• EpicF

Jobba som personlig assistent

Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-09 15:17:11 följande:
    Nä de vet jag men alla borde ju ändå tänka så?
    Nej, man tänker inte så om man ska vara lämplig inom PA yrket. 
  • EpicF
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-09 19:04:33 följande:
    Tyvärr så är jag inget troll. Jag tänker helt ärligt så här. Tänker att de vore möjligen ett chill jobb men det beror liksom på vem de är. 
    Chill jobb? 

Vet du ens vad personlig assistans går ut på? 

Du ska fungera som brukarens förlängda armar. Vistå brukaren med att få leva ett normalt liv. 
  • EpicF
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-09 20:37:49 följande:
    Läste nån annons där de stormat fixa i trädgården, gå på bio o såna roliga sake. men de stod inget om typ personlig hygien o sånt så då blir de ju svårt att söka 
    Du är brukarens förlängda armar, och ibland ingår personlig hygien. 

Om du inge kan tänka dig att jobba med människor så ska du absolut inte söka jobba som personlig assistent. Och speciellt inte med dina fördomar och vad du har sagt i tråden.  
  • EpicF
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-10 21:28:10 följande:
    Nämen det tror jag väl ändå inte 
    Ehh....jo. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 10:28:06 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt då brukaren själv har inflytande över hur/hur ofta hygienen sköts. Är inte så att brukare tvångsduschas eller tvättas mot sin vilja efter toabesök osv..
    Hur mycket inflytande brukaren har eller kan förmedla, beror på kognitiviteten och vad för funktion brukaren har. 

Men man ska självklart inte tvångsduscha eller tvättas mot denne vilja, om det inte är absolut nödvändigt av medicinska skäl. Ex om det var utvecklats sår etc. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:33:13 följande:
    Har du ens jobbat som personlig assistent? Du verkar inte förstå bredden. Finns absolut chilla arbetsplatser inom yrket! 
    Ja, det har jag. Vissa tider kan absolut vara chill. Men själva jobbet är generellt inte chill. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:16:59 följande:
    De allra flesta kan förmedla sina önskemål.

Precis, och det kan vara en av anledningarna till att man inte passar som pa hos alla. Jag vill bara jobba hos personer som vill sköta sin hygien regelbundet och på ett bra sätt. Då upplever jag det inte som ofräscht utan fullt naturligt. Någon annan pa kan vara glad över mindre av de tunga sysslorna som dusch osv. 
    Det finns många med PA som inte kan förmedla sina önskemål. 

Inom PA-yrket finns det många olika behov som ska täckas. Människor är individuella och har olika behov. 

Endel behöver enbart PA till att klara grundläggande i vardagen som mat, upprätthålla intressen men sköter sin personliga hygien själv och är mobil. 

Andra är helt imobila och behöver hjälp med allt. 
  • EpicF

Uttrycker man att personer är skitäckliga, då har man inget att göra i PA-, eller vårdyrken. 

• EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:48:53 följande:
    Skulle säga tvärtom. Jobbet är generellt chill med mycket dötid, särskilt om man jobbar kväll och natt.
    Nu är inte alla arbetstider kvällar och nätter. Och det finns brukare där man definitivt inte har någon dödtid, inte ens på kvällar och nätter. 

Du verkar inte ha så mycket erfarenhet i yrket. 
  • EpicF
    Anonym (meh) skrev 2025-07-11 14:07:20 följande:

Jag jobbade lite som personlig assistent som ung vuxen. Både mina och mina dåvarande vänners (som också jobbade som PA) var att det ofta var ett ganska lugnt jobb. Lugnt i jämförelse med mina senare arbeten som vårdbiträde och undersköterska på demensboende och i hemtjänst, och definitivt väldigt lugnt i jämförelse med mitt nuvarande jobb som läkare. Så jag tror inte riktigt på att PA skulle vara ett arbete som i allmänhet är väldigt intensivt.

Beror helt på vad du har för brukare. Vad behovet är. Hur vardagen ser ut etc. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:51:52 följande:
    Nä, det är ovanligt att inte kunna förmedla alls. Jag har aldrig varit i kontakt med någon som inte kunnat det och har ändå jobbat hos många. Finns tekniker för att tyda ögonrörelser osv. 
    Sk talsyntes fungerar tyvärr inte för alla brukare som inte har verbalt eller non-verbalt språk. 

Jag har jobbat och kommit kontakt med många som själva inte kan förmedla vad de önskar, och där talsyntes inte har fungerat. Då har var dennes PA som hjälpt till med att tyda vad brukare vill. Det är något man lär sig när jobbar med samma brukare i många år. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:51:52 följande:
    Nä, det är ovanligt att inte kunna förmedla alls. Jag har aldrig varit i kontakt med någon som inte kunnat det och har ändå jobbat hos många. Finns tekniker för att tyda ögonrörelser osv. 
    Men talsyntes är väldigt bra för de det fungerar för. Men tycker gör det inte det för alls. 

Så nej, det är inte speciellt ovanligt att inte kunna förmedla till andra vad man önskar. Och där kommer bla PA in som den förlängda språket. 
  • EpicF
    Anonym (Upp till ts) skrev 2025-07-11 13:35:12 följande:
    Okej, så kan det nog vara ibland. Kanske var lite oförutseende där.
    Har jobbat inom olika vård och omsorgsyrken och har hittills aldrig mött någon som inte velat duscha annat än undantagsvis om de har en dålig dag med extra trötthet eller smärta.
    Du anar inte hur många människor som av olika anledningar inte vill duscha. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 16:25:53 följande:
    Har inte påstått att det inte finns utan att de allra flesta kan kommunicera med sin omvärld.
    Nej, du påstod att det var ovanligt. Vilket det inte är. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 16:29:13 följande:
    Fast generellt är det lugnt och brukaren kan bestämma över rutinerna. Vad är syftet att sprida en bild som inte stämmer generellt?
    Fast nej, det finns inget "generellt är det lungt". Hur jobbet beror på brukaren och dennes behov, dag/kväll och natt. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 17:03:23 följande:
    Jo, det finns det. PA är generellt lugnt medan t ex äldreomsorgen är stressig. Men självklart finns det undantag. 
    Fortfarande inte "generellt". 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 18:46:47 följande:
    Vet du ens vad generellt betyder?
    Ja. Vet du? 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 19:49:09 följande:
    Sant. Blir bara frustrerad när folk sprider felaktiga bilder av yrket.
    Så varför du det då? 
Svar på tråden Jobba som personlig assistent