Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

KillBill skrev 2025-08-01 12:09:01 följande:

Ursäkta, men jag ställde min fråga först och jag har redan besvarat din  ändå undviker du att svara på min.

Det ställs krav på att föräldrar ska lära sig svenska, men det är välkänt hur svårt det är att lära sig ett nytt språk som vuxen, särskilt när språket skiljer sig kraftigt från modersmålet. Vi ser samma sak med svenskar som flyttar till Thailand där nästan inga lär sig tala thailändska flytande. Just därför är det avgörande att barn som inte har svenska som modersmål får gå i skolor där svenska är det dominerande språket.

Så, nu vill jag att du svarar: Tycker du verkligen att det är rimligt att svenska elever ska gå i skolor där upp till 90 % av skolkamraterna inte har svenska som modersmål och ofta kommer från socioekonomiskt svaga hem? I sådana miljöer påverkas till och med barn från svenska hem negativt och riskerar att själva få en brytning.

PS. Varför använder du två olika nick i samma tråd? Du har själv medgett att Louice12 och Anonym (white flight) är samma person, så varför detta spel? Det framstår bara som löjligt och försvagar din trovärdighet.

Det verkar inte vara samma kategorier av människor som invandrar till Sverige och som invandrar från Sverige till Thailand. Det är nog mindre viktigt för svenskarna i Thailand att lära sig lokala språket. Thailand ställer krav på försörjning och pengar för invandring. 

https://thailandinfo.nu/hur-manga-svenskar-bor-i-thailand/

Svenskar i Thailand är ingen homogen grupp. Här finns:

Pensionärer som valt ett liv i värmen

Småbarnsfamiljer som kombinerar distansarbete med ett friare liv

Digitala nomader som arbetar på distans

Entreprenörer som driver restauranger, hotell eller annan verksamhet

Svensk-thailändska familjer där ena parten är från Sverige
  • FuckGoggleAskMe
    KillBill skrev 2025-08-03 11:23:28 följande:

Det jag vill lyfta fram är att det faktiskt är svårare att lära sig vissa språk än andra, och detta gäller åt båda hållen. För en svensk är det relativt enkelt att lära sig språk som engelska, tyska eller franska, eftersom de är nära besläktade med svenskan och delar liknande grammatiska strukturer, ordförråd och alfabet. Att däremot lära sig språk som thailändska, arabiska eller många afrikanska språk är betydligt svårare, eftersom de har helt andra skriftsystem, ljud, grammatiska regler och språkliga strukturer. Samma sak gäller åt andra hållet, för en thailändare eller en person med arabiska eller ett afrikanskt språk som modersmål är det enklare att lära sig språk som är besläktade med deras eget, men betydligt svårare att lära sig svenska.

Du trodde att folk i tråden tror att det är lika lätt för en tysk som för en vietnames att lära sig svenska? Och lika lätt för en svensk och en kines att lära sig japanska? Ok.
  • FuckGoggleAskMe
    KillBill skrev 2025-08-03 18:44:55 följande:
    Jag tror mingenting men noterar att det finns folk i tråden som argumenterar som att det är lika enkelt att lära sig alla typer av språk.

Jag har missat den språkvetenskapliga diskussionen här men om ens välmående i form av arbete, försörjning, sociala kontakter och möjliggörande för barnen är beroende av det lokala språket, vilket det oftast är, måste man lägga kraft och tid på att lära sig, oavsett hur svårt det är. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Dev) skrev 2025-08-04 10:02:04 följande:
    En del har ett jobb och orkar inte både studera och arbeta samtidigt. Dessutom;  SFI's kvalietet är dålig på många ställen, mycket privatiseringar inom den sektorn. Dålig koll på undervisningsnivån som erbjuds, eftersom anordnarna alltid kan skylla på att eleverna är så dåliga.
    Många av Örebroskjutningens offer arbetade inom vård och omsorgen, och läste samtidigt på den skolan. 

Det finns mångårig och gedigen internationell forskning som visar att barnen som är tvåspråkiga behöver lära sig modersmålet grundligt, det gynnar även inlärningen av andraspråket. Det gynnar allmän språklig utveckling.

Helst ska de också lära sig läsa på modersmålet, det kan göras parallellt med att de lär sig läsa på exempelvis svenska.

Barnen behöver också lära sig god svenska, det gör man genom kamrater och personal som behärskar språket. Det vill säga, det blir lättare om de flesta barn i klassen har svenska som hemspråk för de här barnen att lära sig språket.

Föräldrarna kan absolut lära barnen så mycket svenska de kan, men det naturliga sättet för invandrarbarn att lära sig landets språk är genom skolan och lekkamrater.
    Så är det i alla länder. 

Men vi ska naturligtvis ha det annorlunda här i Sverige. När man läser vad en del skriver här så verkar de tro att utanförskapsområdena enbart består av gängkriminella och människor som inte arbetar. Jag undrar vad agendan framåt är.

Immigranter börjar oftast inte jobba första veckan i nya landet, de borde börja med språket på en gång, och det är så pass viktigt att det måste hinnas med, även om man jobbar. 

Ja det är viktigt att barn lär sig modersmålet bra och barn bör prata modersmålet i hemmet, men föräldrarnas roll är också att förstå allt som har med skolan att göra, kunna kommunicera med lärare, förstå alla skolböcker och kunna hjälpa barnen med skolarbete. Även att se till att barnen lyssna på och läser svenskspråkig tv, litteratur etc och att de kommer i kontakt med svenska språket genom tex aktiviteter. Föräldrar måste också kunna kommunicera bra med sjukvård, myndigheter etc för sina egna och barnens behov. Föräldrar bör alltså ha en hög nivå på språket för att stödja barnen. 

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?