• Jimmy75

Varför gör du som du gör här på FL?

Frågan är precis som den låter. Den handlar alltsom om dig, dina beslut och vad som får dig att ta dem....med andra ord inte som det så ofta sker, att det framförs åsikter och hypoteser om hur och varför män och kvinnor i allmänhet gör som de gör här inne. Mycket tankar om andras beteenden och skäl till dem alltså. Jag är bara intresserad av ditt beteende och dina skäl.

Med det förtydligandet ur vägen då till det jag undrar. Jag utgår från mig själv nu och vad jag ser många gånger i trådar. Då och då dyker det upp ämne som av ett eller annat skäl får mig att läsa dem och engagera mig. Och ibland i dessa trådar läser jag något som jag vill kommentera. Det kan vara för att någon beter sig illa och det irriterar mig. Det kan vara för att någon skriver ett svar som är helt uppåt väggarna fel i ett ämne jag tycker är viktigt. Det kan vara att någon skriver något väldigt väldigt klokt som jag vill uppmärksamma och lyfta fram. Kort sagt kan det finnas många olika anledningar. Då och då hamnar en del personer i tråden i meningsskiljaktigheter. Även jag själv har korkat nog lagt mig i dem ibland, men brukar tröttna efter ett tag. Ibland ser jag dessa diskussioner fortsätta mer eller mindre i all oändlighet och de som är i den verkar liksom inte tröttna, samtidigt som det uppenbart inte händer ett smack i det de diskuterar. Det bara fortsätter "Ja menade si, du missuppfattar" "Ja men du skrev så och det är DU som missuppfattar".....och så fortsätter det nej, jo, nej, jo väldigt grovt förenklat....många gånger med polariseringen att man pratar om alla/inte alla.

Om du känner igen dig i att du själv någon gång har dragits in i något sådant - vad fick dig att fortsätta? Vad hoppades/trodde du dig kunna uppnå? Vad är det som gör det så viktigt att fortsätta, även fast förnuftet säger eller kanske borde säga att du inte kommer någonstans i diskussionen - du har varken själv ändrat uppfattning en millimeter, eller fått din motpart att göra det, men ändå fortsätter du kanske. Jag gör själv så ibland och begriper egentligen inte varför om jag ska se helt krasst på det. Nu är jag nyfiken på hur du tänker. Vad driver dig? 

För egen del skriver jag ALDRIG något som jag inte skulle säga ifall jag stod och pratade med personen face to face. Trevligt om du som skriver också håller samma linje.

• Svar på tråden Varför gör du som du gör här på FL?
  • Anonym (Sweden)
    Queen81 skrev 2025-06-23 09:28:32 följande:

Om det inte är väldigt privata saker, saker jag kan tycka är lite besvärande att ta upp, är jag inte anonym. Sker väldigt sällan.
    Jag tror att genom att inte vara anonym tänker man sig för på ett annat sätt än när man kan sitta och gaffla helt anonymt. Det är ju oftast just de anonyma som är otrevliga och dryga. Och man märker rätt snabbt om det är lönt att föra en diskussion vidare. Tror många går in här bara för att få utlopp för irritation och otrevligheter. Och bekvämt gömmer sig bakom anonymiteten. 

Du är ju anonym nu. Tror aldrig jag sett någon använda sitt riktiga namn på familjeliv.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 15:59:43 följande:
    Du är ju anonym nu. Tror aldrig jag sett någon använda sitt riktiga namn på familjeliv.
    Det är olika lager av anonymitet (och, jo, det har förekommit att användare använt sitt riktiga namn och/eller varit väldigt öppna med vad de heter och var de bor). Visst är det så att även om man skriver relativt anonymt här under sitt nick, så är det så att man kan bli igenkänd mellan olika trådar, vad man har skrivit tidigare, åsikter man uttryckt, och så vidare. Man behöver alltså stå till svars och/eller ta konsekvenserna av vad man skrivit under sitt nick på ett helt annat sätt än om man gömmer sig bakom dubbelanonymitet, på gott och ont.

