Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
Det är kommunerna som säljer tomterna dyrt.
Det är kommunerna som säljer tomterna dyrt.
Det finns två problem att lösa, kriminaliteten och segregationen. Alla lösnimgar kan inte lösa allt.
Man ska alltid försvara de demokatiska värderna, det får aldrig finnas minsta tvivel om det.
Annars får vi det som i Ryssland, som glidit in i en totalitär stat som nu har "lyckats" få förluster på över 1 miljon människor i kriget mot Ukraina. Om inte förtrycket varit så hårt där så skulle många fler ha vågat stå upp och protestera.
Den vanliga människan har inget att vinna på diktatur i det långa loppet, förr eller senare förpestas ens liv. Människor i diktaturer är i genomsnitt olyckligare än människor i demokratier.
Prof emeritus Charlie Karlsson: "Förflyttning av invandrare i utsatta områden till mer välbärgade områden löser inga problem utan leder till sänkt välfärd. Människors inkomster bestämmer i vilka områden de har råd att bo i. Problemet är alltså fattigdom och inte var folk bor. Vad som är än värre är att en sådan politik leder bort uppmärksamheten från de underliggande orsakerna till låga inkomster och social utsatthet. Till våra politiker: sluta tro att ni löser något genom att satsa dyra skattemedel på att flytta invandrare med låga inkomster för att skapa mer blandade bostadsområden. Satsa istället skattemedel på att bekämpa fattigdomens orsaker!"
- Och vad beror fattigdomen på? Pratar mycket dålig svenska, eller ingen alls. Dålig utbildning. De som bor i välartade områden har kunnat flytta dit eftersom de har utbildat sig, och fått välbetalda jobb. Men de som inte har ansträngt sig ska ändå få bo i dessa områden?
.
Det har talats om att många hoppar av SFI. Det kan bero på att kvaliteten i undervisningen har urholkats. På många håll har SFI-undervisningen privatiserats.
Det är lätt att göra goda pengar på undervisning som inte håller måttet, och där det inte finns nationella prov att jämföra med, man kan skylla på att eleverna är så dåliga så det går så ångsamt med inlärningen. Det finns inte heller föräldrar som har koll på vad eleven brukar lära sig under en viss årskurs och kan larma. Detta är ett problem. Dessutom hoppar invandrare av när kurserna inte går att kombinera med det jobb som de har fått.
När det gäller hyror så verkar några i tråden inte vara klara över hur hyresnivåerna sätts.
I nybyggda hus brukar presumtivhyra användas. Hyrorna för lägenheterna i huset ska tillsamman täcka fastighetsägerens alla kostnader plus ge en viss vinst. Det gör att hyrorna i nybyggda hus blir högre än i andra hus, för att markkostnaderna och byggkostnaderna är så höga idag.
I äldre hyreshus finns bruksvärdeshyror. De utgår från bostadens läge och standard. Standard har större genomslag än läge. Hyresnivåerna höjs med ett visst procenttal varje år, som förhandlas fram mellan hyresgästföreningen och fastighetsägarna. I hus där inte förhandling sker är det de förhandlade hyresnivåerna i andra hus utgångspunkten.
Om en fastighetsägare har renoverat lägenheter och de har fått en högre standard, så har fasighetsägaren rätt att höja hyror utifrån den högre standarden. Därför prioriterar fastighetaägare ofta de åtgärder som höjer standarden i lägenheten, men kanske struntar i annat. Är mest intresserade av totalrenoveringar, där åtgärder som höjer standarden ingår, som t ex handdukstorkare.
När det gäller friskolor så är det inte säjert att höga betyg därifrån verkligen betyder väldigt goda kunskaper. Ibland gör det just det och ibland inte alls.
Det finns många sätt att blanda bort korten på, en del elever kan slippa skriva de nationella proven t ex. Eller så skriver de i en liten grupp och får mycket hjälp (fast direkt hjälp inte ska ges). Eller också får de förlängd skrivtid för att de har dyskexi (det är väldigt vanligt med en dyslexidiagnos i Danderyd t ex., eleverna är utredda privat.)
Då kan skolan motivera höga medelvetyg utifrån skolgenomsnittet på Nationelka prov.
Man kan också sätta högre betyg än vad det nationella proven visar för årskursen i det ämnet. Eller sätta betydligt högre betyg i ämnen där det inte finns nationella prov.
Handelshögskolans rektor tycker att det är ett stort problem att man inte riktigt kan lita på beygen vid antagningarna.
När en elev har problem krävs självklart mer resurser och stöd. Men tro inte för en sekund att lösningen är att samla alla elever som har svaga språkkunskaper och svenska elever med stora svårigheter i samma klass, samtidigt som man skapar andra skolor där bara de som redan klarar sig bra går.
Skolforskare är tydliga: den typen av segregering försämrar resultaten för alla. Bättre resultat får man i mer blandade klasser, där elever med olika förutsättningar lär tillsammans och där de som behöver extra stöd faktiskt får det istället för att isoleras.
PS. Det finns vissa typer av elever, exempelvis elever med autism kan må bra av att gå i mindre och särskilda klasser men det är inte det vi pratar om här.