Här lär vi oss att stava rätt
Här lär vi oss att stava.
Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
Jag börjar med ordet
Förrän
Här lär vi oss att stava.
Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
Jag börjar med ordet
Förrän
Förresten - inte föresten eller föressten
Rabatt - inte rabbat eller rabbatt
Abonnemang - inte abbonemang
Dubblett - inte dublett eller dublett
Överens - inte överrens
Terrass - inte terass
Religiös - inte religös
Noggrann - inte nogrann
För bövelen!
Hyffsat - hyfsat
Medecin - medicin
Jag gillar dem - jag gillar de/dom
Det heter "ändå" och inte "endå" eller "endo" 😁
"Vars" och "han/hon" istället för "honom/henne" är ju typiskt dialektalt för övre Norrland. Jag kan bli lite irriterad på de som använder "vart" när de menar "var", exempelvis:
"Vart har du köpt tröjan?"
"Vart kan man hitta en bra dejtingsida?"
"Vart har du piercat dig?"
Vart=åt vilket håll, var=på vilken plats.
Om man använder "vars" så slipper man ju den förväxlingen 😁
Det mesta störande är fotölj, som ju ska vara fåtölj.
Det roligaste är folk som har svårt med ända och enda.
Hyffsat - hyfsat
Medecin - medicin
Jag gillar dem - jag gillar de/dom
Det mesta störande är fotölj, som ju ska vara fåtölj.
Det roligaste är folk som har svårt med ända och enda.
Det värsta är nog folk som vill verka bildade som skriver "profitionell" istället för proffessionell. En Facebook-vän tog bort mig med förklaringen att "Jag använder numer FB endast för profitionella kontakter, det är många som gör så". När jag vid ett senare tillfälle mötte henne på stan och hon ville stanna och växla några ord, svarade jag sarkastiskt att "Jag umgås bara med profitionella numera". :)
Jag älskar i grunden dialekter, men där jag bor (Gbg) säger många, speciellt de under 30, busshållsplats. Det har jag svårt för. Sedan finns det ett ord till som jag inte kommer på nu som otroligt få kan stava till. Det har att göra med föräldraskapet att göra. Återkommer...
Gelantin är en klassisk felstavning som jag sett och hört lite då och då.
Oj, finns många ord. Särskrivningar är dock något som gör mig galen! Och folk som inte vet skillnad på när det ska stå hon/henne.
Exempel på några ord:
Örhängen
Rabatt
Annons
Egentligen
Professionell
Medicin
Vattkoppor
Det var några exempel, kan komma på många fler :)
Sen stavar jag också fel ibland. Antingen slarvfel eller där jag helt enkelt inte kan stava. Professionell är något jag fortfarande har problem med, kan inte skriva det "flytande" utan måste tänka efter varje gång.