• Anonym (Morsa)

Pension

Hej! Jag undrar hur man tänker med pensionen. Jag och min man är gifta sedan 4 år, har två söner 15 och 18 år. Vi har det rätt bra nu. Vi är båda civilingenjörer, men min man tjänar mer och jobbar mer. Han har inte tagit särskilt mycket av föräldraledigheten även om jag velat det, men han jobbade bland annat över under småbarnsåren och jag tycker själv att jag tar mycket större ansvar för familjen än min man, som mest bara jobbar på. Han är mer plikttrogen jobbet. För 5 år sedan gick jag in i väggen, dels pga min man kom hem trött och irriterad efter jobb, vårt förhållande var inte toppen, var tränare för barnens idrott, fix m bröllop och mycket på jobb. Efter det har jag inte vågat gå upp i tid på jobb och jobbar fortfarande 80%. Detta i kombination att min man tjänar mer än mig gör att han löneväxlar och att hans kommande pensionsprognos skiljer sig mer och mer från min. Kan inte se att jag någonsin skulle kunna få lika mycket som honom i lön, dels för att vi har flyttat till hans hemtrakter och jag med avvikande dialekt har lite svårare och att han är extremt bra på sitt jobb. När jag frågar honom hur han tänker med pengarna och att han kommer ha mycket mer än jag så ber han mig gå upp i tid till 100%. Vilket inte känns som lösningen på problemet. Jag skulle känna mig mer trygg att veta att vi kommer få ut lika mycket i pension och helst att han hade avsatt till mig nu. Oroar mig för om han kommer tycka att det är hans pengar senare och vi kommer ha helt olika pension. Tänker att kvinnor ofta tjänar mindre men hur gör man? Ett tag tänkte jag att han skulle aldrig låta mig få ut mindre att röra sig med men är inte helt säker på det längre. Han har också lite intressen som jag med min lön betalar nu.

• Svar på tråden Pension
  • Anonym (Morsa)
    Anonym (F) skrev 2025-06-22 11:13:49 följande:

Att han är grinig och sur och inte vill ta in hjälp för något är ett hinder för ett bättre liv. Ni kanske kan ta samtalshjälp så ni båda tvingas lyssna på varandra? 
    Sen har han inte veto för att inte ta in hjälp. Han låter som en envis surgubbe. Han lyssnar uppenbarligen inte på dig.

Kan du byta jobb till något mindre stressigt?

Du skriver att du betalar en del intressen med din lön men det låter utryckt ur ett större sammanhang. Betalar han mer av era gemensamma kostnader? 

Pension är knepigare då det är ett resultat av lön, löneväxling och olika val och insatser under ett helt liv. Resonemanget att ni ska ha helt lika pension förstår jag inte. Han kommer i så fall indirekt drabbas av ditt yrkesval under kanske en fjärdedel av sitt liv (pensionen). Ditt yrkesval kan han inte påverka.

Därmed inte sagt att du inte bör kompenseras för det du lägger på familjen istället för yrkeslivet. För att få en bättre pension. Att jobba 80% oavsett yrke för att få ihop familjelivet kan vara fullt rimligt och inget du ska straffas för. Det finns flera forum där kompensationsgraden diskuteras, t ex Economista och Pensionsguiden på Facebook.

Tusen tack, jättebra tips. Nu har jag ju tagit upp det jag är missnöjd med. Vi har pratat med terapeut tidigare, men han som är jättesmart och bra på att argumentera ser ju det mesta på ett annat sätt och har en annan syn än jag, men ja han är lite av en "Ove". Jag kan byta jobb till mindre stressigt, men jag trivs också lite med mitt jobb och där vi bor finns inte jättemånga jobb som jag kan ta och jag har det bästa jag kan få just nu tror jag. 
    Han betalar mer av gemensamma kostnader på så sätt att lönen går in på ett konto och därifrån betalas allt, sen går lika mycket pengar till våra egna konto, typ 5 tkr. Eftersom han har högre lön, betalar han mer, sen har han ju mycket skatt som dras innan och löneväxlar bort en del (som man bör med den lönen) till sin pension. Nu säger han att han tänkt att vi ska fortsätta på samma sätt efter pension men det är ju bara som han säger och ibland ändrar han sig. Det jobbiga med detta är ju att jag inte kan välja vilket jobb jag vill, men så tror jag det är om man är gift och har barn ihop. 
    Tack för hjälp med forumen på facebook, detta är lite nytt för oss och min man har bara inte någon koll har han sagt och har bara löneväxlat för någon sagt till honom att göra så.
    Att bara säga att min man är surgubbe löser inga problem, jag älskar honom för hans bra sidor, sen finns det andra sidor också. Sen är min man lite av typen att han har svårt att se hur andra mår, men det är också en fördel, där han inte mår skit om någon annan i familjen gör det utan kan jobba på helt obekymrat.
  • Anonym (Morsa)
    PH76 skrev 2025-06-22 11:15:54 följande:

Det enklaste skulle väl vara om ni hade gemensam ekonomi?

