• Jemp

Ni med feta barn..

Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 13:17:08 följande:

Som sagt. Jag får inte ut något av att peka finger eller vara en bully. Undrar genuint varför man gör så mot det man älskar mest i hela världen? 

Man blir ju inte fet av att skippa grönsaker. Bacon och grädde har min familj i maten varje vecka också. 

Har ni fastnat i ett sockerberoende? kämpar ni med psykisk ohälsa? har ni inte råd att betala medlemsavgiften för att barnens fotbollsträningar?

Du får inte ut nåt av det, men ändå skriver du ett extremt ignorant inlägg?
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 14:03:11 följande:
    Ja en unga som pantar burkar och köper godis själv är ju svårare men jag ser detta med att det serveras läsk till varje måltid hos barn som inte är tillräckligt stora att gå till affären själv. Det är ju ett aktivt val föräldrarna gör med att köpa hem litervis med cola zero varje vecka.. köper att vissa barn har lättare att gå upp i vikt pga genetik men borde man inte som förälder vara extra noga då att inte ge dom ett konstant sockersug? Lite som att man är försiktig med att introducera alkohol i för tidig ålder om man vet att det finns alkoholism i släkten?
    Och hinkvis med läsk och stillasittande är bara dåligt för barn i större storlek enligt dig eller?
  • Jemp
    Xenia skrev 2025-06-25 15:00:22 följande:

Har man själv alltiid druckit läsk etc så fortsätter man med det när man får barn. Dåliga mat- och dryckesvanor fortplantas i generation efter generation.

Fast jag tycker också det är konstigt att man inte avstår åtminstone från läsken. Eller är Cocacola Zero utan kalorier, bara med sötningsmedel?

Sen har jag fått uppfattningen att man nuförtiden inte gärna säger nej till sina barn med risk för bråk. När barnen blir äldre så gör de som de vill, dvs som kompisarna gör.

Vi har nuförtiden amerikansk livsstil och därmed amerikanska viktproblem.

"Ungefär vart fjärde skolbarn i lågstadieåldern har övervikt eller obesitas (fetma) och förekomsten ökar med åldern."

Ja, zero är utan kalorier. Sen är ju sötningsmedel osv inte så nyttigt på andra sätt.
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 15:11:10 följande:
    Imponerad att du tolkar det så. Självklart är det lika illa för smala barn att missbruka socker och inte röra på sig 
    Så varför handlar din tråd bara om att vissa föräldrar ska dömas?
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 17:09:46 följande:
    Har aldrig sagt att nån ska dömas. Jag ville förstå hur ni med överviktiga barn resonerar kring detta. Jag tycker det är illa om även smala barn dricker läsk till varje måltid och sitter med för mkt skrämtid också men det är en annan diskussion. Det var just varför man inte stoppar fetma i tid jag var nyfiken på.
    Ok. Tyvärr är ju ditt inlägg både okunnigt och dömande istället för att vara nyfiket, vilket inte direkt främjar öppna svar. Tyvärr är det sånt beteende som ditt som gör att tjocka barn dels blir mobbade, och dels att fördomarna är så många mot större personer. 
  • Jemp
    Anonym (Vill) skrev 2025-06-25 18:38:56 följande:
    Att ta med sig läsk hem till andra när man är ditbjuden är konstigt, faktiskt. 

Jag undrar fortfarande varför vi har fått den här epidemin av övervikt i samhället. Det är ett problem och diabetes går också ner i åldrarna, tom barn i mellanstadiet har den typ av diabetes som annars brukar komma i övre medelåldern. 

Föräldrarna är verkligen inte ensamt ansvariga för att barnen går upp i vikt, det finns många delförklaringar. 
    Därför måste även Folkhälsomyndigheten, BVC, vårdcentralerna och skolhälsovården involveras i detta. Vem vill att barnen ska bli sjuka? 

Och på en övergripande nivå är det faktiskt en regeringsfråga. Hur ska man stödja barnfamiljerna på olika sätt? 
    DEN frågeställningen är betydligt intressantare att diskutera.
  • Jemp
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 10:33:13 följande:
    Vad serverar föräldrarna för mat om den äldre lyckats bli överviktig trots fysisk aktivitet sju dagar i veckan?
    Tror du inte många överviktiga rör på sig?
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 06:06:28 följande:

Kul att det börjar ramla in lite inlägg från folk som inte lever i förnekelse och skyller allt på genetik - och faktiskt inser att man oftast har sig själv att skylla om man själv eller ens barn är feta. Nån skrev att samhället borde göra mer. Men behöver vi verkligen mer kunskap i ämnet... Det finns ju hur mkt info som helst. Dagstidningar, sociala medier, råd från din hälsocentral, osv. osv. Och har du inte sunt förnuft nog att förstå att det var din och dina föräldrars livstil som gjorde dig fet?
    En broschyr från smb kanske ?Om fetman kommer?? Man skulle iofs kunna hjälpa till att förbjuda fler produkter i mataffären som bara skadar folkhälsan. 
    Hur många tummar ner får jag på detta inlägg då tjockisar? 😘

Matmiljöer osv. 
  • Jemp
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 09:26:40 följande:
    Din inställning leder till att det blir omöjligt att diskutera ett samhällsproblem som tyvärr bara går ett ett håll. Att vi blir ännu fetare.

Hur tänker du att man ska angripa eller ens diskutera detta utan att det uppfattas som fatshaming?
    det finns exempel i tråden. Ts vill inte diskutera samhällsproblem utan hur dåliga föräldrar till feta barn är.
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 10:31:20 följande:

Jag tycker det är svårt att fatshamea anonyma personer ville jag göra det så hade jag väl letat upp nån överviktig person och gjort det. Men får inte ut nåt av det. Går inte igång på mobbing. Snarare därför jag belyser ämnet för jag tycker synd om barnen. Att en vuxen väljer att skit i sin kropp bryr jag mig mindre om. Faktum är att bland det roligaste klippen på youtube är när feta amerikaner ramlar eller fastnar. 

Hur man kan utsätta sitt oskyldiga barn för skiten däremot har jag bara så svårt att först och därför startade jag tråden. Jag får ju inga medaljer för att jag är ett föredöme anonymt så din tes faller även där. 

Men vi säger såhär. Du och din partner ska få erat första barn, på BB innan ni åker hem får ni kryssa i en lista på vad ni vill ska hända med barnet. JA och NEJ frågor. 

några av frågorna lyder: ?Vill du att ditt barn ska kunna röra sig normalt?? ?Vill du att ditt barn ska leva ett hälsosamt liv nu och även i vuxen ålder?? ? Vill du att ditt barn ska undvika att bli mobbad?? ?Vill du ge ditt barn bästa tänkbara förutsättningar för att må bra psykiskt och ha en bra blodsockernivå ??

Svarar man JA el NEJ på frågorna? 

Vettiga människor slutar röka och dricka alkohol vid graviditet. Men när barnet kommer ut ska man misshandla det? 

Kan jag hjälpa ett enda barn vars föräldrer läser den här tråden och får ett wake up call ser jag det som en vinst. Även om jag fattar att det är höga odds på det. 

Ja, visst är det hemskt med mobbningen du utsätter dessa barn och vuxna för.
Svar på tråden Ni med feta barn..