• Anonym (Mamma till två)

Sova på balkongen

Hej! Våra barn vill bestämt sova ute på balkongen i natt med sovsäckar. Jag förklarade för min man att de inte kan det pga solen. På natten är det förstås ingen sol men tidigt på morgonen. Han tyckte tydligen inte att det var någon fara och sade till barnen att de kan sova där (han tror ändå att de kommer ångra sig och vilja gå in innan de somnar). 

Barnen är 8 och 11 år. 

• Svar på tråden Sova på balkongen
  • Anonym

Nej
    Kan vara livsfarligt, tänk om någon går i sömnen. Kan ske vid enstaka tillfälle.

• Jemp

Det värsta som kan hända är väl att de vaknar och går in och lägger sig? Är det enda oron hade jag absolut låtit de testa. 

Jemp skrev 2025-07-04 21:35:28 följande:

Det värsta som kan hända är väl att de vaknar och går in och lägger sig? Är det enda oron hade jag absolut låtit de testa. 

Solen då? Tänkte främst på deras ansikten. Men solen kanske inte är så stark tidigt på morgonen? 
    Anonym skrev 2025-07-04 21:35:19 följande:

Nej
    Kan vara livsfarligt, tänk om någon går i sömnen. Kan ske vid enstaka tillfälle.

Lite det jag oroar mig för också. Suck 
  • Aliona

Det skulle jag också tillåta. Faktum är att jag och sonen (enda barnet, så vi föräldrar får vara med på hans tokigheter) har ?campat? på olika ställen i lägenheten under sommarlovet, och balkongen står på tur. Solen är inte särskilt stark på morgonkvisten, det största problemet med somen tänker jag är att den väcker en, men då får man väl gå in. Eller så kanske det går att ställa upp solskydd? 

• Jemp
    Anonym (Mamma till två) skrev 2025-07-04 21:57:19 följande:
    Solen då? Tänkte främst på deras ansikten. Men solen kanske inte är så stark tidigt på morgonen? 
    Den är ju inte som starkast då nej. Smörj in dem innan läggdags?
  • Anonym (fff)

Sätt ett paraply över dom.... De kommer vakna vid starkt solsken och gå in

• Anonym (H)

Jättemysigt, fast jag och min man har sovit med vpta barn. Massa täcken och kuddar och legat och tittat på stjärnorna tätt tillsammans 

Tack för svar. Det slutade med att stora barnet  somnade på balkongen. Det yngre barnet försökte men gav upp efter någon timme och ligger nu i sin varma sköna säng. 

• Anonym (Ute)

Det är ingen fara med den solen de får i ansiktet när de sover. De flesta brukar vakna efter en stund pm solen lyser i ansiktet. 

Så rolig idé av barnen! Låt de göra om det flera gånger! Önskar vi hade haft en balkong också, våra sover på altanen när väder och vind tillåter. En natt kom grannens katt och hälsade på. 😄

Noterade att efter våra gick med i scouterna så sover de mer än gärna ute sommartid. Det börjar pratas om att sova i vindskydd med oss, men då behöver vi vuxna bättre sovsäckar om sommaren ska fortsätta som den varit hittills. Kanske nästa år.

Tips - sov med dem på balkongen! Ett minne de kommer bära med sig även om du bara är där en natt. Läs högt, ha någon ljusslinga med, kanske kan mannen  komma ut med lite popcorn på kvällen?! 

• Anonym (utesovare)

Jag såg hur det slutade men vill bara säga att vi har varit frekventa utesovare under bar himmer i några generationer. Både hemma och på vandring. Solen är inget bekymmer, man vaknar när den går upp och inte är särskilt stark, och kan söka sig till skugga om man vill sova mer, eller så går man upp, och så sover man middag en stund i skuggan om det blev för lite sömn.

Låt barnen ha sina infall och ha kul.

• Anonym (Solen)
    Solen är ett problem mellan 11 och 14 ungefär vad gäller risker. På morgonen är det enda problemet med solen att man kan vakna alldeles för tidigt. Se bara till att inte låsa balkongdörren. Då kan de komma in när de vill. 
  • Poison82

Gjorde det flertalet gånger som barn , var kul och skönt med frisk luft. Man vaknar dock väldigt tidigt då det blir så ljust så jag skulle inte oroa mig för solen om jag var du

• Anonym (Nihil)
    Behöver du ett frågetecken efter den meningen? Att solen inte lyser som starkast när det inte lyser som starkast? Har du lyckats bli vuxen utan att observera solens cykel?
  • Core

Otaliga studier visar på hur illa det går med ungar som hela tiden blir skyddad från potentiella ?faror? och får sina ?problem? lösta av sina föräldrar så fort det uppstår.

Den psykologiska motståndskraften är noll när de helt plötsligt kastas in i livet som unga vuxna, och förväntas hantera allt själv.

Släpp era barn fria att utvecklas, uppfostran handlar lika mycket om att lära sig se efter sig själv och gå på sina egna initiativ.

• Anonym (Aa)

Ja, eller tänk så slår en meteor ner just på balkongen.

• Anonym (Pippi)

Jamen det var det roligaste som fanns som barn! Sov över hos kompisar på somrarna och ibland fick vi ligga i sovsäckar på balkongen, spännande och annorlunda.  Och nej, de kommer inte att gå i sömnen och hoppa ut. 

Vi sov i tält på tomten ibland också men kommer ihåg att det kändes läskigare, tror vi gick in i huset innan klockan slog midnatt haha! 

Svar på tråden Sova på balkongen