Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 12:43:18 följande:
Vi ser det rätt lika men drar olika slutsatser. Varför anser du att det är negativt att npf-diagnoserna inkluderar fler så att fler får medicin och rätt verktyg tedan i grundskolan? Skolan är ju bara början på problemen för gruppen! Personer med npf har långt innan diagnoserna fanns varit överrepresenterade i brottslighet, missbruk och arbetslöshet mm. Tror att samhället vinner på bredare diagnoser med behandling tidigt i livet, även när det gåller lindrigare former av npf.
Varför ska man ha en diagnos om det är miljön som är dålig? Varför inte förbättra miljön istället?
Varför ska man behöva medicinera med läkemedel som har ganska ordentliga biverkningar om det är miljön, inte individen som har problemen?
Varför ska man bekosta BUP och en massa läkemedel istället för att bekosta en rimlig och väl uppbyggd skola?
Det blir ju fel i hela grunden att skapa ett generellt problem i ena änden och sen låta individer ta smällen för det i andra änden.
Många av de som fått diagnos i skolåldern "växer ur den" i vuxen ålder. Allt fler unga vuxna vill bli av med diagnosen, för de uppfyller inte längre diagnoskriterierna. Det säger ju att problemen inte var hos barnet, utan miljön där barnet tvingades vara.
De som verkligen har svåra symtom, som skulle fått diagnos oavsett och som inte fungerar i tillvaron varken i skolan eller andra ställen, både i barndomen och sedan i vuxen ålder. De ska självklart fortfarande ha diagnos, medicin och allt stöd.
Men i dag är det många som får NPF symtom av skolmiljön och andra faktorer, inte pga att de egentligen har NPF. Det är fel och ett svek mot barnen att låta det fortgå.
Jag tror att samhället vinner på att ha en bra grund där befolkningen har möjlighet till ett så bra liv som möjligt. och sen sätter man diagnos och ger behandling till det fåtal som faktiskt har sjukdomar och funktionsnedsättningar.