• Cheers

Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!

De säger på radion att eftersom alla skolor ska ha ett skolbibliotek så behöver det utbildas fler bibliotekarier. Min första fråga är varför alla skolor ska ha ett skolbibliotek. Det borde väl räcka med de allmänna bibliotek som finns. Enligt bibliotekslagen ska det finnas ett folkbibliotek i varje kommun, vilket innebär att det i princip finns ett allmänt bibliotek i varje stad i Sverige.

Och om de nu fått för sig att det ska finnas ett bibliotek i varje skola, varför måste det då finnas utbildade bibliotekarier där? Man börjar då också undra vad en bibliotekarie gör. Jag läser på nätet att en bibliotekarie arbetar med att organisera, tillgängliggöra och underhålla information och litteratur, samt att vägleda och stödja besökare i deras informationssökning. Låter lite vagt tycker jag. Tillgängliggöra litteratur. Ska de plocka fram böcker ur hyllorna åt barnen så att de slipper göra det själva?

Vidare läser jag på nätet om bibliotekariernas utbildning: En bibliotekarie har vanligtvis en kandidatexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Denna utbildning är vanligtvis treårig och kan läsas på universitet eller högskola. Många bibliotekarier väljer också att läsa vidare på avancerad nivå, till exempel en masterexamen, vilket kan ta ytterligare ett eller två år. Utbildningen ger en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.

För att lämna ut böcker till ungarna ska alltså tanten i skolbiblioteket ha en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.

Är det bara jag som tycker att allt detta verkar väldigt too much?

• Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!
  • Anonym (Läsa)

Visst lär man sig matnyttigt på utbildningen. Jag gick den för länge sedan, men redan då fanns databassökande med i kurserna. Och hur man katalogiserar information, alltså bygger upp informationens sökbarhet. Båda matnyttiga kunskaper.
    Flera olika praktiska moment ingick. 

Även samhällsorientering, så att man får en översikt över "samhällsmaskineriet" och därför lättare kunde hitta information.

• Tyra myra
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-03 15:01:11 följande:

Hade vi haft oändliga resurser att fördela hade det absolut varit en bra idé. Men tycker att det är tveksamt med stora satsningar på skolbibliotek när vi samtidigt har sådan brist på behöriga lärare och elevassistenter i skolan. I framtiden kommer böckerna att erbjudas elektroniskt med AI som ersätter bibliotekarien. Vi lever inte på 1900-talet längre. En lugn studiemiljö eller andningshål kräver inte ett bibliotek med utbildade akademiker.

Du verkar orolig över Sveriges ekonomi. Det behöver du inte vara. Vi har bättre ekonomi i dag än på 70 talet men till skillnad från då anses inte den gemensamma sektorn vara lika viktig att investera i idag. 

Det fanns fler vuxna i skolan på den tiden och alla hade sin del i pedagogiken.

Jag tror personligen inte att AI kan ersätta personliga relationer i skolan.  Vi behöver fler vuxna i skolan, Biblotikarier, assistenter, psykologer sköterskor och läkare. 

Barnen är det viktigaste ett samhälle har och dessa kan aldrig få för mycket uppmärksamhet och stöd.
  • Anonym (M)
    Tyra myra skrev 2025-07-04 22:09:52 följande:
    Du verkar orolig över Sveriges ekonomi. Det behöver du inte vara. Vi har bättre ekonomi i dag än på 70 talet men till skillnad från då anses inte den gemensamma sektorn vara lika viktig att investera i idag. 

Det fanns fler vuxna i skolan på den tiden och alla hade sin del i pedagogiken.

Jag tror personligen inte att AI kan ersätta personliga relationer i skolan.  Vi behöver fler vuxna i skolan, Biblotikarier, assistenter, psykologer sköterskor och läkare. 

Barnen är det viktigaste ett samhälle har och dessa kan aldrig få för mycket uppmärksamhet och stöd.

Håller med. 

Undrar om det är samma personer som tycker att samhället ska digitaliseras ännu mer är samma personer som tycker folk ska skaffa fler barn. 

• Tyra myra
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 22:21:05 följande:

Håller med. 

Undrar om det är samma personer som tycker att samhället ska digitaliseras ännu mer är samma personer som tycker folk ska skaffa fler barn. 

Ja,,,  Vem vet?
  • septembermamma2022
    Klart det ska finnas nån typ av skolbibliotek på varje skola? När jag gick i skolan fanns det alltid skolbibliotek. Hade några av mina mest magiska läsupplevelser där. Sen var de inte alltid så stora och avancerade men där fanns i alla fall lite spännande böcker av olika slag och man kunde låna eller läsa på plats.

Ibland jobbade nån vuxen med böckerna men vill minnas att nåt bibliotek var obemannat också. Inte tusan tror jag att det jobbade en utbildad bibliotekarie på heltid i nåt av dem? Men det kan ju vara bra att nån med lite ordningssinne jobbar några timmar i veckan med att hålla ordning och ibland köpa in nya spännande böcker.

Tycker faktiskt att det låter mer än lovligt bildningsfientligt att du inte ser poängen med skolbibliotek alls.
  • Jimmy75
    Ascendere skrev 2025-07-03 14:47:49 följande:

Håller med, och skolsköterskan ska ju bara ge lite sprutor då och då, det kan väl lika gärna vaktmästarn göra efter en snabbutbildning på en timme eller två?

Följ mej för fler tips på hur vi kan spara pengar i den svenska skolan! 

Inte många siffror rätt där. Kanske bättre hålla tyst när du inte vet vad skolsköterskan gör?hur det ens var relevant i en text om bibliotekarier
  • mari123
    Anonym (000000) skrev 2025-07-04 12:09:39 följande:

Personer UTAN utbildning hävdar ofta att personen MED utbildning i olika sammanhang inte behövs.

Människor med utbildning behövs väl ÖVERALLT!! Men här är frågan utifall skolbibliotek är nödvändiga! På orter där det inte finns bibliotek kanske!, men då borde ju alla få gå dit och låna😊
  • Anonym (Läsa)
    Jimmy75 skrev 2025-07-05 02:35:35 följande:
    Inte många siffror rätt där. Kanske bättre hålla tyst när du inte vet vad skolsköterskan gör?hur det ens var relevant i en text om bibliotekarier
    Alltså, det var ett ironiskt inlägg du svarade på. 
  • Anonym (Läsa)
    mari123 skrev 2025-07-05 05:05:12 följande:
    Människor med utbildning behövs väl ÖVERALLT!! Men här är frågan utifall skolbibliotek är nödvändiga! På orter där det inte finns bibliotek kanske!, men då borde ju alla få gå dit och låna😊
    Skolbibliotek är inte bara till för skönlitteratur. Men en bibliotekarie har koll på intressanta böcker för barn och ungdomar, kan tipsa och hålla bokprat för klasser, javisst! Barnen brukar låna faktaböcker och skönlitteratur då, de blir inspirerade och nyfikna.

Men biblioteket är också en informationscentral som man kan använda i undervisningen i olika ämnen. Lärarna kan också få stöd i att skicka efter böcker från andra bibliotek som de behöver. 

Bibliotekarien kan hjäloa eleverna att hitta tillförlitliga informationskällor och värdera och sammanställa information. Viktigt idag när nätet svämmar över av info av olika kvalitet.

AI komner inte att kunna ersätta det kvalificerade sökandet av flera skäl. Men visst, som en källa kan man använda AI, men den samlar ju info på ett sätt som inte är lika säkert som när man söker själv. 
  • Anonym (000000)
    mari123 skrev 2025-07-05 05:05:12 följande:
    Kände du ett behov av att gå i försvar eller vad?
Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!