Om jag använder mitt nick och du är dubbelanonym, diskuterar vi utifrån olika förutsättningar, eftersom du kan veta allt detta om mig (och antingen hålla det emot mig/ha förutfattade åsikter om mig, eller vara positivt inställd redan innan vi börjar diskutera), men jag har ingen som helst bakgrundsinformation om dig. Det påverkar hur man tolkar och bemöter personen när man känner igen nicket, även om det är omedvetet. 

Jag skriver bara under anonymt nick om jag delger känslig information (även om jag på senare tid faktiskt har testat att skriva dubbelanonymt bara för att se hur det påverkar diskussionen), och jag undviker att ge mig in i alltför långdragna diskussioner med dubbelanonyma, just eftersom jag tycker att man inte diskuterar utifrån lika villkor med dessa. Dessutom är det alltför många som gömmer sig bakom dubbelanonymitet för att kunna skriva elakheter.
  • Anonym (Sweden)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-23 16:15:45 följande:
    Det är olika lager av anonymitet (och, jo, det har förekommit att användare använt sitt riktiga namn och/eller varit väldigt öppna med vad de heter och var de bor). Visst är det så att även om man skriver relativt anonymt här under sitt nick, så är det så att man kan bli igenkänd mellan olika trådar, vad man har skrivit tidigare, åsikter man uttryckt, och så vidare. Man behöver alltså stå till svars och/eller ta konsekvenserna av vad man skrivit under sitt nick på ett helt annat sätt än om man gömmer sig bakom dubbelanonymitet, på gott och ont.

Om jag använder mitt nick och du är dubbelanonym, diskuterar vi utifrån olika förutsättningar, eftersom du kan veta allt detta om mig (och antingen hålla det emot mig/ha förutfattade åsikter om mig, eller vara positivt inställd redan innan vi börjar diskutera), men jag har ingen som helst bakgrundsinformation om dig. Det påverkar hur man tolkar och bemöter personen när man känner igen nicket, även om det är omedvetet. 

Jag skriver bara under anonymt nick om jag delger känslig information (även om jag på senare tid faktiskt har testat att skriva dubbelanonymt bara för att se hur det påverkar diskussionen), och jag undviker att ge mig in i alltför långdragna diskussioner med dubbelanonyma, just eftersom jag tycker att man inte diskuterar utifrån lika villkor med dessa. Dessutom är det alltför många som gömmer sig bakom dubbelanonymitet för att kunna skriva elakheter.

Det är inte graden av anonymitet som avgör hur en person diskuterar. Har sett flertalet människor med "enkelanonymitet" som är ganska elaka. De med enkelanonymitet verkar betrakta sig själva som mer präktiga än andra tydligen.

Om du nu själv inte vill att andra ska ta upp saker du skrivit tidigare så betyder ju det att du inte står för det du skriver för den delen.

har dessutom stött på folk som letat upp enkelanonymas adress och väljer att trakassera. Ganska obehagligt. Det finns ju någon individ som dessutom hänger ut folk på familjeliv. Kanske samma person. Kanske samma person som postar trådar med terroristvibbar i stil med "vänta ni bara"

Har förutom det läst olika personers nick figurera i avhandlingar på nätet.

Även om jag inte känner mig 100% trygg bakom en "dubbelanonymitet" så är det ändå ett sätt att fritt kunna uttrycka sig. Har inga ambitioner att skapa ett slags kändisskap på familjeliv utan vill att konversationerna landar i första rummet.

• Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 15:59:43 följande:
    Nja, jag har ju t.o.m foto på mig själv. Men det är korrekt, jag heter inte Queen. 
  • Anonym (Sweden)

Förutom det, (väljer alltid att vara "dubbelanonym") har stött på en individ som försöker spåra det jag skrivit tidigare. Resulterat i ett hopkok av olika inlägg som denne klippt och klistrat in, några skrivna av mig, många av helt andra människor, påstått både det ena och andra om mig.

Rena trakasserier. Det här är en sk "enkelanonym" för övrigt.

• Anonym (Sweden)
    Queen81 skrev 2025-06-23 16:26:00 följande:
    Nja, jag har ju t.o.m foto på mig själv. Men det är korrekt, jag heter inte Queen. 
    Tror du verkligen att det är det enda som förhindrar dig att vara otrevlig på familjeliv? Tycker allmänt folkvett borde vara det.
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 16:25:33 följande:

Det är inte graden av anonymitet som avgör hur en person diskuterar. Har sett flertalet människor med "enkelanonymitet" som är ganska elaka. De med enkelanonymitet verkar betrakta sig själva som mer präktiga än andra tydligen.

