• Anonym (ångest)

Orolig att min 4 åring har leukemi

Hej, min dotter på 4 år har nu i snart tre dagar haft hög feber samt klagat på huvudvärk, ont i magen och ont i benen. Hon har inga förkylningssymtom överhuvudtaget. Hon ser blek och hängig ut. 

Idag var vi med henne på VC och dom hittade inget avvikande men tog heller inga prover utan om febern ej ger med sig så skulle vi återkomma. 

Tycker hon innan hon blev sjuk haft en ganska bra aptit. Ätit stora portioner och aldrig sovit på dagarna. Varit pigg men ibland förstås känts trött och sagt att hon fryser. Ibland hoppat över middag. 

Just nu sitter hon i badkaret med sin lillasyster och busar och stojar och skriker men hon har också fått en alvedon för ett par timmar sedan. 

Jag kan inte koppla bort tanken på leukemi. Just pga hög feber och ont i skelettet/benen samt magen. Det verkar framförallt komma i samband med att febern stiger. 

Bör vi stå på oss och söka vård igen? 

• Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi
  • Anonym (Läkare)

Varför kom du på just leukemi? Jag skulle komma på tusen andra diagnoser men inte leukemi i första hand.

Tänk så här istället, det vanliga är ändå vanligast och detta är INTE leukemi. Det vanligaste är infektioner och symtomen är exakt så som man kan förvänta sig vid virusinfektioner. 

• Anonym (Kolla blodprov)

Alltså allt är ju inte cancer. Gå o ta prover och kolla borrelia osv. Det kan ju vara vad som helst. 

• Anonym (ångest)

För en sjuksköterska sa att hög feber och ont i benen kan vara just tecken på leukemi? 

• Anonym (Kolla blodprov)

Vänta ett par dagar och se om hon blir bättre. Om inte, sök vård. Och lyssna inte för mycket på vad sköterskor säger. Det kan sätta onödiga griller i huvudet på oroliga föräldrar. 

• Anonym (M)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-18 19:38:25 följande:

För en sjuksköterska sa att hög feber och ont i benen kan vara just tecken på leukemi? 

Tillsammans med onormala blåmärken och blekhet. Inte som enda symptom. 

Låter mer som  vanlig influensa. 
  • Anonym (U)

Kommer ihåg att jag tänkte på det sättet när barnen var små. Hela tiden från ett katastrofsscenario. Med det sagt så är det väl bra att inte vara alltför avslappnad och att följa upp om det blir nödvändigt. 

• Anonym (Monkey boy)

Chilla gorilla!

De där vaga symptomen passar in på massa olika saker. Sannolikheten att det är leukemi är väldigt liten. Inte noll, men väääldigt liten.

• Anonym (Fia)

En bekants tvillingpojkar på 6 år hade hög feber och ont i benen. Det gick inte över av paracetamol. Dom hade leukemi och det tog starka mediciner och lång tid tills de var friska igen, De fick några bestående biverkningar av medicinerna.

När min son var 4 år och jag hämtade honom från dagis en dag, klagade han över ont i benen, personalen sa att inget speciellt hade hänt. Han kunde knappt gå. Jag tänkte på min bekants söner och tog honom till akuten. Under något samtal där lyckades jag få ur honom att han faktiskt ramlat väldigt illa på förskolan från en ruschkana och gjort illa benen, men han hade varit mitt inne i en lek med någon kompis så hade inte haft tid att känna efter eller gråta, och personalen hade inte märkt något. Nästa morgon var min son ok igen.

Vad jag vill säga är att kolla noga hur barnet mår och åk gärna och kolla en gång för mycket än en gång för lite. Man vet aldrig. Om jag vore du skulle jag snart åka tillbaka till sjukhuset. 

• Anonym (ångest)
    Anonym (Fia) skrev 2025-06-18 20:54:38 följande:

En bekants tvillingpojkar på 6 år hade hög feber och ont i benen. Det gick inte över av paracetamol. Dom hade leukemi och det tog starka mediciner och lång tid tills de var friska igen, De fick några bestående biverkningar av medicinerna.

När min son var 4 år och jag hämtade honom från dagis en dag, klagade han över ont i benen, personalen sa att inget speciellt hade hänt. Han kunde knappt gå. Jag tänkte på min bekants söner och tog honom till akuten. Under något samtal där lyckades jag få ur honom att han faktiskt ramlat väldigt illa på förskolan från en ruschkana och gjort illa benen, men han hade varit mitt inne i en lek med någon kompis så hade inte haft tid att känna efter eller gråta, och personalen hade inte märkt något. Nästa morgon var min son ok igen.

Vad jag vill säga är att kolla noga hur barnet mår och åk gärna och kolla en gång för mycket än en gång för lite. Man vet aldrig. Om jag vore du skulle jag snart åka tillbaka till sjukhuset. 

Så fort min dotter får paracetamol försvinner febern helt och  har inte ont i benen. Jag frågade om hon haft ont i benen tidigare idag och då sa hon lite tveksamt ?ja?. Men inget vi märkt av och inget läkaren märkte av när han böjde benen på olika sätt. Så framförallt hade hon ont i benen dag 1 när febern blev hög på några minuter sen verkar det ha avtagit. 

Men ja jag är rejält orolig att det kan vara det ändå eftersom dom där symtomen med ont i benen och hög feber kan tyda på det 

• Anonym (Fia)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-18 21:06:56 följande:

Så fort min dotter får paracetamol försvinner febern helt och  har inte ont i benen. Jag frågade om hon haft ont i benen tidigare idag och då sa hon lite tveksamt ?ja?. Men inget vi märkt av och inget läkaren märkte av när han böjde benen på olika sätt. Så framförallt hade hon ont i benen dag 1 när febern blev hög på några minuter sen verkar det ha avtagit. 

Men ja jag är rejält orolig att det kan vara det ändå eftersom dom där symtomen med ont i benen och hög feber kan tyda på det 

Jag tycker inte att det låter som leukemi eller något farligt, smärtan i benen fortsätter inte, men jag är ingen läkare. Om jag vore du skulle jag åka till läkare igen om ett par dagar om hon fortfarande mår dåligt, snabbare om benen gör ont igen. 
Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi