• Cheers

    Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!


    De säger på radion att eftersom alla skolor ska ha ett skolbibliotek så behöver det utbildas fler bibliotekarier. Min första fråga är varför alla skolor ska ha ett skolbibliotek. Det borde väl räcka med de allmänna bibliotek som finns. Enligt bibliotekslagen ska det finnas ett folkbibliotek i varje kommun, vilket innebär att det i princip finns ett allmänt bibliotek i varje stad i Sverige.


    Och om de nu fått för sig att det ska finnas ett bibliotek i varje skola, varför måste det då finnas utbildade bibliotekarier där? Man börjar då också undra vad en bibliotekarie gör. Jag läser på nätet att en bibliotekarie arbetar med att organisera, tillgängliggöra och underhålla information och litteratur, samt att vägleda och stödja besökare i deras informationssökning. Låter lite vagt tycker jag. Tillgängliggöra litteratur. Ska de plocka fram böcker ur hyllorna åt barnen så att de slipper göra det själva?


    Vidare läser jag på nätet om bibliotekariernas utbildning: En bibliotekarie har vanligtvis en kandidatexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Denna utbildning är vanligtvis treårig och kan läsas på universitet eller högskola. Många bibliotekarier väljer också att läsa vidare på avancerad nivå, till exempel en masterexamen, vilket kan ta ytterligare ett eller två år. Utbildningen ger en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.


    För att lämna ut böcker till ungarna ska alltså tanten i skolbiblioteket ha en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.


    Är det bara jag som tycker att allt detta verkar väldigt too much?

  • Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!
  • Anonym (Bvgion)

    När jag gick i skolan på 80-talet hade vi skolbibliotekarie och skolbibliotekarier. På den tiden läste också fler barn och ungdomar böcker. 

    Nu finns få skolbibliotek och få skolbibliotekarier och alldeles för få barn läser. 
    Många kan knappt ens läsa när de börjar sjuan vilket är katastrofalt dåligt. 

    Så nej, det är inte ett dugg överdrivet. 

    Vår skolbibliotekarie hjälpte oss att ta fram böcker som handlade om sådant som intresserade var och en av oss. 
    Hon plockade fram lättlästa böcker för den som behövde det, långa mer avanserade böcker för den som behövde utmanas osv.  

  • Anonym (Läsa)

    Gymnasierna och högskolorna klagar på att eleverna inte har kunskaper och förmåga att ta in kursmaterialet.

    Intelligensen hos ungdomar i Sverige i tillförlitliga testet har faktiskt minskat sedan 1990-talet. Flera västländer har det så. En del i det tror man beror på skolan, men det finns fler saker som kan påverka.

    I asien ser man inte samma utveckling.

  • Anonym (Kvinna)
    Tyra myra skrev 2025-07-04 22:09:52 följande:
    Du verkar orolig över Sveriges ekonomi. Det behöver du inte vara. Vi har bättre ekonomi i dag än på 70 talet men till skillnad från då anses inte den gemensamma sektorn vara lika viktig att investera i idag. 

    Det fanns fler vuxna i skolan på den tiden och alla hade sin del i pedagogiken.

    Jag tror personligen inte att AI kan ersätta personliga relationer i skolan.  Vi behöver fler vuxna i skolan, Biblotikarier, assistenter, psykologer sköterskor och läkare. 

    Barnen är det viktigaste ett samhälle har och dessa kan aldrig få för mycket uppmärksamhet och stöd.
    Är jag orolig över Sveriges ekonomi för att jag inte anser att vi har oändligt med resurser att fördela? 

    Idag har vuxna generellt mindre auktoritet än för och dårför behöver vi fler vuxna i skolan. Blandade klasser gör också att det krävs mer personal för att få lugn och ro.

    Merparten av en bibliotekaries jobb handlar inte om personliga relationer och kan just därför ersättas av AI på ett annat sätt än assistenter, psykologer sköterskor och läkare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 08:36:17 följande:
    Är jag orolig över Sveriges ekonomi för att jag inte anser att vi har oändligt med resurser att fördela? 

    Idag har vuxna generellt mindre auktoritet än för och dårför behöver vi fler vuxna i skolan. Blandade klasser gör också att det krävs mer personal för att få lugn och ro.

    Merparten av en bibliotekaries jobb handlar inte om personliga relationer och kan just därför ersättas av AI på ett annat sätt än assistenter, psykologer sköterskor och läkare. 

    Du tror att Sverige kan konkurrera om arbetstillfällen fast ungarna inte kan läsa?
    AI får inte ungar att läsa. En bibliotikarie är en resurs till i skolan. Men fler lärare behövs också. 


    Men berätta hur AI kan ersätta läsning. 

  • Anonym (Läsa)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 09:16:06 följande:

    Du tror att Sverige kan konkurrera om arbetstillfällen fast ungarna inte kan läsa?
    AI får inte ungar att läsa. En bibliotikarie är en resurs till i skolan. Men fler lärare behövs också. 


    Men berätta hur AI kan ersätta läsning. 


    Ja, och jag kan garantera att det blir personliga relationer i skolbiblioteket. Undantaget är väl om det skulle vara en jättestor skola. Men då är bibliotekarien där fler timmar i veckan å andra sidan.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 09:16:06 följande:

    Du tror att Sverige kan konkurrera om arbetstillfällen fast ungarna inte kan läsa?
    AI får inte ungar att läsa. En bibliotikarie är en resurs till i skolan. Men fler lärare behövs också. 


    Men berätta hur AI kan ersätta läsning. 


    Tror att du överskattar dkolbibliotekariernas inverkan på elevers läsning. Det är lärarna som behöver prioritera det i sina läxor. 

    AI ska givetvis inte ersätta läsningen utan kan rekommendera lämplig litteratur och annat som ingår i skolbibliotekens roll idag. Pappersböcker kommer att vara ett minne blott när läsplattor efterliknar böcker alltmer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 09:26:58 följande:
    Tror att du överskattar dkolbibliotekariernas inverkan på elevers läsning. Det är lärarna som behöver prioritera det i sina läxor. 

    AI ska givetvis inte ersätta läsningen utan kan rekommendera lämplig litteratur och annat som ingår i skolbibliotekens roll idag. Pappersböcker kommer att vara ett minne blott när läsplattor efterliknar böcker alltmer. 

    Läsning är grunden till allt lärande. Då behövs utbildad  personal till det. 


    Att läsa digitalt är inte bra för hälsan, inte heller för inlärning. Därför behövs böcker. Vi har testat nu i många år att inte ha böcker i skolan. Och resultatet är att barn läser sämre samt har sämre resultat överlag i alla ämnen. Varför fortsätta med något som inte fungerar?


    Läsa böcker är grunden för all inlärning så varför bortprioritera det?

  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 09:26:58 följande:
    Tror att du överskattar dkolbibliotekariernas inverkan på elevers läsning. Det är lärarna som behöver prioritera det i sina läxor. 

    AI ska givetvis inte ersätta läsningen utan kan rekommendera lämplig litteratur och annat som ingår i skolbibliotekens roll idag. Pappersböcker kommer att vara ett minne blott när läsplattor efterliknar böcker alltmer. 
    Förr, när TV-kanaler inte sände dygnet runt, och det bara fanns något ungdomsprogram på de två kanalerna, samt internet inte existerade, så fanns "slukaråldern" .

    Då läste ofta barn, från tredje klass och uppåt, massor med böcker och serietidningar bara för att det var kul. På det viset övade de upp sin läsning. De kunde också läsa många fackböcker om sådant som de gillade. 

    Det kommer att bli svårt att få barnen att läsa i sina läxböcker på samma sätt. 

    Inför ett bokprat med en klass så känner du ofta klassen och en del av barnen, då plockar man ut böcker som passar barnen/gruppen.

    Själva förmågan att söka, hantera och värdera information kan inte AI lära ut på ett sätt som passar det enskilda barnet/gruppen. Sedan underskattar man lätt mänsklig kontakt i inlärningen. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Läsa) skrev 2025-07-05 09:42:26 följande:
    Förr, när TV-kanaler inte sände dygnet runt, och det bara fanns något ungdomsprogram på de två kanalerna, samt internet inte existerade, så fanns "slukaråldern" .

    Då läste ofta barn, från tredje klass och uppåt, massor med böcker och serietidningar bara för att det var kul. På det viset övade de upp sin läsning. De kunde också läsa många fackböcker om sådant som de gillade. 

    Det kommer att bli svårt att få barnen att läsa i sina läxböcker på samma sätt. 

    Inför ett bokprat med en klass så känner du ofta klassen och en del av barnen, då plockar man ut böcker som passar barnen/gruppen.

    Själva förmågan att söka, hantera och värdera information kan inte AI lära ut på ett sätt som passar det enskilda barnet/gruppen. Sedan underskattar man lätt mänsklig kontakt i inlärningen. 
    Vi behöver inte skolbibliotek för bokprat. Det är bibliotekarier från stadsbiblioteken som brukar sköta sånt. Du har nog missat skolbibliotekens roll. 

    Allt kommer att finnas elektroniskt och då har AI bättre kompetens. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 09:51:38 följande:
    Vi behöver inte skolbibliotek för bokprat. Det är bibliotekarier från stadsbiblioteken som brukar sköta sånt. Du har nog missat skolbibliotekens roll. 

    Allt kommer att finnas elektroniskt och då har AI bättre kompetens. 
    Under många år har både bibliotek i skolan samt böcker försvunnit. Du tycker alltså att det har gynnat den svenska skolan? Du tror alltså inte att forskare och professorer har bättre koll på hur inlärning sker och hur viktigt det är med att kunna läsa ordentligt, i böcker, inte digitalt?

    Varför har den svenska skolan blivit allt sämre när vi gör som du tycker är bra idag, dvs minskar på läsande i böcker och förlitar oss på digitala hjälpmedel samt kunskapssökande på nätet? Tycker du att det fungerar bra?
Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!