Om du nu själv inte vill att andra ska ta upp saker du skrivit tidigare så betyder ju det att du inte står för det du skriver för den delen.

har dessutom stött på folk som letat upp enkelanonymas adress och väljer att trakassera. Ganska obehagligt. Det finns ju någon individ som dessutom hänger ut folk på familjeliv. Kanske samma person. Kanske samma person som postar trådar med terroristvibbar i stil med "vänta ni bara"

Har förutom det läst olika personers nick figurera i avhandlingar på nätet.

Även om jag inte känner mig 100% trygg bakom en "dubbelanonymitet" så är det ändå ett sätt att fritt kunna uttrycka sig. Har inga ambitioner att skapa ett slags kändisskap på familjeliv utan vill att konversationerna landar i första rummet.

Då tycker och tänker vi helt enkelt olika.

Jo, vill folk ta upp saker jag skrivit tidigare är det helt okej. Jag menar att jag t.ex är anonym om jag skulle skriva om typ att jag har hemorrojder eller för att inte outa någon annan genom att t.ex skriva om hur min pojkvän inte kan få stånd.
    Det handlar inte om att jag inte står för mina åsikter utan för att jag kanske tycker att det är genant eller att jag inte vill hänga ut min pojkvän.

Men visst, vi kan väl hålla tummarna för att jag inte råkar ut för en stalker eller figurerar i avhandlingar.
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 16:32:36 följande:
    Tror du verkligen att det är det enda som förhindrar dig att vara otrevlig på familjeliv? Tycker allmänt folkvett borde vara det.
    Var skrev jag att det är det enda som hindrar mig?
    Jag undviker att vara otrevlig för att jag är en rätt trevlig person med sunt förnuft och någorlunda uppfostrad. Men att inte vara anonym får mig att tänka till ytterligare ett varv. Övertygad om att här hade varit trevligare på fl om ingen var anonym. Sen finns det givetvis de som är otrevliga anonym eller ej.
  • Anonym (Sweden)
    Queen81 skrev 2025-06-23 16:36:37 följande:
    Var skrev jag att det är det enda som hindrar mig?
    Jag undviker att vara otrevlig för att jag är en rätt trevlig person med sunt förnuft och någorlunda uppfostrad. Men att inte vara anonym får mig att tänka till ytterligare ett varv. Övertygad om att här hade varit trevligare på fl om ingen var anonym. Sen finns det givetvis de som är otrevliga anonym eller ej.
    Då borde du även ha kapacitet att vara trevlig även som "dubbelanonym" Kanske inte döma andra som väljer att vara det i alla fall. Ser du någon skriva något otrevligt så kan du reagera på texten, inte någon form av koppling till att kunna identifiera en person.

Det är helt skilda saker. Graden av anonymitet är inte en faktor. (Uppenbarligen, då jag observerat både det ena och andra från människor)
  • Anonym (Sweden)
    Queen81 skrev 2025-06-23 16:33:29 följande:
    Då tycker och tänker vi helt enkelt olika.

Jo, vill folk ta upp saker jag skrivit tidigare är det helt okej. Jag menar att jag t.ex är anonym om jag skulle skriva om typ att jag har hemorrojder eller för att inte outa någon annan genom att t.ex skriva om hur min pojkvän inte kan få stånd.
    Det handlar inte om att jag inte står för mina åsikter utan för att jag kanske tycker att det är genant eller att jag inte vill hänga ut min pojkvän.

Men visst, vi kan väl hålla tummarna för att jag inte råkar ut för en stalker eller figurerar i avhandlingar.
    Jag tror inte att borde känna dig alltför trygg bakom ett dubbelanonymt nick heller. Skulle aldrig skriva om medicinska åkommor på familjeliv då information om användare verkar läcka som ett såll. Även länkar som folk postar kan vara bra att undvika.  
Svar på tråden Varför gör du som du gör här på FL?