• Anonym (Morsa)

Pension

Hej! Jag undrar hur man tänker med pensionen. Jag och min man är gifta sedan 4 år, har två söner 15 och 18 år. Vi har det rätt bra nu. Vi är båda civilingenjörer, men min man tjänar mer och jobbar mer. Han har inte tagit särskilt mycket av föräldraledigheten även om jag velat det, men han jobbade bland annat över under småbarnsåren och jag tycker själv att jag tar mycket större ansvar för familjen än min man, som mest bara jobbar på. Han är mer plikttrogen jobbet. För 5 år sedan gick jag in i väggen, dels pga min man kom hem trött och irriterad efter jobb, vårt förhållande var inte toppen, var tränare för barnens idrott, fix m bröllop och mycket på jobb. Efter det har jag inte vågat gå upp i tid på jobb och jobbar fortfarande 80%. Detta i kombination att min man tjänar mer än mig gör att han löneväxlar och att hans kommande pensionsprognos skiljer sig mer och mer från min. Kan inte se att jag någonsin skulle kunna få lika mycket som honom i lön, dels för att vi har flyttat till hans hemtrakter och jag med avvikande dialekt har lite svårare och att han är extremt bra på sitt jobb. När jag frågar honom hur han tänker med pengarna och att han kommer ha mycket mer än jag så ber han mig gå upp i tid till 100%. Vilket inte känns som lösningen på problemet. Jag skulle känna mig mer trygg att veta att vi kommer få ut lika mycket i pension och helst att han hade avsatt till mig nu. Oroar mig för om han kommer tycka att det är hans pengar senare och vi kommer ha helt olika pension. Tänker att kvinnor ofta tjänar mindre men hur gör man? Ett tag tänkte jag att han skulle aldrig låta mig få ut mindre att röra sig med men är inte helt säker på det längre. Han har också lite intressen som jag med min lön betalar nu.

• Svar på tråden Pension
  • Anonym (Morsa)

Vill lägga till att en anledning till att jag inte går upp i tid är för att jag har ett stressigt och jobbigt jobb med mycket ansvar. Han jobbar ofta så mycket att han lätt blir sur och lite arg och man får gå på tå runt honom. Känns nästan oöverstigligt svårt att gå upp till 100% med den situationen jag har. Dessutom vill min man klara allt, inte ta in hjälp för något.. 

• Anonym (Morsa)

En grej till är att det här med att gå upp till 100% är ju ingen lösning egentligen. Jag har haft jobberbjudande, med lugnare jobb, men valt det jobbet jag har nu för att man tjänar mer på det och jag hade kunnat välja ett annat jobb men med lägre lön och kunnat jobba 100% men våra löner kommer ändå skilja och han kommer fortsätta löneväxla och jag tycker det är svårt att ens komma upp till nivån där man löneväxlar. Jaja, det kanske inte är ett problem och jag ska försöka prata om det på semestern. Bara det att jag känner att jag inte känner att jag är lika bra på att bara köra på och köra över som min man och vilja satsa på karriär som han gör, samtidigt som han skämtar om att han inte är en karriärist, trots sin övertid som han själv förnekar.

• Anonym (C)
    Anonym (Morsa) skrev 2025-06-22 10:10:03 följande:

Han har också lite intressen som jag med min lön betalar nu.

Varför?
  • Anonym (Morsa)

till det hör också att min mamma gick i förtidspension eftersom hon väggade helt som lågstadielärare och det är med lite på grund av det som jag är lite rädd om att jobba för mycket eftersom jag har hennes gener

• Anonym (Morsa)
    Anonym (C) skrev 2025-06-22 10:40:38 följande:
    Varför?
    vi betalar in lönen till ett gemensamt konto, inte mer än så och därifrån betalar vi det mesta av allt annat utom typ helt egna intressen, som skidor, egna prylar, kläder. på det gemensamma köps fordon, som barnen använder, men som min man gillar, verktyg för renovering av hus, bil m.m. 
    Ja sen sparar han i aktier också och det känns ofta som han kan sitta och pyssla med fast det finns massvis med familjegrejer att ta tag i som han inte ser och det går också rätt bra med dem och jag har noll insyn i det.
  • Anonym (Moa)

Det känns som att pengarna är det minsta problemet här.

Du lever med en man som skiter i hur du har det. Är det verkligen värt det?

• Anonym (Morsa)

Det jag gör som han har lite synpunkter på ibland och som tar lite tid är att jag tränar regelbundet, 3 ggr i veckan, dels för jag trivs med att göra det och det dämpar min oro när den dyker upp, dels för jag har ett väldigt stillasittande jobb och så är det lite investering i familjen tänker jag, att jag mår bra i kroppen. Det skulle kunna vara en grej som min man skulle kunna ta upp som en förmån som han inte får för han måste "jobba" eftersom jag inte gör det. Min man däremot säger ofta att han inte hinner även om han kan sitta timvis med sin mobil och jag känner att om han prioriterat sin träning framför andra grejer som han gör så hade han hunnit, då många av hans kolleger hinner det.

• Anonym (F)

Att han är grinig och sur och inte vill ta in hjälp för något är ett hinder för ett bättre liv. Ni kanske kan ta samtalshjälp så ni båda tvingas lyssna på varandra? 
    Sen har han inte veto för att inte ta in hjälp. Han låter som en envis surgubbe. Han lyssnar uppenbarligen inte på dig.

Kan du byta jobb till något mindre stressigt?

Du skriver att du betalar en del intressen med din lön men det låter utryckt ur ett större sammanhang. Betalar han mer av era gemensamma kostnader? 

Pension är knepigare då det är ett resultat av lön, löneväxling och olika val och insatser under ett helt liv. Resonemanget att ni ska ha helt lika pension förstår jag inte. Han kommer i så fall indirekt drabbas av ditt yrkesval under kanske en fjärdedel av sitt liv (pensionen). Ditt yrkesval kan han inte påverka.

Därmed inte sagt att du inte bör kompenseras för det du lägger på familjen istället för yrkeslivet. För att få en bättre pension. Att jobba 80% oavsett yrke för att få ihop familjelivet kan vara fullt rimligt och inget du ska straffas för. Det finns flera forum där kompensationsgraden diskuteras, t ex Economista och Pensionsguiden på Facebook.

• PH76

Det enklaste skulle väl vara om ni hade gemensam ekonomi?

• Fjäril kär

Det viktigaste är att dy själv tar ansvar för ditt liv, din ekonomi och ditt pensionssparande. 

Krasst sett så är ni förmodligen skilda om ett par år och då spelar det ingen roll vem som gjorde vad för då har du nya förutsättningar och andra kostnader att ta hänsyn till. 

Svar på tråden Pension