• Anonym (stava)

Här lär vi oss att stava rätt

Här lär vi oss att stava.
    Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
    Jag börjar med ordet

Förrän

• Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt
  • Anonym (Mjau)

Jag är normalt en "knyta näven i fickan"-språkpolis, så jag rättar sällan folk, men något som ger mig krupp är när folk inte kan stava till hund- eller kattrasen de själva äger. Kanske inte ett stort problem i samhället i stort, men jag jobbar med sällskapsdjur så det är ett vanligt inslag under arbetsdagen. Det heter till exempel inte norsk skogskatt, utan norsk skogkatt. 

• Aniiee
    Anonym (Frida) skrev 2025-06-26 20:22:37 följande:
    Vad är tillochfråntrådar, det har jag aldrig hört? 😃
    Vild gissning: telefontrådar. Viket iofs, hur många barn under 18 har ens hört talas om telefontrådar? 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Ge)

Heter det förtidig eller för tidig?

• Anonym (Tre..)
    Anonym (Mx) skrev 2025-06-26 07:23:57 följande:

Många som uttrycker att man blir galen av felstavningar. Det är ju inte direkt svårt att förstå innebörden även om man missar en bokstav. Är det någon duktig flickagrej, perfektionism eller OCD som gör att det känns så jobbigt med en miss i svenska språket?

Istället för att med alla medel försöka rätta till dessa stavfel, bla genom att starta en tråd om hur det ska startas, så borde ni reflektera över varför dessa små misstag triggar er i den utsträckning det gör.

Därför att det ofta rör sig om personer som tycker att det inte spelar någon roll hur illa de skriver/ stavar, för "folk fattar ändå". För egen del tycker jag det ser hemskt illa ut med vuxna och särskilt äldre personer, som stavar som krattor och inte klarar enkel meningsbyggnad, som inte sätter komma eller punkt, utan skriver allt utan skiljetecken så det blir som en enda salig röra att försöka läsa och förstå vad personen vill ha sagt.

Dessutom vittnar det ofta om oallmänbildade och lågintelligenta personer. En person som verkligen vill beksriva vad han tycker och varför, eller hur han känner inför något, hittar ofta inte orden för att kunna beskriva det, och därför kan personen inte heller göra sig förstådd för de som VILL förstå.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tre..) skrev 2025-06-27 11:13:43 följande:
    Därför att det ofta rör sig om personer som tycker att det inte spelar någon roll hur illa de skriver/ stavar, för "folk fattar ändå". För egen del tycker jag det ser hemskt illa ut med vuxna och särskilt äldre personer, som stavar som krattor och inte klarar enkel meningsbyggnad, som inte sätter komma eller punkt, utan skriver allt utan skiljetecken så det blir som en enda salig röra att försöka läsa och förstå vad personen vill ha sagt.

Dessutom vittnar det ofta om oallmänbildade och lågintelligenta personer. En person som verkligen vill beksriva vad han tycker och varför, eller hur han känner inför något, hittar ofta inte orden för att kunna beskriva det, och därför kan personen inte heller göra sig förstådd för de som VILL förstå.
    Fast ska man rätta andra så måste man ju själv veta den korrekta stavningen. Du klarar ju inte själv av att stava rätt, vad säger det om dig?

Vill du verka bildad, så lär dig stava till professionell. Ett tips 👍
  • Anonym (Tre..)
    Anonym (xxx) skrev 2025-06-27 11:17:21 följande:
    Fast ska man rätta andra så måste man ju själv veta den korrekta stavningen. Du klarar ju inte själv av att stava rätt, vad säger det om dig?

Vill du verka bildad, så lär dig stava till professionell. Ett tips 👍
    Det kan stavas på båda sätten.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tre..) skrev 2025-06-27 11:24:26 följande:
    Det kan stavas på båda sätten.
    Fel.
    Profesionell eller professionell, hur stavas det?

Den korrekta stavningen är professionell, det är alltså felaktigt att skriva profesionellproffessionell eller proffesionell.

Möjlig förklaring till felstavningen

Ordet professionell är ett ord som man relativt ofta ser att någon stavar fel på, det som då felaktigt skrivs är vanligtvis profesionellproffessionell eller proffesionell. Orsaken till detta är troligtvis talspråklig, då ordet professionell när det uttalas (framför allt med vissa dialekter) har en sådan betoning att det lätt kan misstolkas hur ordet stavas.

Oftast är det i till exempel kommentarsfält på internet (främst sociala medier) som man stöter på felstavningar likt dessa, och det är även där som man stöter på dessa felstavningar för ordet "professionell":

proffesionell

proffessionell

profesionell

Sammanfattning

Korrekt stavning är: professionell

Felaktiga stavningar är: profesionellproffessionellproffesionell

Hitta synonymer till professionell

• Anonym (Tre..)
    Anonym (xxx) skrev 2025-06-27 11:33:56 följande:
    Fel.
    Profesionell eller professionell, hur stavas det?

Den korrekta stavningen är professionell, det är alltså felaktigt att skriva profesionell, proffessionell eller proffesionell.

Möjlig förklaring till felstavningen

Ordet professionell är ett ord som man relativt ofta ser att någon stavar fel på, det som då felaktigt skrivs är vanligtvis profesionell, proffessionell eller proffesionell. Orsaken till detta är troligtvis talspråklig, då ordet professionell när det uttalas (framför allt med vissa dialekter) har en sådan betoning att det lätt kan misstolkas hur ordet stavas.

Oftast är det i till exempel kommentarsfält på internet (främst sociala medier) som man stöter på felstavningar likt dessa, och det är även där som man stöter på dessa felstavningar för ordet "professionell":

proffesionell

proffessionell

profesionell
    Sammanfattning

Korrekt stavning är: professionell

Felaktiga stavningar är: profesionell, proffessionell, proffesionell

Hitta synonymer till professionell
    Även Google kan ha fel eller ha missupffattat saker.
  • Anonym (Man lär sig)

Jag har i år lärt mig stava medicin rätt 🙂

• Anonym (xxx)
    Anonym (Tre..) skrev 2025-06-28 11:22:02 följande:
    Även Google kan ha fel eller ha missupffattat saker.

Du kan alltså inte visa att du har rätt. 

Där ser man. Du är nog inte så professionell som du känner dig. Men att vara oförskämd mot andra får du högsta betyg i.

Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt