• Anonym (Bjuden)

Betala för att gå på fest

Är det något nytt att gästerna ska betala för festen?

Jag och min man är bjudna på 50 årsfest i sommar i hyrd lokal. Kuvertavgift 500 kr.
    Dryck kommer finnas att köpa.
    Vi är tillfrågade av annat par att vara med och dela på present vilket för oss blir 1000 kr. Vi behöver inte ta med visserligen men kommer ju känner snålt om andra kommer med dyra gåvor. 

Är detta vanligt?
    Vi är sällan bjudna på fest så jag har inte någon koll. 

• Svar på tråden Betala för att gå på fest
  • Zappan

Nej, man tar inte kuvertavgift och sedan förväntar man sig presenter. Antingen eller, och 500 kr utan dryck i kuvertavgift är dyrt.

Bjuda betyder att man inte tar betalt.

Är det Ove och Anette Sundberg ni är bjudna till?

• EpicF
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-04 14:22:10 följande:

Jag och min man är bjudna på 50 årsfest i sommar i hyrd lokal. Kuvertavgift 500 kr.
    Vi är tillfrågade av annat par att vara med och dela på present vilket för oss blir 1000 kr. Vi behöver inte ta med visserligen men kommer ju känner snålt om andra kommer med dyra gåvor. 

Är detta vanligt?

Om ni väljer att gå så ska ni absolut inte köpa present i tillägg. Vad ingår i de 500kr? 

Det vanliga när man har kuvertavgift är att det ingår middag (två-, eller trerätters), desert och ett glas vin/cider/läsk och kaffe/the. Men att dricka utöver är till självkostnadspris, brukar vara relativt billigt pris då. 

Men att ja kuvertavgift och förvänta sig present är snålt. 
  • Anonym

Det är ok att betala för maten.

MEN då ska det tydligt stå att det är istället för present. 
    Man förväntar sig ingen present när man kräver kuvertavgift.

Avstå från att vara med på presenten

• UngGubbeinorr

Kan ge exempel på två helt olika 50-årsfester. I det ena fallet gick vi ihop massor av vänner å bekanta, i hemlighet, så det blev en riktigt maffig present. I det andra hade "födelsedagsbarnet" på förväg avsagt sig alla presenter, såg istället en rejäl fest på en hyrd krog, tre rätters, musik osv.. som själva presenten. En minnesvärd tillställning där vi alla hade kul.

• Alessia

Det är inte helt ovanligt med betalfester bland människor som vill ha ett stiligare kalas än de har råd med: betalbröllop, betalfödelsedagskalas, betaldisputationsfest etc
    Jag och min man har konsekvent tackat nej till den sortens tillställningar.Det är en tre fyra stycken vid det här laget. Vårt sätt att protestera mot köpekalas. Har man det knappt rättar man mun efter matsäcken  och köper inte en brudklänning för 10000 och hyr inte ett slott med trerätters och dj utan har festen i pappas trädgård med smörgåstårta och bubbel - och betalar själv. Retar mig på att de som tar kuvertavgift har mage att skriva "vi bjuder", Borde vara ärliga och skriva "vill du vara så snäll och köpa en festandel så jag får den flådiga bröllopsfest/ femtiårsfest/ jag är värd".

• Anonym (petimätressen)

Är det betalfest eller krav på t.ex. utklädning till tema brukar man avsäga sig presenter. Alla har kanske inte 2500 kr att lägga på att fira just dig.

• Queen81

Aldrig varit med om i det umgänget jag har. Är väl lite vanligare vid typ bröllop, även om jag inte varit med om det heller.

Jag tycker att det känns snålt. Förstår inte varför man inte anordnar ett kalas som man har råd med. För mig är det mycket viktigare med sällskapet än att det blir en flott tillställning och då bjuder jag hellre alla jag vill fira med och serverar en enkel pastasallad än att ta betalt för att bjuda på finare mat. Tänker också att det kanske finns de som vill fira mig men inte har råd och det hade känts hemskt att missa att fira med nån av mina vänner för att de inte har råd med maten.

Någon present tycker jag verkligen inte att ni behöver ge. Ni får redan betala för mat och dryck, det räcker. 

• Aliona

Jag vet att kuvertavgift förekommer tex på bröllop, men det är inte jättevanligt, och jag har själv aldrig varit med om det. En annan form av betalfirande där man går på restaurang och gästerna betalar för sig själva, och ev. den som firas. Då ska det naturligtvis vara istället för present. Det är extremt snålt att förvänta sig att få båda presenter och firande. Jag skulle ha tackat nej till sådant av ren princip, tyvärr har jag gått på det några gånger och köpt presenter och sen när vi väl firat delas notan ut till gästerna. Om man vill ha firande istället för present så bör man tydligt informera om det. Numera har jag lärt mig att fråga. 

500 kr i kuvertavgift där inte ens dricka ingår låter väldigt mycket. 

• Anonym (kuvertavgift=present)

Har själv aldrig blivit inbjuden till en fest med kuvertavgift förutom studentfester.
    Vet att Magdalena Ribbing vett och etikett expert alltid sa att har man kuvertavgift ska det tydligt framgå att man avsäger sig presenter och att presenten är just att folk kommer på festen och då betalt kuvertavgift istället för present.
    Kuvertavgift=present.

Nu kanske dom inte skrivit så men heller inte förväntar sig present utan det är det paret som frågat er om ni vill vara med på present som vill ge.
    Om dom skrivit att dom inte vill ha presenter då dom har kuvertavgift är det fel av paret som bett er vara med på present, då blir det konstigt för alla andra som inte ger present.

• Anonym (Sociala koder)
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-04 14:22:10 följande:

Är detta vanligt?

Nej, det där ger ju en bitter eftersmak. Ta betalt av gästerna, nja. 
Svar på tråden Betala för att gå på fest