Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
Ursäkta, men jag ställde min fråga först och jag har redan besvarat din ändå undviker du att svara på min.
Det ställs krav på att föräldrar ska lära sig svenska, men det är välkänt hur svårt det är att lära sig ett nytt språk som vuxen, särskilt när språket skiljer sig kraftigt från modersmålet. Vi ser samma sak med svenskar som flyttar till Thailand där nästan inga lär sig tala thailändska flytande. Just därför är det avgörande att barn som inte har svenska som modersmål får gå i skolor där svenska är det dominerande språket.
Så, nu vill jag att du svarar: Tycker du verkligen att det är rimligt att svenska elever ska gå i skolor där upp till 90 % av skolkamraterna inte har svenska som modersmål och ofta kommer från socioekonomiskt svaga hem? I sådana miljöer påverkas till och med barn från svenska hem negativt och riskerar att själva få en brytning.
PS. Varför använder du två olika nick i samma tråd? Du har själv medgett att Louice12 och Anonym (white flight) är samma person, så varför detta spel? Det framstår bara som löjligt och försvagar din trovärdighet.
Det verkar inte vara samma kategorier av människor som invandrar till Sverige och som invandrar från Sverige till Thailand. Det är nog mindre viktigt för svenskarna i Thailand att lära sig lokala språket. Thailand ställer krav på försörjning och pengar för invandring.
https://thailandinfo.nu/hur-manga-svenskar-bor-i-thailand/
Svenskar i Thailand är ingen homogen grupp. Här finns:
Pensionärer som valt ett liv i värmen
Småbarnsfamiljer som kombinerar distansarbete med ett friare liv
Digitala nomader som arbetar på distans
Entreprenörer som driver restauranger, hotell eller annan verksamhet
Svensk-thailändska familjer där ena parten är från Sverige