• fornminne

Vill färre män ha barn idag?

Ingen aning.

Det pratas mycket i b la SVT om det historiskt låga barnafödandet och vad man ska göra åt det. Men det är nästan bara kvinnor som tillfrågas om de vill ha barn, eller par.

Sällan män.

I´ve got some news:

Barnalstring är inte bara en kvinnlig angelägenhet. I praktiken har kvinnor sista ordet ja, men de kan inte göra sig själva gravida. VAD MÄN VILL SPELAR ROLL.

Så, hur är det? Vill färre män ha barn idag? Är det därför det föds så få barn?

• Svar på tråden Vill färre män ha barn idag?
  • Anonym (Niklas)

Jag är man och vill inte ha barn pga klimatet.

• Anonym (Mireille)

Min personliga upplevelse (alltså inte vetenskapligt bevisat) är att jag har ett antal väninnor och bekanta som velat ha barn, men mannen har sagt nej. Sedan har det blivit försent eller nästan försent för kvinnan att skaffa barn och vissa har lyckats och vissa inte. 

Så enligt min uppfattning är det ofta ett nej från män och en oförståelse för kvinnans biologi. Men det är kanske inte så konstigt eftersom en man alltid (tror sig) har möjligheten att hitta någon yngre att få barn med. 

Läste någonstans om kvinnor i Tyskland födda på 70-talet som tyvärr förblivit barnlösa. Ska se om jag kan hitta det. 

Tror dock inte att det är enda anledningen till att det föds så få barn idag. 

Här var något: More than a fifth of women born in the 1970s may remain childless, compared to an average of 15% in northern Europe and 18% in western Europe.

www.bbc.com/news/world-europe-38582100 

• Tow2Mater
    Anonym (Mireille) skrev 2025-07-02 15:51:44 följande:

Min personliga upplevelse (alltså inte vetenskapligt bevisat) är att jag har ett antal väninnor och bekanta som velat ha barn, men mannen har sagt nej. Sedan har det blivit försent eller nästan försent för kvinnan att skaffa barn och vissa har lyckats och vissa inte. 

Så enligt min uppfattning är det ofta ett nej från män och en oförståelse för kvinnans biologi. Men det är kanske inte så konstigt eftersom en man alltid (tror sig) har möjligheten att hitta någon yngre att få barn med. 

Läste någonstans om kvinnor i Tyskland födda på 70-talet som tyvärr förblivit barnlösa. Ska se om jag kan hitta det. 

Tror dock inte att det är enda anledningen till att det föds så få barn idag. 

Här var något: More than a fifth of women born in the 1970s may remain childless, compared to an average of 15% in northern Europe and 18% in western Europe.

www.bbc.com/news/world-europe-38582100 

Enligt linken pratas det om 20% i södra europa jämfört med 15% i norra europa och 18% i västra europa.
  • fornminne

Det finns nog många skäl till att det föds färre och färre barn. Att mannen bromsar är nog bara ett av flera skäl.

Problemet är att den faktorn sällan ens tas upp, trots att det uppenbarligen påverkar. När barnfrågan diskuteras i media, intervjuas nästan bara kvinnor. Som om det enbart vore deras beslut.

Fler unga kvinnor idag är tveksamma till barn (vilket inte är så konstigt med tanke på världsläget, ekonomin mm).

Denna ovilja att sätta barn till världen, framställs ofta som ett stort problem.

Men männen då? De tillfrågas inte ens. Utom ibland när par tillfrågas, då paret antingen har bestämt sig för att de inte vill ha barn, eller tvekar pga ekonomin, klimatet, oron i världen osv.

• TvillingmammaVästgöte
    fornminne skrev 2025-07-02 16:07:16 följande:

Det finns nog många skäl till att det föds färre och färre barn. Att mannen bromsar är nog bara ett av flera skäl.

Problemet är att den faktorn sällan ens tas upp, trots att det uppenbarligen påverkar. När barnfrågan diskuteras i media, intervjuas nästan bara kvinnor. Som om det enbart vore deras beslut.

Fler unga kvinnor idag är tveksamma till barn (vilket inte är så konstigt med tanke på världsläget, ekonomin mm).

Denna ovilja att sätta barn till världen, framställs ofta som ett stort problem.

Men männen då? De tillfrågas inte ens. Utom ibland när par tillfrågas, då paret antingen har bestämt sig för att de inte vill ha barn, eller tvekar pga ekonomin, klimatet, oron i världen osv.

Män ju inte tvinga kvinnor att föda barn. Inte heller kan en man tvinga en kvinna att göra abort. Så visst är det kvinnorna som bestämmer om barn föds eller inte. Men självklart kan pappans önskemål påverka kvinnans beslut.
    En man kan också effektivt undvika att få barn som han inte vill ha genom att inte ha samlag, vara extremt noga med kondom vid varje samlag eller genom att sterilisera sig. 

Men en man kan aldrig fatta beslut om att han vill ha barn. Det är alltid kvinnans beslut, till slut. 

• Anonym (AB)
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 16:00:04 följande:
    Enligt linken pratas det om 20% i södra europa jämfört med 15% i norra europa och 18% i västra europa.
    För det första, det heter länk.

För det andra, det står så här:

More than a fifth of women born in the 1970s may remain childless, compared to an average of 15% in northern Europe and 18% in western Europe.

Mer än en femtedel, det är alltså mer 20%. Var det en femtedel du inte förstod, att det är 20%? 
  • Anonym (Mireille)
    fornminne skrev 2025-07-02 16:07:16 följande:

Det har nog lite med de gamla könsrollerna att göra. Det är ju när kvinnan har nått 40+ som man kan säga att just den generationen fick inte så många barn. 

Egentligen är det inte ett jättestort problem att folk inte vill ha barn, eftersom jordens befolkning ökar och ökar. Vi kan inte ha evig tillväxt och evig expansion, jag tror vi får acceptera att stanna på en viss nivå inom en del områden. 

Antalet människor på jorden är inget problem, det är bara att flytta om folk om det nu krävs. Eller montera ner vissa samhällen och bygga upp andra på andra platser. Ska man se krasst på det så har det ingen betydelse alls för jorden som sådan om hela Sveriges befolkning skulle försvinna. Tvärtom skulle det vara bra för jorden om hälften av alla människor försvann. 
  • Fjäril kär

Eftersom det är kvinnan som är gravid spelar det ingen roll om 25 män vill ha barn om det ändå i slutändan inte finns en kvinna som är villig att bli gravid. 

Och... även om många män vill ha barn - säger dom - är det få män som skaffar ?arn i slutändan ändå för att som vi kvinnor upplever det så när mannen ställs inför faktum så propsar många på abort iallafall... alternativt vill inte ha något med barnet att göra..

Så hur många män vill ha barn egentligen?  

• Anonym (Om)

Jag är en man och jag vill ha barn trots allt som händer i samhället och världen.

Svar på tråden Vill färre män ha barn idag?