• Anonym (TS)

Dejta en överviktig

Anonym (7) skrev 2025-07-07 18:14:23 följande:
    Hur applicerar du det exemplet i ditt fall? Som jag förstår så är den här killen överviktig och du överväger att ge dig in i ett förhållande med honom under förutsättningen att du kan utöva kontroll över honom.

Som sagt: Kontrollera inte andra människor 
    Det gör jag inte, jag undrar hur man ska gå tillväga om man ska tänka som du här i livet. Enda sättet jag kan komma på är ju att dölja orsaken varför man lämnar annars kan ju vederbörande känna sig kontrollerad. Och man kan ju aldrig ta upp några problem med andra. 

Jag har redan svarat dig att jag tänker inte utöva någon kontroll över honom så lägg bara ner. Du tillför ingenting som är relevant.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-07 23:22:02 följande:
    Ts vill överhuvudtaget inte gå in i ett förhållande med honom just pga dennes övervikt. 

Men sex kan hon ha och snygg är han tydligen också. 
    Ja jag kan skilja på sex och förhållande, tro det eller ej. Enligt vissa här är det tydligen mycket konstigt att vara ok med ett utseende men tveksam över personens hälsa och levnadsvanor. Överhuvudtaget har jag inte sagt heller.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-08 23:41:53 följande:
    Så det tror du är den enaste orsaken till övervikt? 

Du verkar inte veta mycket du. 
    Utan tillräckligt mycket mat, godis eller vad nu människor konsumerar så går det inte att hålla vikten. Därav mitt exempel med den öde ön. Ingen skulle lyckas hålla uppe vikten.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-08 23:43:03 följande:
    Du har ingen aning om vad han har för levnadsvanor, eftersom ni inte är ett par utan enbart har sex när andan faller på. 
    Han äter för mycket för att kunna hålla normalvikt, annars går det inte att vara överviktig.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-08 23:43:52 följande:
    Så du kan tänka dig att ha ett förhållande med honom? 

Det gick fort att ändra sig.
    Jag är tveksam som sagt. Överhuvudtaget inte, har jag aldrig påstått. Det är ju det som är mitt dilemma, jag vet inte riktigt hur jag vill göra.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 11:28:52 följande:
    Man kan tyvärr vara överviktig även om man inte "äter för mycket". 

Men visste tydligen inte du. 
    Nej det kan man inte. Äter man inte så kan man inte behålla övervikten.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 12:34:06 följande:
    Det fungerar inte riktigt så som du vill att det ska fungera. 
    Vad jag vill spelar ingen roll. Man kan inte behålla övervikten om man inte tillför tillräckligt mycket energi till kroppen.
  • Anonym (TS)
    Maac skrev 2025-07-09 12:27:28 följande:

Handlar det lite om den sociala aspekten också? Vad ska andra tycka? 

Jag utgår ifrån att alla tycker det är dåligt med övervikt så det har jag inte ens funderat över
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 12:38:39 följande:
    Jag märker att ämnesomsättning och hur kroppen fungerar inte är din grej. Men det är helt ok det. 
    Oavsett vad för ämnesomsättning man har så äter man inte tillräckligt så går det inte att behålla övervikten 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 14:40:38 följande:
    Nu är det så svartvit eller enkelt. 
    Har man låg ämnesomsättning så kommer man inte lyckas hålla vikten uppe om man inte tillför en viss mängd energi.

Har man hög ämnesomsättning så kommer man inte lyckas hålla vikten uppe om man inte tillför en viss mängd energi.

Det gäller precis alla människor att äter man inte tillräckligt mycket så kommer man inte behålla den vikt man har. Eftersom kroppen har alltid en förbränning oavsett om den är hög eller låg.

Så det är fortfarande helt sant att tillför man inte tillräckligt mycket energi så lyckas man inte behålla övervikten. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 15:08:49 följande:
    Fortfarande inte så svartvit. 
    Det är precis så det fungerar. Att olika människor har olika ämnesomsättning förändrar inte att de måste tillföra en viss mängd energi för att kunna bibehålla den vikt de har.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 15:23:01 följande:
    Nej, det är inte så svartvit som du tror. Men du får tro vad du vill. 

Gör er båda en tjänst och gör slut. 
    Det är precis så, alla kroppar oavsett ämnesomsättning behöver en viss mängd tillskott av energi för att kunna hålla en viss vikt. Hur tror du själv att det fungerar? Du tror att man tex kan äta en ärta tre gånger om dagen och fortfarande väga lika mycket efter en månad, om man har låg ämnesomsättning?

Fortfarande du vet ingenting om honom eller vad han vill eller behöver.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Singo) skrev 2025-07-10 14:56:16 följande:

Det är komplicerat. Jag såg en interju med en nutitionist på Youtube på kanalen "The diary of a CEO". Väldigt informativ.

Där gick hon igenom hur, när och vad som är vettigt att äta. Men hon sa också att lite "syndande" mot detta bidrar  ändå till livskvalitet. 

Det är inte bara "kalorier in, kalorier ut". 

Klart man kan, beroende på omständigheterna i övrigt, så kallat synda ibland och ändå gå ner i vikt.

Men äter man för lite så är det omöjligt att bibehålla vikten, fortfarande.

• Anonym (TS)
    Anonym (Singo) skrev 2025-07-10 18:19:47 följande:
    Det var rätt komplicerat, hon hade forskat i 25 år på just hur vi tillgodogör oss mat.
    Äter man för lite finns inte så mycket att tillgodogöra sig. Då tappar man vikt.
Svar på tråden Dejta en överviktig