• Anonym (Sockerberoende)

Sockerberoende

Alltid varit sockerberoende hela mitt liv men nu har de blivit ännu värre. Har nyligen gått ner 33 kg på 1år men nu fastnat ordentligt.
    .Vill inte förstöra detta jag åstadkommit men kan inte låta bli godiset. 😢 

Några tips eller någon annan som sitter i samma situation som vill arbeta på detta tillsammans?

• Svar på tråden Sockerberoende
  • Anonym (J)

Jag var det innan. 

Har läst att man kan bli det om man har ångest eller är stressad. Rätt logiskt egentligen. Kroppen kräver energi. Socker drar vätska dessutom och gör mig bara ännu mer orolig. Kroppen blir liksom stressad av det.

Se över hur du lever rent ut sagt. Ta promenader. Gör yoga. 

Mitt sockersug försvann helt. Jag kunde äta 1 kg godis, nu några bitar i veckan, men det är inget jag måste. Har noll sug längre. Jag hade hemsk ångest.

Tror inte på det där med att man ska vänja sig av med något. Läs på hur stressystemet funkar i kroppen. Ju mer man vet desto mer intressant blir det om hur allt faktiskt hänger ihop med varann 

• Anonym (J)

Har du gått ner 33 kg på 1 år så har du bara där säkert stressat kroppen rejält , tex 

• Anonym (J)

Är dock ingen expert. Men detta har min läkare lärt mig.

• Anonym (J)

Äter man för lite = stress = drar energi, kroppen vill ha energi och kräver snabba lösningar, dvs godis 

• Anonym (Tors)

Det som funkar för mig är att ha en plan B hela tiden.
    Men jag känner mig själv, jag vet precis i vilka situationer jag dras till socker och snabba kolhydrater.
    Som ovan skrev, när man stressar kroppen och behöver energi så är det en quick-fix att mula in 15 marshmallows i munnen för att dämpa det. Men är det bra i längden? Svar nej.
    Varken för kroppen/vikten eller för det faktum att man "inte klarade" att hålla sig. Dubbelminus.

Jag vet tex att tristess gör att jag börjar gå i skåpen. Så jag försöker att inte ha saker hemma alls och har jag det, pga inför högtider eller liknande så undviker jag köket. Får jag lust att gå och kika så ser jag till att göra mig sysselsatt med något så att jag varken hinner tänka på det eller rent praktiskt besöka köket.
    Jag "nudgear" mig själv till annat.

Sen ligger förstås i botten att lära sig förstå och hantera (och kanske med terapi jobba på) känslorna och vad som gör att det blir så här. Men det sker parallellt, i alla fall för mig.

• Lynx123

Ett tips är att aldig ha sötsaker hemma. Någonsin. Ett annat är att ta en rask promenad varje gång du får sug. Gjorde samma sak när jag skullr sluta röka och det funkade bra.

• Anonym (Katten)

Riktigt svårt! Sökte mig hit för att hitta jämlika. fan jag gick ner över trettio kilo för tre år sedan. Nu har jag gått upp 12 kg sen dess. Var viktstabil i Ca två år men nu kommer det smygandes igen. en del har nog att göra med mitt val av preventivmedel. De sa åt mig att vara försiktig och tänka på vad jag åt annars kunde jag gå upp i vikt. Kan inte låta bli att gå i skåpen på kvällarna. blir rastlös när jag kollar på tv och går och hämtar mig skit att äta. Hatar det! Vill bara slippa suget!

Svar på tråden Sockerberoende