Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

För smart barn för skolan

Kolla Mensa gifted child program för att få andra i liknande situation att bolla med.
    Är specialpedagogen inblandad?
    Är barnet testat, tex wisc? Hjälper tydligen (tyvärr) att ha att hänvisa till. 

Vad har ni försökt hittills? Finns inga anpassningar alls idag? Vilka ämnen skulle hen vilja ha extra utmaningar i?

Vi har fått tjata en del, från start, men har fått till en del extra under åk 2 och kommer fortsätta nu inför trean. Barnet är glad över det, men tyvärr har inte alla bitar funkat så bra. 

• Jemp
    Jimmy75 skrev 2025-07-09 09:04:08 följande:
    Bekymret med det är att det är svårt (generellt, kan skilja lokalt) att få till en sådan testning eftersom skolpsykologen endast ska utreda när det finns anledning att misstänkta intellektuell funktionsnedsättning, eftersom det ger rätt till anpassad grundskola. Risken är att man i så fall får bekosta det själv.
    Ja, de jag känner till har bekostat det själva. 
  • Jemp
    Snälla Killen skrev 2025-07-09 08:47:54 följande:
    Men skolan har inte idag resurser nog att tillgodose allas indivuellas behov men,  enligt egen erfarenhet, är det bästa som förälder att fortsätta kämpa men samtidigt vara lyhörd gentemot skolpersonalen 
    Stämmer såklart, men de är skyldiga enligt skollagen till sån anpassning. Det är barnens rättighet och därmed något att fortsätta tjata om. 
  • Jemp
    Jimmy75 skrev 2025-07-09 08:54:23 följande:
    En sak till både dig och TS som kan vara oerhört viktig att ha koll på är att för dessa barn (kan såklart inte säga om just era barn funkar så) är det här med studieteknik. Mycket vanligt att begåvade och lättlärda barn, precis som era blir uttråkade i skolan och det funkar bra när nivån för dem är så lätt. En del av de här barnen kan det vara mycket svårt att motivera till träning och att lära sig studieteknik vilket inte sällan ställer till det för dem senare i skolsystem och i livet. Många saker kommer så lätt för dem att de inte tränar sig i uthållighet. Och skolorna är definitivt inte duktiga på att hantera det....som ni redan upptäckt.
    Men hur tränar man sånt innan det behövs? Helt ärlig fråga alltså. 
  • Jemp

Intressant att läsa era svar kring att träna studieteknik, även om en del av det inte riktigt var det jag menade.. Men att visa på förbättring i andra områden av att träna kan ju vara värdefullt om det är motigt att inte kunna direkt.

Att stimulera intressen och erbjuda fördjupning, självklart, men jag tänker att det inte riktigt förbereder barnet för om/när det väl blir svårt. Grunderna går ju, och det går att resonera kring. Min egen upplevelse är att prestationsångest tyvärr är extra vanligt bland de som ligger nära särbegåvning. 

Men jag tänker på min egen erfarenhet, visst hade jag pluggat tidigare men det var först på universitetet det blev svårt och behövdes konkret studieteknik. Då behövs ju också mer sållning osv. Tungt för självkänslan att uppleva.

Svar på tråden För smart barn för skolan