• Anonym (Allan)

Förskott på arv, ska föräldrarna ha kvar nyckel

Har fått en villa som förskott på arv av päronen. De gav den i förhoppningen att jag med min familj ska flytta hemövers. Vi har ej kommit till skott med det än så pendlar en del mellan villan och vårt ordinarie hem. 
    Päronen har kvar nyckel och är där ofta när jag och familjen ej är där. 
    Gått 2 år sen jag fick kåken. Brukar föräldrar ha tillgång så? För mig är det ok då jag fått huset och så... Men frun är mindre positiv till det och vill ej längre ha sina privata  prylar där. Hon åkte dit med ungarna för nån dag sedan och sa att det kändes fel att behöva anmäla sig till mina föräldrar när hon åker dit, så de ej är där om hon vill vara själv med ungarna. Nåt om upplysningsplikt. 
    Hur agerar ni andra i liknande situationer? 

• Svar på tråden Förskott på arv, ska föräldrarna ha kvar nyckel
  • Anonym (Dahlia)
    Anonym (A) skrev 2025-07-16 12:22:41 följande:
    Du förutsätter alltså att TS föräldrar inte klarar av att meddela när de åker till huset och planerar att tapetsera om? Märkligt. 
    Märklig kan du vara själv. Jag säger att det finns gränslösa föräldrar som inte kan låta sina barn leva sitt eget liv. Och typiskt för dessa är att med alla medel locka barnen att bo nära och sen aldrig släppa greppet.

Om du läser TS nästa inlägg som bekräftar min tanke så kanske det går upp ett Liljeholmens?
  • Anonym (E)
    Anonym (Allan) skrev 2025-07-16 13:58:06 följande:

Faktiskt likt en av kommentarerna ovan, de beställde ommålning av en vägg ute (som iofs behövdes göras och de hade rabatt innestående för tjänsten) men berättade för mig i efterhand att det var beställt. Jag tackade och berättade för frun några dagar senare. När hon sedan var där nu i dagarna kom arbetare dit. 

Vi hade lätt själv kunnat ordnat det men inte hunnit med. 

Vart är den andra svärmorstråden? 

Ja det där är ju över gränsen även om det menades väl och jag kan förstå hur dom tänkte, de skulle bara ha sagt något i förväg.... men är detta enda exemplet? Eller är det i den stilen det brukar vara? En gång är ingen gång och man kan ju prata med föräldrarna om att det blev fel, men är det såhär de brukar bete sig så behöver ni markera ordentligt alternativt ge tillbaka/sälja huset
  • Anonym (My)

Vad är det för hus ni fått ärva?
    Det verkar ju inte vara en sommarstuga, villa på vilket sätt?
    Bodde dom där tidigare men har flyttat därifrån till t ex en lägenhet/mindre hus så att det är deras gamla hem?

Det verkar som om dom inte ser det riktigt som erat ännu, att ni inte bor där och att dom då fortfarande kan komma och gå som dom vill.

Visst kan dom hjälpa er med att ta hand om huset när ni inte är där men som dom gör nu blir ju helt fel, har dom förstått överenskommelsen vad som gäller för huset?

• Anonym (A)
    Anonym (Dahlia) skrev 2025-07-16 14:04:20 följande:
    Märklig kan du vara själv. Jag säger att det finns gränslösa föräldrar som inte kan låta sina barn leva sitt eget liv. Och typiskt för dessa är att med alla medel locka barnen att bo nära och sen aldrig släppa greppet.

Om du läser TS nästa inlägg som bekräftar min tanke så kanske det går upp ett Liljeholmens?
    Märkligt att du antar saker utan att veta och generaliserar. 

Att göra underhåll på en vägg kan man inte jämställa med att tapetsera om såvida de inte bytte färg på huset, men naturligtvis skulle föräldrarna frågat om tillstånd först, hoppas TS gjort det klart för dem. 
  • Anonym (Helene)

Nja, om det är ert hus bör det väl snarare vara att dina föräldrar här av sig till er om de vill dit? För din fru har ju rätt i att det är fel att hon ska meddela om hon vill åka till sitt egna hus, liksom. Ni måste sätta gränser, speciellt om ni ska flytta dit. 

Jag skulle nog aldrig flytta in i ett hus vi fått av släkten, om släkten fortfarande tror att det är deras som de fortfarande får bestämma kring. Jag förstår att din fru drar sig från att lämna saker där om dina föräldrar klampar in när dom känner för det.

• Lönnsirap

Det är ju inte ovanligt att man behöver vara tydlig mot föräldrar när man är vuxen, utifrån att de kanske tänker som förr, trots vuxenhet och andra parter!

Det är iallafall min erfarenhet.

Och nej, vanligtvis får man sätta gränser till folk som inte förstår att man genom en gåva också ger bort något. Och där behöver du som man välja din faktiska familj, snarare än "barndomshemet".

Kanske behöver du tydliggöra för mamma och pappa att det inte funkar som de alltid gjort och faktiskt prata med din partner om vad hon är bekväm med.

• Anonym (Smart)

Nästa gång ni är där, placera ut några riktigt avancerade sexleksaket på olika ställen i huset. 

Därefter lär föräldrarna inte gå in igen utan att ha kollat med er först. 

• Anonym (Realisten)

Bara I Sverige kan man se det som ett problem att få en gåva, gissningsvis värd en eller flera miljoner, men frun är missnöjd.

Överallt annars ? Wow, en gåva värd miljoner. Jag löser problemen.

• Anonym (H)

Vad har de där att göra?

• EpicF
    Anonym (Realisten) skrev 2025-07-16 16:13:33 följande:

Bara I Sverige kan man se det som ett problem att få en gåva, gissningsvis värd en eller flera miljoner, men frun är missnöjd.

Överallt annars ? Wow, en gåva värd miljoner. Jag löser problemen.

Fast i realiteten så har de inte ens fått huset/gåvan eftersom ts föräldrar fortfarande har tillträde dygnet runt och verkar dessutom använda det som sitt. 

Det är inte att de fått huset som ts fru är missnöjd med, det är hennes svärföräldrar ränner ut och in som det passar som hon är missnöjd med. Vilket är helt förståeligt. 
Svar på tråden Förskott på arv, ska föräldrarna ha kvar nyckel