• Anonym (Samme)

Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor

Ta ordet generalisera på allvar i denna tråd. Jag vill inte att enstaka personer påtalar att hen tycker si eller så. Nu pratar jag i grova generella termer.

SD - Män är med, kvinnor mot
    Trump - Män med, kvinnor mot
    Feminism - Kvinnor med, män mot
    Hamas - Kvinnor med, män mot
    Hårdare tag i samhället - Män med, kvinnor mot
    Miljöfrågor känns betydligt viktigare för kvinnor än för män
    Politiskt över lag, kvinnor rött och män blått
    Kvinnor är mer hbtqi vänliga än män

Vad är det som gör att det är så tror ni?

• Svar på tråden Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor
  • ClumsySmurf
    Anonym (000) skrev 2025-07-13 16:07:33 följande:
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-13 13:40:22 följande:
    Verkligen. Det är vinklat och man gör egna tolkningar till sanningar. Män är arga och kvinnor är goda och man ska vinna deras hjärtan.

Ingen är tex trött på jämställdhet, det är feminism folk tycker är ett överspelat kapitel.

Berätta gärna vilken koppling artikeln/ feminism/ och jämställdhet har? 

Den sortens offermentalitet när någon skriver att "män är arga och kvinnor är goda" kommer alltid från någon som vill fjutta eld på en halmdocka för att polarisera och könskriga. Aldrig som ett riktigt argument. 

Det har varit väldigt mycket fokus på män det senaste decenniet. Inte alla män, men alla arga män! De som fått nog av jämställdhet och flyktingar och vindkraft.
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-13 17:02:27 följande:
    Anonym (000) skrev 2025-07-13 16:07:33 följande:

Den sortens offermentalitet när någon skriver att "män är arga och kvinnor är goda" kommer alltid från någon som vill fjutta eld på en halmdocka för att polarisera och könskriga. Aldrig som ett riktigt argument. 

Man vet att man har med en riktig könskrigare att göra när personen använder ord som halmdocka. Det ordet används inte i riktiga livet. Bra strategi retoriskt av dig att försöka flytta fokus från ditt könskrigande till mitt påstådda.
    När någon påpekar argumentationsfel är det ett bevis på riktig könskrigare, 
    om personen skulle vara hardcore könskrigare ligget inte beviset i ordet "halmdocka"

När någon påstår att kvinnor är generellt för hamas (du kan ha sagt fel där), vill du inte kännas vid att du kanske uttrycker dej som en könskrigare och därför blir misstänkt för en, det felet ligger hos andra.
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-13 16:50:47 följande:
    Anonym (Linden) skrev 2025-07-13 15:32:02 följande:
    Så en ledare i en dagstidning får inte utrycka skribentens åsikter? Ska vi censurera så att bara de rätta åsikterna får finnas? Vi lever i ett land med yttrandefrihet, med du verkar vilja ha det på ett annat sätt? 
    Menar du att det råder yttrandefrihet när en tidning kritiserar, nedvärderar och generaliserar män? Gäller samma om artikeln istället generaliserat kvinnor, kategoriseras det också yttrande/åsiktsfrihet?
    jag hade inte kallat det yttrandefrihet om staten hade tagit henne i örat
  • ClumsySmurf
    Anonym (Linden) skrev 2025-07-13 17:02:51 följande:

Sedan så handlar inte ledaren om arga män. Den handlar om politiker som bara bryr sig om arga män medan de inte bryr sig om arga kvinnor. Kvinnor som t ex arbetar i hemtjänsten eller skolan. 

Det är inget fel att vara arg över saker man tycker är fel i samhället. Men politikers arbete är att tillgodose alla medborgare, inte bara en viss grupp. 

Det är inget fel att vara arg över saker man tycker är fel i samhället

saker män är arga över

jämställdhet och flyktingar och vindkraft.
    saker kvinnor är arga över
    klimatet
    vård, skola, omsorg

• Anonym (Samme)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-13 17:46:32 följande:
    Du har aldrig sett hur jargongen är i jämställdhets-vänliga grupper på ex.vis mansbebisar? De kan få representera kvinnor som engagerar sej i jämställdhets-vänliga frågor.
    Man kan nu ana hur tugget går i gruppen mansbebisar. Jag har inte FB, men jag har ändå hört om den gruppen.
  • Jimmy75
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-13 21:04:38 följande:
    Man kan nu ana hur tugget går i gruppen mansbebisar. Jag har inte FB, men jag har ändå hört om den gruppen.
    Vänta nu....ni menar alltså att det finns en grupp som faktiskt HETER mansbebisar på FB? Jag trodde ni bara pratade om begreppet som man så ofta ser i olika sociala forum.
  • Anonym (Samme)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-13 20:24:39 följande:

Det har varit väldigt mycket fokus på män det senaste decenniet. Inte alla män, men alla arga män! De som fått nog av jämställdhet och flyktingar och vindkraft.
    När någon påpekar argumentationsfel är det ett bevis på riktig könskrigare, 
    om personen skulle vara hardcore könskrigare ligget inte beviset i ordet "halmdocka"

När någon påstår att kvinnor är generellt för hamas (du kan ha sagt fel där), vill du inte kännas vid att du kanske uttrycker dej som en könskrigare och därför blir misstänkt för en, det felet ligger hos andra.
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-13 16:50:47 följande:
    Anonym (Linden) skrev 2025-07-13 15:32:02 följande:
    Så en ledare i en dagstidning får inte utrycka skribentens åsikter? Ska vi censurera så att bara de rätta åsikterna får finnas? Vi lever i ett land med yttrandefrihet, med du verkar vilja ha det på ett annat sätt? 
    Menar du att det råder yttrandefrihet när en tidning kritiserar, nedvärderar och generaliserar män? Gäller samma om artikeln istället generaliserat kvinnor, kategoriseras det också yttrande/åsiktsfrihet?
    jag hade inte kallat det yttrandefrihet om staten hade tagit henne i örat
    I min värld använder man sig inte naturligt av ordet halmdocka/halmgubbe. Jag sa det tidigare, och du har läst det vet jag, att pro Hamas blev fel. Mer en dragning till pro Palestina och anti Israel.

Jag är nyfiken på ämnet/ämnena varför män generellt dras till vissa frågor ur ett perspektiv och kvinnor ofta från ett annat. Det är flera i tråden som är inne på samma linje och faktiskt undrar hur det blir så polariserat och könsuppdelat i dessa åsikter.

Det finns även en hel del med möjliga förklaringar i tråden som diskuteras och det är intressant.
  • Anonym (Samme)
    Jimmy75 skrev 2025-07-13 21:12:28 följande:
    Vänta nu....ni menar alltså att det finns en grupp som faktiskt HETER mansbebisar på FB? Jag trodde ni bara pratade om begreppet som man så ofta ser i olika sociala forum.
    Jag tror det gör det, men är inte helt säker.
  • knottkött
    Jimmy75 skrev 2025-07-13 21:12:28 följande:
    Kollade saken lite snabbt.

www.facebook.com/hashtag/mansbebisar/

Finns som blogg och på instagram med.

mansbebisar.wordpress.com/
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2025-07-13 18:27:23 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-07-13 17:46:32 följande:
    Du har aldrig sett hur jargongen är i jämställdhets-vänliga grupper på ex.vis mansbebisar? De kan få representera kvinnor som engagerar sej i jämställdhets-vänliga frågor.
    Nej jag har inte FB men kan ana hur diskussionerna går. 
    En ledtråd om hur diskussionerna går:
    En kvinna på forumet blev utslängd från mansbebisar när hon inte ville hata alla män

Se upp för mansbebisar - ta skydd i systerskapet : en kvalitativ textanalys om hur engagemanget tar sig i uttryck på Instagramkontot Mansbebisar 
    www.lu.se/lup/publication/9038185
  • Anonym (Samme)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-13 21:46:42 följande:
    En ledtråd om hur diskussionerna går:
    En kvinna på forumet blev utslängd från mansbebisar när hon inte ville hata alla män

Se upp för mansbebisar - ta skydd i systerskapet : en kvalitativ textanalys om hur engagemanget tar sig i uttryck på Instagramkontot Mansbebisar 
    www.lu.se/lup/publication/9038185
    Det låter ju intressant ur något slags skevt perspektiv. Jag kanske borde skaffa FB och infiltrera mig. Haha!
Svar på tråden Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor