• Anonym (Bjuden)

Betala för att gå på fest

Är det något nytt att gästerna ska betala för festen?

Jag och min man är bjudna på 50 årsfest i sommar i hyrd lokal. Kuvertavgift 500 kr.
    Dryck kommer finnas att köpa.
    Vi är tillfrågade av annat par att vara med och dela på present vilket för oss blir 1000 kr. Vi behöver inte ta med visserligen men kommer ju känner snålt om andra kommer med dyra gåvor. 

Är detta vanligt?
    Vi är sällan bjudna på fest så jag har inte någon koll. 

• Svar på tråden Betala för att gå på fest
  • Anonym (M)

Inte i de kretsar jag umgås. 

• Dexter dot com

Bland mina vänner står man antingen för kalaset och är tacksam för att få en present eller avsäger sig presenter och säger att man gärna tar emot ett bidrag för kalaskostnaden i stället. Låter väldigt girigt att man vill ha både ock !

• Anonym (A)

Jag har varit på två såna kalas i livet och de har också önskat sig presenter utöver kuvertavgiften. Tycker inte att det upplägget är trevligt, snarare gnidigt.

Vanligt förekommande är det inte skulle jag säga. 

• Anonym (A)

..och vänta nu, ni ska betala 500kr för att få komma och drycken ingår ej?! Nej tack.

• Anonym (L)

Förstår om man har det svårt ekonomiskt och vill ha hjälp att få råd till festfixandet men då borde det inte finnas förväntningar på present utöver avgiften. Och 500 kr utan dryck?? Har de hyrt en dyr lokal eller vad?? 

• Anonym (Sara)

Aldrig varit med om det. Så du ska alltså betala 500 kr inträde OCH ge en present? Och drickan ingår inte ens i priset. Hade inte gått på den festen. 

• Mayjel

Känns ju inte som en fest under såna premisser utan mer som ett restaurangbesök. Nu fattas det bara att de manar gästerna till att ge dricks också.

Skulle aldrig falla mig in att ta betalt av vänner och bekanta. Jag vill att mina gäster ska få känna sig välkomna och uppskattade. Girigbukar inger noll gästfrihet. 

Sen om man inte har råd med en finare födelsedagsfest så går det kanske att spara ihop en summa, några månader i förtid. Så hade jag gjort iallafall. 

• Anonym (Lilla m)

Det där är ju inte att bjuda!

• Anonym (N)

Jag skulle inte köpa biljett till en fest.

• EpicF

Nej, kuvertavgift är inget nytt. Har funnits länge, och är oftast något man har istället för presenter på dyrare tillställningar. 

Svar på tråden Betala för att gå på fest