Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.

Enligt internationella studier har 7-8 % av alla barn språkstörning så det är inte så ovanligt, Men man kan inte säga något om detta så tidigt som vid 25 månader. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 22:03:17 följande:
    7-8% är ovanligt. 

På sätt och vis men ändå vanligare än många tror, man pratar inte så mycket om språkstörning och de som har språkstörning får inte så mycket hjälp som de som har andra former av NPF som autism och ADHD,
    Men visst, 93% har inte språkstörning. 

• TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-07-04 22:18:02 följande:

Min son pratade nästan inget alls i den åldern, och hade så mycket uttalaproblem att han inte kunde inte förstås av utomstående till strax innan han började skolan. Började gå hos logoped från fyra års ålder. Nu har han gått ut tvåan, läser bäst i klassen sedan ettan, pratar två språk flytande och på ett rikt och varierat sätt och engelska pratar han bra. Jag skullr inte oroat mig för vad du beskriver, det låter helt normalt. Barn utvecklas olika fort men för det mesta kommer de ifatt. 

Det kanske beror på att han fick  hjälp av logoped så tidigt som vid fyra års ålder?
  • TvillingmammaVästgöte
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 20:59:38 följande:

Likt övriga i tråden sagt, inget att oroa dig över...om du absolut tycker att något behöver kollas så är det hörseln i så fall som tidigare nämnts. Men jag skulle säga gör dig själv tjänsten och försök slappna av istället och lita på BVC. De reagerar och remitterar vidare om det finns befogad anledning till oro.

Det kan man inte lita på. Vårt BVC reagerade inte och vårt barn fick ändå språkstörningsdiagnos . Vi föräldrar reagerade vid fyra år och bad om remiss till logoped. Om man är orolig bör man ta upp det med BVC och be om remiss till logoped. Men 25 månader är för tidigt.
Svar på tråden Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.