Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 10:04:48 följande:

Vi får i Sverige inte ens diskutera problemet med massinvandringen, direkt kommer hoten, du är rasist eller ännu värre , nazist.
    Inte ens folkkäre GW som verkligen har kompetens fick göra det. 

Under tiden fortsätter massinvsndringen, nu i form av arbetskraftsinvandring. Trots att vi har 10 procent arbetslösa skall nu 153 yrken undantas från begränsningar. Vi har brist på 153 yrken. Och tio procent är arbetslösa!
    Låter som en beställning från svenskt näringsliv. Ju fler arbetslösa ju lägre löneökningar. Mindre makt till arbetstagarna. Ger en mer osäker tillvaro för de unga och därmed föds färre barn. Vi fyller på med fler arbetskraftsinvandrare så löser vi det!

SD och Regeringen viker sig för skolbolagens lobbyister och undantar nu lärare från inkomstkravet på 37 000 kronor. Hur förklarar man att till och med akademikeryrken undantas från ett sådant grundkrav?

Vad säger det om synen på skolan och våra elever, när SD och regeringen tillåter import av billig arbetskraft oftast utan tillräckliga språkkunskaper?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 10:35:46 följande:
    Och det kommer inte S att göra???

Nej.

De skolor som anställer gästarbetare som lärare är i regel de marknadsdrivna skolorna som prioriterar lönsamhet framför kvalitet. Som du säkert känner till vill Socialdemokraterna avskaffa det marknadsstyrda skolsystemet.

Utöver det vill S också skärpa kraven: fler lärare ska ha lärarlegitimation, och en större andel av undervisningen ska ske på svenska. Sådana krav försvårar just det du beskriver,  att skolor använder sig av billig gästarbetare utan rätt kompetens.

Hur ser du själv på att SD och regeringen vill underlätta för skolor att använda sig av billiga gästarbetare för att undervisa svenska skolelever?

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 10:49:49 följande:

Problemet idag är så allvarligt att vi har knappt några grundskolelärare som behärskar matematik. Den svenska skolan har varit i fritt fall i så många år . Sverige som byggt sitt välstånd på vår tekniska utveckling, vi är nu helt beroende av utländsk kompetens.

Jag gissar att vi faktiskt behöver importera indiska mattelärare om vi skall få ordning på skolan.

Snacka om att du är naiv. Du tror alltså att vi ska lyfta kunskapsnivån i den svenska skolan genom att anställa lärare som inte behärskar svenska?
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 10:49:49 följande:

Problemet idag är så allvarligt att vi har knappt några grundskolelärare som behärskar matematik. Den svenska skolan har varit i fritt fall i så många år . Sverige som byggt sitt välstånd på vår tekniska utveckling, vi är nu helt beroende av utländsk kompetens.

Jag gissar att vi faktiskt behöver importera indiska mattelärare om vi skall få ordning på skolan.

KillBill skrev 2025-07-25 11:01:08 följande:
    Snacka om att du är naiv. Du tror alltså att vi ska lyfta kunskapsnivån i den svenska skolan genom att anställa lärare som inte behärskar svenska?

Det är dags för dig att vakna. Det finns många exempel på att elever som undervisats av utlänska gästarbetare klarar sig sämre på gymnaisiet och på högskolan. 

Här är några exempel:

www.expressen.se/ledare/more-english-i-skolan-ja-om-vi-vill-bli-dummare/
    www.svd.se/a/A2ll4M/svensk-engelska-skolor-okar-men-forskarna-varnar
    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

www.aftonbladet.se/ledare/a/k6zzxB/fick-hogsta-betyg-larde-sig-ingenting

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 11:07:30 följande:

Det stora problemet är inte friskolorna, ni i S är  ideologiskt blinda, i denna fråga. M är blinda i andra frågor. Lösningen är inte att ta bort friskolor, lösningen är att förbättra de kommunala. 

Mina barn gick i en svensk kommunal skola med svenskfödda legitimerade invandrare och inga socioekonomiska problem i elevgruppen. Ändå var utbildningen av väldigt låg kvalitet. Lärarna  hade låg kompetens, särskilt inom matematik.

Vi bytte till Kundkspsdkolan där mina barn utvecklades mycket bättre. De har nivå gruppering i basömnen och det var bra för båda mina barn, både den som är toppelev och den som hade det lite svårare. 

Men vi har ett enormt priblem med brist på kompetens i matematik i svenska skolors lärarkårer, det löser man inte med att förbjuda friskolor.

Kunsksosdkolsn hade bara kegitimerade och motiverade lärare. 

Bland syokonsulenterna här i stan har Kunskapsskolan fått det talande smeknamnet "Kunskapsluckan" ..

Kunskapsskolan har minimalt med lärarledd undersvisning och det finns tydliga exempel på att många elever från denna skola klarar sig sämre på gymnasiet. 

www.svd.se/a/5VzzJE/friskolor-satter-gladjebetyg-sarskilt-tva
    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 11:13:22 följande:
    Jag upplever att både S och M i praktiken vill ha massinvandring. Den fortsätter i olika former , ständigt , oavsett färgen på vår regering . 

Påståendet saknar grund, åtminstone i fråga om Socialdemokraterna, som tydligt förespråkar en fortsatt stram migrationspolitik på EU:s miniminivå. Moderaterna har en liknande hållning, men är samtidigt mer positivt inställda till arbetskraftsinvandring.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-25 11:32:43 följande:
    KillBill. Vad har du för åsikter om detta?

Ekholmen är väl ett så kallat miljonprogramsområde? Som jag har förstått det förknippas området med socioekonomisk utsatthet  som låga inkomster, hög arbetslöshet och en högre grad av brottslighet. Det bekräftar bara det jag vill lyfta fram: segregation är skadligt för samhället och något vi måste motarbeta.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 12:00:39 följande:

Media har en benägenhet att lyfta problem i friskolor. Många väl ansedda kommunala gymnasier sätter glädjebetyg, men det talar man mindre om.

Det finns forskning på detta. Problemen med gjädjebetyg är mycket större i vinstdrivande marknadsskolor än i kommunla skolor. 
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 12:04:44 följande:

Jag tror inte alls på att S vill minska migrationen till Sverige. Det kommer inte att ske. Ni försöker bara blanda bort korten genom att fokusera på folkblandning och kalla dem som motsätter sig detta gör rasister. 

Migration ligger i svenska vänsterns DNA verkar det som. Och M vill ha billig arbetdskraft. Och vad gör SD?? De verkar helt lagt ner sin verksamhet.

Vad du "tror" spelar mindre roll, det är fakta som räknas. Det var Socialdemokraterna som år 2015 genomförde en av de största omläggningarna av svensk migrationspolitik i modern tid, i samband med flyktingkrisen. De införde tillfälliga uppehållstillstånd, försörjningskrav för anhöriginvandring och ett minskat mottagande som låg i linje med EU:s miniminivå.

Socialdemokraterna har sedan dess stått fast vid en stram migrationspolitik. Nyligen, på Socialdemokraternas partikongress i maj 2025, bekräftades denna linje ytterligare.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-25 12:31:51 följande:
    Fel, fel, fel! Så du ska undervisa mig, och komma med helt felaktiga uppgifter, om ett bostadsområde som jag bodde i under 18 års tid? När jag började arbeta på sjukhuset i Linköping fick jag som anställd förtur till en lägenhet i Ekholmen. Många av mina arbetskamrater bodde där, och även läkare. Jag minns inte en enda invandrare.

Dina uppgifter om socialekonomisk utsatthet, låga inkomster och en högre brottslighet gäller i DAGENS LÄGE orsakat av invandrare och kriminalitet! Det var inte så när området var svenskt! Invandrarna har förstört Ekholmen.

Men sedan så fick invandrare flytta dit, och allt gick åt helvete. De fick flytta till fina lägenheter där det bara fanns svenskar. Bra förskola och skola. Men nu är det skjutningar och sprängningar.

Samma sak hände med Berga där jag också bodde. Många barnfamiljer, tryggt och lugnt. Men nu är 50% invandrare, och det är skjutningar och sprängningar.

Johannelund: Samma skit.

Ryd, Skäggetorp, Johannelund, Berga och Ekholmen i Linköping = sprängningar och skjutningar.

Så fråga Linköpingsborna vad de anser om att få in invandrare till trygga och säkra områden. De har alla samma svar: "det går åt helvete!"

Vad är fel? Ekholmen byggdes under miljonprogrammet och har historiskt varit ett område med mer socioekonomiska utmaningar jämfört med snittet i Linköping. 

I övrigt bekräftar du vad jag säger dvs segregation är skadligt och bör motverkas. 

Frågan till dig är varför du vill behålla alla utanförskapsområden och inte  arbeta för att minska problemen.. 

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?