Louice12 skrev 2025-06-28 17:22:10 följande:
Det var en mycket dålig ursäkt. Det vore så mycket bättre om allting inte handlade om pengar, och de tog in svensk personal som har bättre utbildning och arbetslivserfarenhet. Många är nu rädda för att bli gamla och omhändertagna av personal som inte kan svenska och har en mycket dålig utbildning.
Ett nytt problem på äldreboenden är äldre invandrare som inte har lärt sig svenska, och de måste anlita tolk.
Ja, det hoppas jag att slipper hamna på ett äldreboende. De äldreboenden jag sett har varit enormt dåliga. Till ett äldreboende kommer jag aldrig att flytta frivilligt. Då får man nog droga mig först. Men det gör de kanske?
Min mammas hemtjänst säger till mig att hon bör flytta till ett äldreboende. De vill bli av med henne, antar jag. Varsågod att övertala henne säger jag. Som dotter har jag inget mandat, de gamla väljer själva.
Jag övertalade min far att flytta till ett äldreboende. De lovade att det skulle bli så bra. Men det var katastrof, oengagerad personal som inte kunde svenska, noll utbildning, ont om mat, han fick inte äta sig mätt. Jag har fortfarande samvetskval för att jag övertalade honom att flytta till äldreboendet.