Efter samtalet med terapeuten igår mådde jag ganska dåligt, jag tog åt mig väldigt mycket av vad hon sa.
Hon jämförde mitt förhållande med barnens pappa med mitt nuvarande. Hon ritade upp på tavlan och i stort sett handlade det om att jag och exet hade en stark grund i vårat förhållande som växte fram med tiden, vi hade samma tankar och värderingar tidigt och därför hade vi en stark grund även när vi blev föräldrar och det är därför vi samarbetar så bra.
I mitt nuvarande förhållande går det upp och ner hela tiden, vi tänker och tycker olika om det mesta och därför har vi ingen stark grund att stå på. Vi har inga gemensamma barn, men oavsett det så har vi inte samma tankesätt när det gäller våra föräldraroller.
Efter det tog hon upp att det är inte min uppgift att hjälpa pojkvännen med allt jag gjort... Det är inte mitt jobb att betala hans räkningar, köpa snus åt honom, betala ALL mat hela tiden, ta beslut åt honom som antingen gäller honom eller hans son. Det är HANS uppgift, inte min. Hon sa att ofta tänker man på alkoholister, knarkare och liknande när man hör ordet "medberoende".. men det gäller i allra högsta grad ekonomi och pengar också.
Jag VET att det är flera i denna tråd som skrivit om detta tidigare, jag har bara inte tagit in det på samma sätt som jag gjorde igår.. när en person sitter framför mig, kollar mig i ögonen och säger att jag är medberoende.
Det var väldigt jobbigt att höra och det såg hon på mig, och hon sa att de jag har ansvar över är mig själv och mina två barn och ingen annan!! Vilket vissa av er också har skrivit till mig tidigare... Jag läser verkligen allt ni skriver och tar åt mig av det, det blir bara mer verkligt när man har en fysisk person framför sig.
Jag inser ju att jag troligtvis har skälpt mycket mer än vad jag har hjälpt honom, jag har bara skjutit upp alla problem åt honom... 🥺
Vi pratade i telefon igår kväll, jag hade inte kontaktat honom under dagen och ville ändå säga godnatt - vilket jag inte borde ha gjort.... Jag sa att samtalet idag var väldigt jobbigt och att jag varit väldigt ledsen nästan hela dagen och grubblat över allt vi pratade om. Han frågade vad vi pratat om, och jag talade om allt som jag skrivit här ovan. Han blev jättearg, jag blev arg och ledsen och det slutade med att jag sa att jag inte ville prata med honom mer och att jag nu kommer att lägga på. Efter det blev det en massa sms skickandes...
"Du pratar om mig som att jag är svårt sjuk å du är nå jäkla medberoende förlåt då för FAN jag jag ställer till det för dig ska inte störa dig nå mer"
Jag ville ha stöttning av dig för att jag har mått dåligt hela dagen.. och då låter du irriterad och visar ingen som helst empati för mig överhuvudtaget. Jag började förstå idag att jag bara har gjort det värre för dig genom att hjälpa dig, då har du kunnat skjutit fram dina problem istället för att tagit tag i de direkt istället. Och det mår jag jättedåligt över, att jag trott att jag hjälpt dig när jag istället gjort allt värre för dig och det är det som jag är ledsen över. Och DET är vad medberoende betyder
"Du ska inte behöva oroa dig för dom problemen, hur ska jag kunna visa empati när jag bara hör mindre bra saker om mig . Tror inte äns du hade kunnat de . Men ja det är synd att du mått skit idag pga av du hjälpt mig och pga allt du har gjort för mig vi får se till du inte behöver orolig för det hädanefter"
Men det är väl klart att jag bryr mig och det vet du om! Jag pratade inte om dåliga saker med dig, jag pratade om att JAG troligtvis gjort det mycket värre för dig när jag trodde att jag hjälpte dig. Det är väl bra att du har fått de svar du sökte, jag kommer inte att höra av mig igen, du kommer slippa mig framöver.
Men du kan ju läsa på länken och då lär du märka att det stämmer väldigt mycket in på mig och vad jag har gjort {här bifogade jag en länk till honom}.
"Jag vill inte slippa dig sluta säga så"
"Förlåt (mitt namn) ❤️"
"Jag har läst och förstår.."
{Här börjar han ringa mig och jag lägger på direkt utan att svara.}
"Snälla låt mig säga förlåt iaf tänker inte bråka"
"Allt stämmer så det är jag som inte ska störa dig nå mer förlåt verkligen allt skit jag gjort mot dig"
"Så du tänker inte svara i telefon eller på sms ?"
"Okej god natt"
"Allt du sa ikväll gjorde väldigt ont men fick mig att inse att du har nog det tusen gånger bättre utan mig och mina alla problem jag hopps iaf att du svara senare på mina sms. . 😭"
Jag tänker inte höra av mig till honom mer och tänker inte svara honom. Skulle han komma hem hit, ja då skulle jag väl inte stå tyst utan svara på det han har att säga... Men nej, jag orkar inte mer jag behöver vara ifred nu.