• fornminne

Vill färre män ha barn idag?

Ingen aning.

Det pratas mycket i b la SVT om det historiskt låga barnafödandet och vad man ska göra åt det. Men det är nästan bara kvinnor som tillfrågas om de vill ha barn, eller par.

Sällan män.

I´ve got some news:

Barnalstring är inte bara en kvinnlig angelägenhet. I praktiken har kvinnor sista ordet ja, men de kan inte göra sig själva gravida. VAD MÄN VILL SPELAR ROLL.

Så, hur är det? Vill färre män ha barn idag? Är det därför det föds så få barn?

• Svar på tråden Vill färre män ha barn idag?
  • Anonym (AB)
    Anonym (Mireille) skrev 2025-07-02 16:18:14 följande:
    Det har nog lite med de gamla könsrollerna att göra. Det är ju när kvinnan har nått 40+ som man kan säga att just den generationen fick inte så många barn. 

Egentligen är det inte ett jättestort problem att folk inte vill ha barn, eftersom jordens befolkning ökar och ökar. Vi kan inte ha evig tillväxt och evig expansion, jag tror vi får acceptera att stanna på en viss nivå inom en del områden. 

Antalet människor på jorden är inget problem, det är bara att flytta om folk om det nu krävs. Eller montera ner vissa samhällen och bygga upp andra på andra platser. Ska man se krasst på det så har det ingen betydelse alls för jorden som sådan om hela Sveriges befolkning skulle försvinna. Tvärtom skulle det vara bra för jorden om hälften av alla människor försvann. 
    Håller med. Fortsätter vi som vi gjort nu de senaste 100 åren med klimatförändringar som konsekvens då kommer vår planet att må allt sämre. 
  • fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 16:13:29 följande:

Män ju inte tvinga kvinnor att föda barn. Inte heller kan en man tvinga en kvinna att göra abort. Så visst är det kvinnorna som bestämmer om barn föds eller inte. Men självklart kan pappans önskemål påverka kvinnans beslut.
    En man kan också effektivt undvika att få barn som han inte vill ha genom att inte ha samlag, vara extremt noga med kondom vid varje samlag eller genom att sterilisera sig. 

Men en man kan aldrig fatta beslut om att han vill ha barn. Det är alltid kvinnans beslut, till slut. 

Som jag skrev, kvinnor har i praktiken sista ordet. I slutändan är det kvinnor som avgör hur många barn som kommer att födas.

Men kvinnor kan inte göra sig själva gravida. Vad män vill spelar roll. De kan undvika att få barn, och kvinnor påverkas självklart av vad män vill.

Därför är det konstigt att denna faktor inte ens tas upp.
  • Anonym (AB)
    fornminne skrev 2025-07-02 16:22:43 följande:
    Som jag skrev, kvinnor har i praktiken sista ordet. I slutändan är det kvinnor som avgör hur många barn som kommer att födas.

Men kvinnor kan inte göra sig själva gravida. Vad män vill spelar roll. De kan undvika att få barn, och kvinnor påverkas självklart av vad män vill.

Därför är det konstigt att denna faktor inte ens tas upp.
    Håller med, reagerade på samma sak igår när de intervjuade tre olika kvinnor i radion angående detta. 
  • fornminne
    Fjäril kär skrev 2025-07-02 16:19:04 följande:

Eftersom det är kvinnan som är gravid spelar det ingen roll om 25 män vill ha barn om det ändå i slutändan inte finns en kvinna som är villig att bli gravid. 

Och... även om många män vill ha barn - säger dom - är det få män som skaffar ?arn i slutändan ändå för att som vi kvinnor upplever det så när mannen ställs inför faktum så propsar många på abort iallafall... alternativt vill inte ha något med barnet att göra..

Så hur många män vill ha barn egentligen?  

Javisst, vill kvinnan inte ha barn, blir det inga barn. Vill mannen inte ha barn, kan det bli barn ändå, men bara om mannen är oförsiktig.

Vill många män inte ha barn, kommer kvinnors möjlighet att få barn givetvis påverkas av detta.

Om fler män än kvinnor önskar abort, är det ju ännu mer relevant att ta upp ifall mäns attityd till att bli föräldrar har ändrats mer än kvinnors. Då är ju mäns åsikter i högsta grad relevanta. I synnerhet som det finns en inte obetydlig andel kvinnor som kan tänka sig barn, men inte med en ovillig pappa. Då struntar de hellre i det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mireille) skrev 2025-07-02 16:18:14 följande:
    Det har nog lite med de gamla könsrollerna att göra. Det är ju när kvinnan har nått 40+ som man kan säga att just den generationen fick inte så många barn. 

