• Anonym (Allan)

Förskott på arv, ska föräldrarna ha kvar nyckel

Har fått en villa som förskott på arv av päronen. De gav den i förhoppningen att jag med min familj ska flytta hemövers. Vi har ej kommit till skott med det än så pendlar en del mellan villan och vårt ordinarie hem. 
    Päronen har kvar nyckel och är där ofta när jag och familjen ej är där. 
    Gått 2 år sen jag fick kåken. Brukar föräldrar ha tillgång så? För mig är det ok då jag fått huset och så... Men frun är mindre positiv till det och vill ej längre ha sina privata  prylar där. Hon åkte dit med ungarna för nån dag sedan och sa att det kändes fel att behöva anmäla sig till mina föräldrar när hon åker dit, så de ej är där om hon vill vara själv med ungarna. Nåt om upplysningsplikt. 
    Hur agerar ni andra i liknande situationer? 

• Svar på tråden Förskott på arv, ska föräldrarna ha kvar nyckel
  • Anonym (k)

Att ha nyckel är ok om ni är överens, att ständigt gå in och vara där är inte. Förstår frun.

• Anonym (Upp till dig)

Man förstår frun lite grann, och du borde kanske säga nåt till dina föräldrar om det. 

• Anonym (E)

För mig så beror det lite på, hur ofta är dina föräldrar där? Hur ofta och hur länge är ni där? Hur länge stannar dina föräldrar, vart bor dom i vanliga fall, vad gör dom i ert hus, möblerar om, sover i era sängar? ... Hur är relationen med dig och dina föräldrar, din fru och dina föräldrar?

Att ha nyckel tycker jag är helt ok, att komma och kolla till huset är ok om det kommuniceras, att utnyttja huset till att bjuda hem gäster är inte ok

Personligen hade jag haft lite extra tålamod men ändå försökt få fram på ett artigt sätt om det är något som stör mig, ni har ändå fått huset

• Fjäril kär

Du borde nog prata med dina föräldrar och enas om regler för hur dom ska använda huset 

Huset är ditt och är ingen sommarstuga för släkten  , det är ju tänkt att ni faktiskt ska bo där.  Då måste ni kunna ställa dit privata saker och lita på att dom inte används som allmän egendom eller att det rotas runt i skåp och lådor.  

Vill dina föräldrar vattna blommor eller se till huset ibland är det inga problem men är ni där ska ert privatliv respekteras. Skulle du och din fru vilja ha vuxentid skulle inte ens du känna dig bekväm med att det finns en nyckel som dom kan gå in med hur som helst.. 

Detta kan bli ett större problem när ni vill bo där och det inte finns regler. 

• Anonym (Pia)

Det är ni som bestämmer om de ska ha nyckel eller ej.

Finns det någon praktisk anledning till att de bör ha en nyckel, eller handlar det bara om att de har svårt att släppa huset känslomässigt?

Om du vill att din fru ska känna sig hemma där så måste du säga ifrån till dina föräldrar och sätta tydliga gränser för när de är välkomna i ert hus. Det normala, när man har nyckel till någon annans hus, är att man bara går in när ägarna har bett om det.

• EpicF

De har gett huset till dig, och självklart ska de inte kunna komma och gå som de vill, även om de har nyckel.

Du får sätta ner foten och säga till dina föräldrar att se kan komma enbart när de är inbjudna av er. Ta tillbaka nyckel om de inte sköter sig. 

• Anonym (A)

Be föräldrarna att de meddelar er när de åker dit och att de frågar om det är ok. Är väl bra om de har nyckel så de kan se till huset, om ni inte är där så ofta. 

• Anonym (Dahlia)
    Anonym (A) skrev 2025-07-16 11:43:53 följande:

Be föräldrarna att de meddelar er när de åker dit och att de frågar om det är ok. Är väl bra om de har nyckel så de kan se till huset, om ni inte är där så ofta. 

Men det är ju just detta som inte funkar med vissa familjer.

De tror att de ska trampa in när som helst, byta ut blommor, kanske t.o.m. tapetsera om i köket utan att fråga (jag minns inlägg i gamla svärmorstråden vi hade här för många år sen). De kan bara inte släppa greppet fast de har gett bort huset/bilen/segelbåten.
  • Anonym (A)
    Anonym (Dahlia) skrev 2025-07-16 11:59:50 följande:
    Men det är ju just detta som inte funkar med vissa familjer.

De tror att de ska trampa in när som helst, byta ut blommor, kanske t.o.m. tapetsera om i köket utan att fråga (jag minns inlägg i gamla svärmorstråden vi hade här för många år sen). De kan bara inte släppa greppet fast de har gett bort huset/bilen/segelbåten.
    Du förutsätter alltså att TS föräldrar inte klarar av att meddela när de åker till huset och planerar att tapetsera om? Märkligt. 
  • Anonym (Allan)

Faktiskt likt en av kommentarerna ovan, de beställde ommålning av en vägg ute (som iofs behövdes göras och de hade rabatt innestående för tjänsten) men berättade för mig i efterhand att det var beställt. Jag tackade och berättade för frun några dagar senare. När hon sedan var där nu i dagarna kom arbetare dit. 

Vi hade lätt själv kunnat ordnat det men inte hunnit med. 

Vart är den andra svärmorstråden? 

Svar på tråden Förskott på arv, ska föräldrarna ha kvar nyckel