• Anonym (stava)

Här lär vi oss att stava rätt

Här lär vi oss att stava.
    Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
    Jag börjar med ordet

Förrän

• Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt
  • Anonym (Mx)

Många som uttrycker att man blir galen av felstavningar. Det är ju inte direkt svårt att förstå innebörden även om man missar en bokstav. Är det någon duktig flickagrej, perfektionism eller OCD som gör att det känns så jobbigt med en miss i svenska språket?

Istället för att med alla medel försöka rätta till dessa stavfel, bla genom att starta en tråd om hur det ska startas, så borde ni reflektera över varför dessa små misstag triggar er i den utsträckning det gör.

• Anonym (stava)
    Anonym (Tre..) skrev 2025-06-26 00:45:40 följande:

Det värsta är nog folk som vill verka bildade som skriver "profitionell" istället för proffessionell. En Facebook-vän tog bort mig med förklaringen att "Jag använder numer FB endast för profitionella kontakter, det är många som gör så". När jag vid ett senare tillfälle mötte henne på stan och hon ville stanna och växla några ord, svarade jag sarkastiskt att "Jag umgås bara med profitionella numera". :)

professionell
  • Anonym (Mio)

Inte stavning, men ordval. Jag önskar att folk lär sig skilja på med och också.
    "Jag har köpt en ny cykel"
    "Åh, det har jag med gjort!"

Det heter "det har jag OCKSÅ gjort".

• Anonym (xxx)
    Anonym (Tre..) skrev 2025-06-26 00:45:40 följande:

Det värsta är nog folk som vill verka bildade som skriver "profitionell" istället för proffessionell. En Facebook-vän tog bort mig med förklaringen att "Jag använder numer FB endast för profitionella kontakter, det är många som gör så". När jag vid ett senare tillfälle mötte henne på stan och hon ville stanna och växla några ord, svarade jag sarkastiskt att "Jag umgås bara med profitionella numera". :)

Du kan ju inte själv stava till ordet. Så ni är nog båda två lika "proffessionella". 

Visst kan man reta sig på att folk inte kan stava, men det jäkligt kul när "språkpoliserna" ska rätta andra och inte själv kan stava ordet.
  • KimLinnefeldt

Det där är rätt, men fel. Det ena är skriftspråk, det andra är talspråk. I tal kan både det ena och det andra funka.

Bits1975 skrev 2025-06-26 16:58:33 följande:

Fel: äldre än mig

Rätt: äldre än jag

• Anonym (Frida)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-26 20:08:50 följande:

Roliga barnfel:

handburgare

tillochfråntrådar

Vad är tillochfråntrådar, det har jag aldrig hört? 😃
Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt