Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Mina båda barn var mycket väl förberedda för gymnasiet efter Kunskaosskolan. De gick på staden mest ansedda kommunala gymnasium. 

Jag är för kommunala skolor. Vi har tvungna att byta då den kommunala grundskolan var för dålig. Då var det bra att det fanns alternativ. 

KillBill skrev 2025-07-25 11:18:25 följande:

Bland syokonsulenterna här i stan har Kunskapsskolan fått det talande smeknamnet "Kunskapsluckan" ..

Kunskapsskolan har minimalt med lärarledd undersvisning och det finns tydliga exempel på att många elever från denna skola klarar sig sämre på gymnasiet. 

www.svd.se/a/5VzzJE/friskolor-satter-gladjebetyg-sarskilt-tva
    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

• TvillingmammaVästgöte

Media har en benägenhet att lyfta problem i friskolor. Många väl ansedda kommunala gymnasier sätter glädjebetyg, men det talar man mindre om.

KillBill skrev 2025-07-25 11:18:25 följande:

Bland syokonsulenterna här i stan har Kunskapsskolan fått det talande smeknamnet "Kunskapsluckan" ..

Kunskapsskolan har minimalt med lärarledd undersvisning och det finns tydliga exempel på att många elever från denna skola klarar sig sämre på gymnasiet. 

www.svd.se/a/5VzzJE/friskolor-satter-gladjebetyg-sarskilt-tva
    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-25 11:22:42 följande:

Påståendet saknar grund, åtminstone i fråga om Socialdemokraterna, som tydligt förespråkar en fortsatt stram migrationspolitik på EU:s miniminivå. Moderaterna har en liknande hållning, men är samtidigt mer positivt inställda till arbetskraftsinvandring.

Jag tror inte alls på att S vill minska migrationen till Sverige. Det kommer inte att ske. Ni försöker bara blanda bort korten genom att fokusera på folkblandning och kalla dem som motsätter sig detta gör rasister. 

Migration ligger i svenska vänsterns DNA verkar det som. Och M vill ha billig arbetdskraft. Och vad gör SD?? De verkar helt lagt ner sin verksamhet.

• TvillingmammaVästgöte

Min son hade EN kille med utländsk bakgrund , i sin klass, från Mellanöstern. Född i Sverige, fin villa, svenska klasskamrater. Han sitter i fängelse dömd för ett grovt våldsbrott. Antagligen drogs han in i kriminalitet av din släkt. 

Visst det är endast ett  exempel men jag tror tyvärr inte att boendeintegrationen minskar  kriminaliteten . Det låter bra, men det fungerar inte, särskilt inte med de volymer vi har idag.

Vi behöver andra lösningar för att ta itu med kriminaliteten. Polisen vågar ju idag knappt åka till de så kallade utsatta områdena. Det förstår jag, det är ju livsfarligt, ingen respekt för polisen finns och ingen respekt för människoliv. 

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-25 14:10:12 följande:

Ja, segregation och utanförskapsområden innebär ökade risker för kriminalitet och gängbildning. Just därför måste samhället arbeta aktivt för att motverka detta.

Att du motsätter dig insatser för att bekämpa segregation och utanförskapsområden är faktiskt obegripligt. 

Eller också är det kriminaliteten och gängbildningen som orsakar utanförskapet och segregationen? Alla som kan kan flyr ju.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-25 15:28:36 följande:
    Kanske en tvåstatslösning?

Ja, så kan det bli.

Jag tror att vi på lite sikt får en ännu mer utpräglad White flight till landsbygden och trevliga små samhällen och vissa mindre städer. Företag kommer att flytta dit och även startas upp i dessa mindre orter. Med modern teknik kan man samarbeta utan att behöva träffas varje dag. Företagen kommer att vilja vara där människor vill bo. Sveriges försvarsindustri som nu är glödhet kan säkert också  ge avknoppningar runt om i landet. Städer som Örnsköldsvik , Skellefteå,Piteå och Luleå kan komma att blomstra. 

Stora delar av de centrala städerna i södra Sverige kommer troligen att förslummas. Som i delar av USA. Malmöregionen kommer bli helt gettofierad. 

• TvillingmammaVästgöte
    Rataxes skrev 2025-07-25 13:50:18 följande:
    Det kan hända att det finns de inom Partiet som verkligen vill minska, men så kommer de i regeringsställning, i beroendeställning av vansinnespartierna MP, V(pk) och C som vill ha in så många som möjligt. 
    Ja, detta är en stor risk. Vad vill Mp,C och V? De vill troligtvis öka flyktingmottagandet rejält. Vi är ju faktiskt fortfarande rikare än Mellanöstern. Om man bortser från alla oljeländer?.men vi är rikare än ökenländrrna och Mp  och V vill nog att vi delar med oss av våra rikedomar. Och Centern vill fylla landet. 30 miljoner tyckte väl Annie var lagom?
  • TvillingmammaVästgöte

På vilket sätt kommer situationen i våra utsatta områden  att förbättras av att skötsamma familjer  utan koppling till kriminalitet och med jobb flyttar därifrån ? Jag förstår inte hur detta skall lösa någon kriminalitet ?

Anonym (Dev) skrev 2025-07-25 16:17:21 följande:
    Jag blir lite förvånad över att du verkar tro att alla familjer i utanförskapsområden skjuter och spränger. Så är det ju inte alls. 

Ja, en stor inflyttning av personer från utanförskapsområden kan helt klart skapa problem i ett bostadsområde. Området ändrar karaktär och många med etniskt svenska rötter flyttar. Som i de områden som du beskrev i Linköping. Och det finns en risk att det finns någon som spränger/skjuter bland dem som flyttar in. 

Men en mindre inflyttning av familjer från sådana områden, där det finns anställningar bland familjemedlemmarna och inga kopplingar till kriminella akriviteter finns, kommer inte att förändra ett område.

Om det tillkommer ett par nybyggda flerfamiljshus i ett område, och de som flyttar in är av blandat ursprung och många inte alls är från utanförskapsområden, så fungerar det. De flesta människor i storstadsområdena får ju inte knäppen bara för att de möter en person med annat ursprung, vi är vana vid att se dem som t.ex.  personal i  kollektivtrafiken,  som vårdpersonal eller som butiksbiträden/farmaceupter på ett apotek osv.  

Sedan till Tvillingmamma/västgöte: Varför tycker du bara synd om lägre medelklassen? Alla som blir utsatta för en dålig boendemiljö, utan att själva ha bidragit till den, är väl offer? Vare sig man är överklass, medelklass, arbetarklass eller arbetslös??
  • TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 16:26:44 följande:

På vilket sätt kommer situationen i våra utsatta områden  att förbättras av att skötsamma familjer  utan koppling till kriminalitet och med jobb flyttar därifrån ? Jag förstår inte hur detta skall lösa någon kriminalitet ?

De kriminella är ju då kvar. Och barn och unga förlorar positiva förebilder. Självklart skall folk få flytta, men inte förstår jag hur detta bättrar situationen i det utsatta området.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-25 16:30:49 följande:
    Då slipper exempelvis deras barn bli indragna. Varför ska de behöva stå ut med det kaos som skjutningar innebär,  om de har kapacitet att integreras i vanliga områden? Det är tydligen svårt att se dem som vanliga människor. 

Så S ide är att alla skötsamma flyttar ut från utsatta områden och kvar ska endast kriminella och arbetslösa bo? Det blir ju spännande. Undrar hur många poliser som vågar ta sig in där ?  Skall vi ha delar av Sverige som laglöst land . Att det utsatta området blir ännu sämre när alla skötsamma lämnar det bryr ni er  inte om? Ni har ingen plan för dem som lämnas kvar? 

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?