Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-10-09 07:03:04 följande:
Det är ju så man gjorde i Danmark.
Du brukar ju framhålla Danmark som föredöme i hur man bekämpar integration?
De har ju lyckats rätt väl.
Det är inte fel att riva delar av Sveriges utanförskapsområden, jag tror tvärtom att det kan vara en av flera nödvändiga åtgärder. Det jag däremot tycker är ironiskt är att även Åkesson föreslår detta, utan att förklara var han tänkt att de boende ska ta vägen.
Debatten om Danmark är dessutom väldigt ensidig. En avgörande förklaring till att de lyckats bättre är att de gjort stora satsningar på förebyggande åtgärder. Det är just den delen som SD och övriga Tidölaget helt missar.
I denna artikel kan du läsa mer om detta:
www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3Rgby/dansk-gangforskare-sverige-glommer-viktig-atgard
Några citat från artikeln som understryker detta:
"Samtidigt menar han att Danmarks förebyggande åtgärder ofta glöms bort i den svenska debatten. I Danmark har man arbetat på ett mer strukturellt sätt. Det finns ett helhetsgrepp på nationell nivå där man arbetar jättemycket med riktade välfärdssatsningar mot olika typer av utanförskap. Det gäller allt från fattigdom till bostadspolitiken, hälsa, kriminalitet och integration, där man går in med massa miljoner kronor. Det finns också lokala kontor ute i kommunerna med representanter från polis och socialtjänst."
"-Dessutom har Sverige liberaliserat mycket av välfärden och har inte längre det klassiska välfärdssystemet som finns i Danmark. Därför tycker jag att det är fascinerande att man i Sverige är så upptagen av att fokusera på repressiva åtgärder."
I stället för att vidta förebyggande åtgärder som på riktigt skulle kunna förbättra situationen, sitter Åkesson och de övriga i Tidölaget på sina feta rövar och skrockar om att "saft- och bullepolitik" inte fungerar. Resultatet? Kriminalitet och utanförskap biter sig fast i samhället mycket längre än vad som faktiskt är nödvändigt.
Sverige behöver en ny regering.