TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 16:36:22 följande:
Vad är det för brister i skolorna som medför dessa problem?
Vi kan ju i alla fall inte lägga ännu mer pengar på skolorna, 127 000 kr per barn och år måste räcka till, vi ligger redan i topp. Det är bara Danmark som lägger mer men de har ju också mycket högre löner och mer pengar än vad vi har i Sverige.
Bristerna beror ju på de stökiga barnen som inte uppför sig. Barnen är varandras arbetsmiljö.
Så upplevde jag det i alla fall de dagar jag var med i skolan , att barnen generellt var dåligt uppfostrade, och stökiga.
Många barn var också trötta, de lägger väl sig för sent och sover för lite.
Du upprepar bara summan, den är irrelevant om det man använder pengarna till är fel saker.
Om du läser mitt inlägg så skriver jag där vad som brister i skolan.
Barnen blir stökiga för att skolan brister.
Skolan brister i styrning både vad gäller klasstorlek och innehåll i läroplanen. Skolan brister i att lärare har en låg utbildning och låga krav för att få utbilda sig till lärare.
Skolan brister i att man inte lär ut läsning på ett effektivt och korrekt sätt, så att barn går ut lågstadiet utan att kunna läsa och skriva.
Skolan brister i att man inte undervisar om fakta, men sen kräver att barnen ska kunna analysera när de inte är mogna för det, samt inte har någon fakta att analysera.
Skolan brister i att man fokuserar på att testa av kunskaper genom prov, istället för at fokusera på att undervisa och se till att barnen tillägnar sig kunskaperna.
Skolan brister i att man ersatt böcker, papper och pennor med digitala lösningar.
På 90-talet, strax efter kommunaliseringen av skolan så var det populärt att sätta barn med extra behov i särskola. Man gav dem lättvindligt en IF-diagnos så att man skulle bli av med barnen istället för att lägga mer resurser på att lära dem läsa och räkna. Nu är det istället NPF-diagnoser man ger ungarna för att få lösa problemen i klassrummen. Man sjukförklarar barnen istället för att se att det är systemet det är fel på.
Man kan också fråga sig om varje barn verkligen ska ha samma skolpeng. Vissa barn kanske har större behov och behöver en större skolpeng? Eller vissa skolor, som har ett mer krävande elevunderlag ska kanske ha mer pengar än en annan skola med mindre krävande elever.