Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
Tack för förtydligandet, du har helt rätt. Jag har själv en bekant vars barn i högstadiet fick byta till en specialklass anpassad för barnets svårigheter efter att ha misslyckats med att nå godkänd nivå i åk 6. Resultatet var närmast ett mirakel, med rätt stöd och undervisning gjorde barnet fantastiska framsteg och blev senare högpresterande på gymnasiet. Det hade aldrig hänt om barnet fått stanna kvar i den stora ordinarie klassen.
Satsningar på skolan är avgörande, men dagens system motverkar ofta just den typ av insatser som gör skillnad. När friskolorna har rätt till samma genomsnittliga ersättning per elev som den kommunala skolan pressas kommunernas budgetar. Om en kommun vill satsa på små undervisningsgrupper eller specialklasser blir kostnaden ofta flera gånger högre, eftersom kommunen samtidigt tvingas höja ersättningen till friskolorna, även om dessa inte ens har elever med samma behov.Den svenska skolan behöver reformeras i grunden så att det möjligt att tidigt ge elever det stöd de faktiskt behöver, utan att ersättningsmodellen sätter käppar i hjulen.
Med detta sagt ville jag med mitt tidigare inlägg belysa den skadliga segregation som präglar den svenska skolan idag. Vi har fått ett system där elever med utländsk bakgrund, som ofta kommer från socioekonomiskt svagare hem, i hög grad samlas på vissa skolor medan elever från starkare hemförhållanden går på helt andra. Detta leder till skolor där en stor andel elever har bristande kunskaper i svenska, vilket försvårar undervisningen, hämmar språkutvecklingen och gör det ännu svårare för eleverna att nå målen. Det är även olyckligt för de få elever med svensk bakgrund som går på dessa skolor.
Alla skolor måste vara bra skolor, men då måste vi bryta segregationen och förstås se till att eleverna får det stöd som de behöver.
Det finns en mängd forskning som visar att det är bättre att blanda hög- och lågpresterande elever än att separera dem i olika skolor eller klasser. När lågpresterande och resurssvaga elever koncentreras till samma skolor förstärks problem som låg studiemotivation, bristande språkkunskaper och svårigheter att rekrytera erfarna lärare. Det skapas en "negativ spiral" där skolor med låga resultat får ännu svårare att vända utvecklingen.
Jag har frågat dig tidigare men har inte fått något bra svar. Tycker du att det är rimligt att vissa svenska elever går på skolor där upp till 90% av skolkamraterna inte har svenska som modersmål och kommer från socioekonomisk svaga förhållanden?