Egentligen är det inte ett jättestort problem att folk inte vill ha barn, eftersom jordens befolkning ökar och ökar. Vi kan inte ha evig tillväxt och evig expansion, jag tror vi får acceptera att stanna på en viss nivå inom en del områden. 

Antalet människor på jorden är inget problem, det är bara att flytta om folk om det nu krävs. Eller montera ner vissa samhällen och bygga upp andra på andra platser. Ska man se krasst på det så har det ingen betydelse alls för jorden som sådan om hela Sveriges befolkning skulle försvinna. Tvärtom skulle det vara bra för jorden om hälften av alla människor försvann. 

Födelsetalen minskar överallt i världen, utom i Afrika. 

Kina, Japan, Sydkorea och hela västvärlden har låga fruktsamhetstal.
    Indien har nu 1,9 barn per kvinna, dvs under 2,1 som behövs för att upprätthålla befolkningen. 

De enda som fortfarande har fruktsamhetstal en bra bit  över 2,1 är i princip länder i södra Afrika och Mellanöstern. 

• fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 16:33:05 följande:

Jag kanske är ensam om det men jag vill inte att Sverige och svenskarna som folk skall dö ut.

Det finns miljontals etniska svenskar. Vi kommer inte att dö ut inom överskådlig framtid, även om det föds få barn i gruppen. Det föds trots allt barn.

Däremot kommer vi att bli i minoritet i Sverige, redan om 30 - 50 år enligt vissa beräkningar.

Det är ironiskt. Minoritet i sitt eget land. Men det ser likadant ut i många västländer.

Och vad ska göras åt saken? Vi kan inte tvinga svenska kvinnor att föda fler barn. Vi kan underlätta, vilket också görs, men det verkar bara ha marginell effekt.
  • Anonym (förälder)

Jag upplever bland folk jag känner att man ofta vill ha olika antal barn.
    Visst är det som alla skriver kvinnan som beslutar om hon vill föda barn eller ej.
    Även om man blir oplanerat gravid så är det kvinnan som tar beslut men de flesta par som jag i alla fall känner bestämmer tillsammans när det är dags för barn även om kvinnan kan vilja lite tidigare än mannen.
    Dom bestämmer också tillsammans när man skaffar barn nr 2 osv.
    Men sen är det oftare bland folk jag känner kvinnan som vill ha ett tredje barn men inte mannen.
    Då blir det diskussioner fram och tillbaka, ibland går mannen med på ett tredje barn men gör han inte stannar dom på två barn.
    Kvinnan blir inte gravid med det tredje om inte mannen vill.
    En del par vill självklart bara ha två eller ett men om det är någon i paret som vill ha ett tredje och inte bägge vill det är det oftare kvinnan som vill ha det tredje men det är bland folk jag känner vet inte om det är så generellt. 

• Anonym (AB)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 16:33:05 följande:

Jag kanske är ensam om det men jag vill inte att Sverige och svenskarna som folk skall dö ut.

Folk har ju vandrat omkring på jorden i massor av år. Man har vandrat och letat efter länder/platser där man kunna bosätta sig. 
    Om denna trend håller i sig så kommer fler länder bli som USA, dvs ett land men med massor av olika nationaliteter. Vi är redan på god väg. I USA kan kan en amerikan se ut hur som helst, men i Sverige måste tydligen en svensk se ut som den bott i Sverige alltid. 

Sverige kommer inte att försvinna men svenskarna kommer att se annorlunda ut i framtiden. 
  • Tow2Mater
    Anonym (AB) skrev 2025-07-02 16:15:13 följande:
    För det första, det heter länk.

För det andra, det står så här:

More than a fifth of women born in the 1970s may remain childless, compared to an average of 15% in northern Europe and 18% in western Europe.

Mer än en femtedel, det är alltså mer 20%. Var det en femtedel du inte förstod, att det är 20%? 
    Vill du bara tjafsa? De jämför ju inte 20% av dem födda på 70-talet med dem i norra och västra Europa. De där 20% handlar ju om dem som bor i södra europa. Du citerade mycket otydligt från linken. Jag förtydligade.
Svar på tråden Vill färre män ha barn idag?