Det har vi till viss del, men kan man ha gemensam ekonomi med pension och privat sparande? Tror inte det går....
  • Anonym (Morsa)

ja och tips om att min man är dålig eller att vårt förhållande kommer gå dåligt undanbedes...

• Anonym (M)
    Anonym (Morsa) skrev 2025-06-22 10:17:41 följande:

Vill lägga till att en anledning till att jag inte går upp i tid är för att jag har ett stressigt och jobbigt jobb med mycket ansvar. Han jobbar ofta så mycket att han lätt blir sur och lite arg och man får gå på tå runt honom. Känns nästan oöverstigligt svårt att gå upp till 100% med den situationen jag har. Dessutom vill min man klara allt, inte ta in hjälp för något.. 

Och din pension blir därefter. Ditt val och då får du också stå för konsekvenser i form av mindre pension. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Morsa) skrev 2025-06-22 10:33:11 följande:

En grej till är att det här med att gå upp till 100% är ju ingen lösning egentligen. Jag har haft jobberbjudande, med lugnare jobb, men valt det jobbet jag har nu för att man tjänar mer på det och jag hade kunnat välja ett annat jobb men med lägre lön och kunnat jobba 100% men våra löner kommer ändå skilja och han kommer fortsätta löneväxla och jag tycker det är svårt att ens komma upp till nivån där man löneväxlar. Jaja, det kanske inte är ett problem och jag ska försöka prata om det på semestern. Bara det att jag känner att jag inte känner att jag är lika bra på att bara köra på och köra över som min man och vilja satsa på karriär som han gör, samtidigt som han skämtar om att han inte är en karriärist, trots sin övertid som han själv förnekar.

Om du går upp till 100% så får du bättre lön och därmed bättre pension. Det är enda lösningen på ditt problem. 
  • EpicF
    Anonym (Morsa) skrev 2025-06-22 11:31:52 följande:
    Det har vi till viss del, men kan man ha gemensam ekonomi med pension och privat sparande? Tror inte det går....
    Varför skulle det inte gå? Det är vanligt att ha eget sparande och ev eget pensionssparande trots att man har gemesam ekonomi. 

Man gör vad man vill med sina egna "fickpengar". 
  • Anonym (F)

Allmän pension, tjänstepension och löneväxling är privat och tillhör en enskild person. Man kan föra över en del av allmän pension( del av PPM) men medför höga avgifter och det finns bättre sätt.

Först skriver du att det är stressigt på jobbet och skriver du att det är bra, så då är det väl det väl bra då 😊

Att dela ekonomi här och nu är något annat än pension som är resultatet av så mycket annat. 

Pensionsekonomi är mycket mer än pension man får från olika håll. Bor ni ett gemensamt ägt hus har han betalat in mer på det. Huset är en tillgång när ni blir äldre. Kanske betalt och ger låg boendekostnad eller få loss pengar om ni köper något billigare eller ett ytterligare boende t ex utomlands som ni båda har glädje av, inte bara den som betalat mest.

Arv är också en del av pensionsekonomin då föräldrar ofta faller bort då man själv börjar närma sig pension. Här finns ingen rättvisa alls utan resultatet kan vara noll till flera miljoner.  Arven kan vara satta som enskild egendom via testamenten från föräldrar vilket är en annan faktor.

• Anonym (Moa)
    Det beror ju helt på vad ni kommer överens om. 

Det rimliga hade egentligen varit att han satt av en del av sin lön till ett pensionssparande åt dig, redan från när du var hemma med första barnet. Men nu får ni försöka att fixa till det i efterhand. Kanske lyckas ni inte spara ihop fullt så mycket som om ni hade börjat tidigare, men något blir det ju.
  • PH76
    Om ni är gifta så blir ju privat sparande per automatik delat vi skilsmässa, dock inte tjänstepension.

Vad jag menar mest är att det inte spelar så stor roll om han har högre pension när ni går i pension då alla pengar är familjens pengar. Om ni har gemensam ekonom.

Sen blir det såklart mindre pengar in till familjen varje månad vi pension by default, så ni får på pensio.
  • Anonym (Morsa)
    PH76 skrev 2025-06-22 11:58:33 följande:
    Om ni är gifta så blir ju privat sparande per automatik delat vi skilsmässa, dock inte tjänstepension.

Vad jag menar mest är att det inte spelar så stor roll om han har högre pension när ni går i pension då alla pengar är familjens pengar. Om ni har gemensam ekonom.

Sen blir det såklart mindre pengar in till familjen varje månad vi pension by default, så ni får på pensio.
    Ja vad bra, kan vara så att mina funderingar kanske är lite onödiga. Det är ju det att vår pension skiljer och det stör men känns som att det är vanligt för kvinnor att det skiljer. 
Svar på tråden Pension