andra gav sin partner en chans till, men lämnade när otroheten fortsatte.

Dessa båda fall ledde till att sammanlagt fem barn mellan 3 och 15 år blev skilsmässobarn. Bara för att partnern inte kunde vara öppen och ärlig, utan valde att gå bakom ryggen i stället. Samt i ett fall t om fortsatte bedra, trots fagra löften om bot och bättring, samt bönande om en andra chans.

Båda dessa otrogna män tyckte att de var diskreta. Ändå kom det fram på olika sätt.

Lägg till alla bedragna som skriver här eller i andra forum.

Bubblan spricker påfallande ofta. Och då verkar många otrogna upptäcka att de visst inte alls var beredda att riskera allt. Ungefär som att satsa pengar du egentligen inte har, och bli skuldsatt i stället för rikare. 

• Anonym (Luke)
    fornminne skrev 2025-06-21 04:40:51 följande:

Jag håller inte med om att otrohets-affärer sällan uppdagas. Snarare verkar det vara så att de ibland aldrig upptäcks, men ofta kommer det fram förr eller senare. En kort affär kanske aldrig uppdagas, men om den är längre, eller om partnern fortsätter att vara otrogen med andra.

Bara i min egen bekantskapskrets har jag två som lämnade sin partner pga otrohet. Ena partnern hade haft en affär med en kollega i flera månader när det kom fram. Den andra partnern hade varit otrogen till och från i 20 år, visade det sig. Den första bedragna lämnade direkt, den andra gav sin partner en chans till, men lämnade när otroheten fortsatte.

Dessa båda fall ledde till att sammanlagt fem barn mellan 3 och 15 år blev skilsmässobarn. Bara för att partnern inte kunde vara öppen och ärlig, utan valde att gå bakom ryggen i stället. Samt i ett fall t om fortsatte bedra, trots fagra löften om bot och bättring, samt bönande om en andra chans.

Båda dessa otrogna män tyckte att de var diskreta. Ändå kom det fram på olika sätt.

Lägg till alla bedragna som skriver här eller i andra forum.

Bubblan spricker påfallande ofta. Och då verkar många otrogna upptäcka att de visst inte alls var beredda att riskera allt. Ungefär som att satsa pengar du egentligen inte har, och bli skuldsatt i stället för rikare. 

Ja, det är verkligen enormt naivt att som TS antyda att otrohet skulle vara ett bra strategiskt välval.
Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne