Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Anonym (Dev) skrev 2025-07-25 12:55:55 följande:
    När en privat friskola etableras i en kommun och sätter glädjebetyg, så ökar de kommunala skolornas tendens att sätta höga betyg. Kan ses i statistik.

Har förstahandsinformation från en lärare som anställdes som slöjdlärare i en känd friskolekoncern.

Visade sig att alla elever hade högsta betyg i slöjd, men det var inte sådana kunskaper som de visade på hans  lektioner. Påtalade det för rektor, men fick inget gehör. Han slutade naturligtvis.

Rektorerna börjar pressa personal att sätta högre betyg än vad som skulle vara rätt. Vi får en betygsinflation. 

Samma mönster återfinns även i de estetiska ämnena, som bild och musik, där vissa vinstdrivande friskolor i princip delar ut A i betyg till samtliga elever.

Inte ens på Adolf Fredriks musikskola, som är känd för sin höga musikaliska kvalitet får så många elever högsta betyg i musik..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-25 13:11:45 följande:
    Så varför görs inget åt korrupta lärare som verkar finnas överallt?

Att förbjuda alternativ är inte bra när allt annat som finns är dåligt.

kanske dags för skolan att gå tillbaka till att lära ut baskunskaper, där betyg kan regleras med nationella prov, och allt annat kan anses vara frivilliga extra aktiviteter som inte betygsätts.
    Allt annat är inte dåligt. Problemen är framförallt kopplade till en typ av friskolor nämligen de vinstdrivande. Stiftelseägna och icke vinstdrivande skolor har inte alls samma problem med glädjebetyg. 

Elever från kommunla skolor klarar sig bättre på högskola och universitet än elever från vinstdrivande friskolor. 
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-25 13:53:27 följande:

KillBill. Länken fungerade inte, men här i texten:

Sprängattentatet på Ödegårdsgatan i stadsdelen Johannelund klockan 00.54 torsdagen den 7 mars var det femte allvarliga i Linköping sedan 2019.

Den här gången tillhörde familjen Wiberg-Ljungqvist skaran av oskyldigt drabbade. Amanda, 29, Jonathan, 29, Pim, 7, och Lipton, 5 väcktes mitt i natten av en kraftfull smäll som ledde till att fönster blåstes ut och marken skakade som om det vore en jordbävning.

??Det är klart att det var väldigt otäckt och omtumlande för oss alla. Barnen fick panik och var väldigt ledsna och stressade. Man kan säga att det inte var det allra enklaste att behålla lugnet. För säkerhets skull höll vi oss i Pims rum så länge som möjligt eftersom det var längst från ytterdörren, berättar Amanda.

När rök började komma in i lägenheten och brandlarmen tjöt från våningarna under fångade de snabbt in sina i ett rum löst springande kaniner.

??Tankarna och rädslan snurrade i våra huvuden och det är svårt att minnas hela förloppet. Mitt i allt funderade vi över hur det hade gått med våra grannar. Överlevde alla? Blev någon allvarligt skadad? Det hade inte varit förvånande med tanke på trycket i smällen, menar Amanda.

Bland det första hon gjorde mitt i chocken var att ringa till sin pappa vid ettiden på natten.

??Jag sa ?nu har bomben smällt?, ungefär som om vi hade gått och väntat på den. Och så var det ju ända sedan den dagen i oktober förra året, när jag efter att ha kommit hem från jobbet möttes av något jag tror var civila polismän som satte upp en stor övervakningskamera mitt på gården utanför vårt bostadshus.

Just under den senaste perioden hade gängkonflikten varit väldigt synlig och uppmärksammad runtom i Sverige, med flera omskrivna mord och sprängningar. Ett av attentaten inträffade just i Linköping i form av en kraftig explosion i ett flerfamiljshus i stadsdelen Ekholmen den 26 september, bara några kilometer från Johannelund. Dådet kopplades till den interna konflikten inom det kriminella nätverket Foxtrot.

Ja, segregation och utanförskapsområden innebär ökade risker för kriminalitet och gängbildning. Just därför måste samhället arbeta aktivt för att motverka detta.

Att du motsätter dig insatser för att bekämpa segregation och utanförskapsområden är faktiskt obegripligt. 

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 14:15:20 följande:
    Eller också är det kriminaliteten och gängbildningen som orsakar utanförskapet och segregationen? Alla som kan kan flyr ju.

Det är en vanlig uppfattning bland främlingsfientliga  att kriminalitet och gängbildning orsakar utanförskap och segregation men kriminologer och sociologer, både i Sverige och internationellt, visar att det i själva verket är tvärtom.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-25 14:41:34 följande:

KillBill. Hur ser du på detta med att det svenska folket får betala priset för segregationen? Tidigare lugna områden har stora problem med kriminalitet, skjutningar och sprängningar. Sverige klassas nu som ett kriminellt land.

Helt oskyldiga barn och vuxna blir svårt skadade, eller avlider, på grund av sprängningar i trapphus. 16 oskyldiga personer har avlidit på grund av kriminaliteten.

Och du har inte svarat på frågan om du vill ha stökiga familjer från utsatta områden i din trappuppgång? Och vara glad för var dag som det inte har skett en sprängning?

Vad är alternativet till att agera mot den omfattande segregation vi ser i Sverige en segregation som är högre än i många jämförbara länder och som lett fram till alla våra utanförskapsområden? Om vi inte agerar nu kommer problemen bara att fördjupas. Att stå passivt vid sidan av, med armarna i kors, är ett recept på ännu större utanförskap, ökande kriminalitet och ett samhälle som slits isär.

Så jag frågar igen: Vad är ditt alternativ? Att låta problemen växa? Du är svaret skyldig.

• KillBill
    nogsåtyst skrev 2025-07-26 14:14:39 följande:

Det har faktiskt redan funnits ett exempel på när en camping uppläts till de som inte alltid haft det så väl förspänt. Campingen låg i ett välmående bostadsområde. Ur artikeln: "- Jag är så trött på snacket om att vi bor så fint och avskärmar oss från dem. Jag hade jättegärna hjälpt dem om jag hade kunnat. Men jag kan ju inte hjälpa någon som jag är livrädd för. säger hon." www.expressen.se/gt/grannarna-till-meros-camping-har-fatt-nog/

Det där var ju ändå över 20 år sedan. Så visst, det är inte rakt av jämförbart eftersom det fanns en profittanke bakom, men det berättar också om att det inte alltid blir bra rakt av bara för att olika grupper blandas.

Dessutom är kan det lätt bli så att personer i socioekonomiskt svaga områden vars situation förbättras genom arbetsinkomster gärna flyttar därifrån. Kvar blir de som inte riktigt lyckats med det. 

Då handlade det om psykiskt sjuka och missbrukare. Man behöver inte vara Einstein för att inse att det uppstår problem när man placerar människor med sådana behov på en camping i stället för att erbjuda dem ordentlig vård och stöd.

Citat från din artikel: 

"År efter år har missbrukarna och de psykiskt sjuka på Meros camping i Askimsviken orsakat problem. Vandalisering, stölder, narkotikabrott, misshandel, olaga hot - listan kan göras lång"

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-26 14:03:46 följande:
    Detta är inte rätt. Bidragstagare får dyra och nybyggda lägenheter som betalas av skattebetalarna som själva inte har råd att flytta dit. För detta krävs en bra utbildning, och sedan ett högavlönat jobb. Det är samma sak med de bostadsrätter som kommunerna köpte in 2015-2016 till nyanlända för c:a 100 miljoner. Som svensk måste man själv betala vartenda krona till en bostadsrätt, ofta flera miljoner. Och sedan betala varje månad.

Alla kommuner har ett bestånd av lägenheter som används vid behov, till exempel vid bostadsbränder, för psykiskt sjuka och missbrukare samt för flyktingar. Det handlar oftast om korttidsboende.

Alternativet till att köpa bostadsrätter hade sannolikt varit att hyra hotellrum, vilket troligtvis hade blivit dyrare. Tycker du att det hade varit en bättre lösning?

Om jag minns rätt sålde kommunerna bostadsrätterna direkt efter flyktingkrisen, då de bara användes under en begränsad period.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-26 13:40:02 följande:
    Marinette Nyh Radebo, "Plikt och prövningsverket": "53% i gruppen med utomnordiska föräldrar svarar att de känner att de inte kan göra värnplikten jämfört med 38% för svenskar".
    Den här undersökningen kommer fram till att försvarsvoiljan är lika hög bland personer med utlänsk bakgrund som bland svenskar. 

omni.se/forsvarsviljan-lika-hog-hos-personer-med-utlandsk-bakgrund/a/Kndrm4

• KillBill
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-26 12:46:22 följande:

Var tog KillBill vägen? Ständiga kommentarer om att vi måste blandas för att lösa segregationen. Han fick frågan, för femte gången, om han vill att stökiga familjer från utanförskapsområden ska flytta in i hans trappuppgång. Eller i hans område. Men han vägrar att svara på den frågan och försvann.

Det är alltså andra som ska ta hand om problemet, bara han själv slipper bli inblandad? 

Jag har personlig erfarenhet av att invandrare som bor mindre segregerat, som i norra Sverige, klarar sig väl och integreras framgångsrikt i samhället. Samtidigt har jag sett hur det ofta går fel när invandrare samlas i segregerade utanförskapsområden, där sociala problem tenderar att förstärkas.

Vi kan nästan dagligen läsa larmrapporter om vilka allvarliga konsekvenser den höga bostads- och skolsegregationen samt utanförskapsområdena medför, ökade klyftor, social oro och förhöjd kriminalitet är bara några exempel.

Så frågan till dig blir varför du vill behålla segregationen och alla utanförskapsområden som bevisligen är så skadligt för samhället?

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?