• Anonym (1987)

Ångesten är total

När min ångest dundrar in mår jag illa, kräks och det känns som att ja vill krypa ur mitt skinn. Min ångest skapar ångest av saker jag gjort eller inte gjort. vad som hände igår och vad som hände för femton år sedan. KBT funkar inte. Och inga antideppisar heller för att ångesten bara kommer ibland. Jag vet inte när eller varför. jag försöker lära mig att leva med ångesten. men jag skapar filmer i huvudet av scenarion jag varit med om. konkreta tips som jag kan Få ta del av? Höra om andra som är med om liknande?? Jag har 3 barn i åldrarna 5-10 som inte kräver mer än kärlek samt en underbar man som stöttar mig vid ?ångestattackerna?. Perioderna brukar hålla i sig i några dagar?? funderat På om det är hormonellt och i cykeln? men tar minipiller så får ingen mens eller ägglossning?. haft det så här i lite mer än ett år. 

• Svar på tråden Ångesten är total
  • beli
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-18 20:40:34 följande:
    Börja göra så jobbiga saker du kan. Ångest är egentligen mest ett symptom på att man haft det för enkelt. Då svarar kroppen och hjärnan på allting. För den har anpassat sig till ett liv utan jobbiga situationer.

Träna ute oavsett väder, ta kalla bad, äta onyttiga saker du inte gillar, fasta mm mm.
    Hur menar du nu? Har man ångest för att man haft det för enkelt?!
  • Anonym (Hormoner)

Det kan absolut vara hormonellt. Har du kollat upp biverkningarna på dina piller? Om inte, läs på FASS om det. När jag åt minipiller tappade jag nästan allt mitt hår. Var tvungen att sluta för att inte bli flint. 

Ångest kan även komma från magen. Om din tarmflora är i obalans kommer du må dåligt psykiskt. Har du candida eller sibo?

• Anonym (Pell)

Blir ärligt väldigt förvånad att du både gått kbt och provat medicin men att vården inte lärt dig andningsövningar, avslappning/mindfullness! Det är ju det man ska prova först. Och hur gick din kbt till egenrligen? Det metoden går ju ut på att man ska få lära sig hantera ångesten. Men det verkar de ju inte alls ha gjort. Mycket märkligt. 

Har du fått förklarat för dig vilka delar av hjärnan som arbetar vid ångest och hur det fungerar i övriga kroppen? För många är den kunskapen en nyckel till att hantera ångesten. 

Precis som övriga i tråden upplever jag att andningen är väldigt viktig, men träning är också något som forskning visat är lika effektivt mot ångest som ångestdämpandemedicin. 

Är det ssri du har fått prova? Hur länge åt du det? Har du provat något mer direktverkande mot ångest, som atarax eller liknande? 

• Anonym (Gro)
    beli skrev 2025-07-18 23:19:46 följande:
    Hur menar du nu? Har man ångest för att man haft det för enkelt?!
    Ja, ofta är det så. Man undviker jobbiga situationer och låser sakta in sig i ett hörn. Och ju närmre hörnet man kommer desto starkare blir ångesten.

Fullständigt övertygad om att detta är den främsta orsaken till den våg av ångest som svept in över befolkningen. Folk har det för bekvämt och behöver inte utmana sig själva att göra jobbiga saker. Att möta en spindel, att prata med en främling, att gå till jobbet/skolan eller annan vardaglig situation kan då  upplevas som ett starkt hot hjärnan reagerar på. Hjärnan har inte byggt upp någon motståndskraft.
  • Anonym (1987)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 07:05:34 följande:

Blir ärligt väldigt förvånad att du både gått kbt och provat medicin men att vården inte lärt dig andningsövningar, avslappning/mindfullness! Det är ju det man ska prova först. Och hur gick din kbt till egenrligen? Det metoden går ju ut på att man ska få lära sig hantera ångesten. Men det verkar de ju inte alls ha gjort. Mycket märkligt. 

Har du fått förklarat för dig vilka delar av hjärnan som arbetar vid ångest och hur det fungerar i övriga kroppen? För många är den kunskapen en nyckel till att hantera ångesten. 

Precis som övriga i tråden upplever jag att andningen är väldigt viktig, men träning är också något som forskning visat är lika effektivt mot ångest som ångestdämpandemedicin. 

Är det ssri du har fått prova? Hur länge åt du det? Har du provat något mer direktverkande mot ångest, som atarax eller liknande? 

Skrev otydligt. Jag har inte fått prova ssri då symptomen bara kommer ibland. Jag har inte ångest hela tiden. Kan Gå veckor utan. Ej atarax. Kan Man höra av sig till VC för att få detta tro?. Eller vart vänder man sig??

jag tror nu i efterhand at jag träffade en psykolog som inte passade mig. Hur träffar man ens en bra psykolog? Kan man prova  Mindly? Eller vad det heter. 

och nej, mindfullsness har ingen jäkel pratat om. Andas i fyrkant ja. Men att andas i en fyrkant utan att förstå vad det gör är knepigt.

• Anonym (1987)
    Anonym (Hormoner) skrev 2025-07-19 00:46:17 följande:

Det kan absolut vara hormonellt. Har du kollat upp biverkningarna på dina piller? Om inte, läs på FASS om det. När jag åt minipiller tappade jag nästan allt mitt hår. Var tvungen att sluta för att inte bli flint. 

Ångest kan även komma från magen. Om din tarmflora är i obalans kommer du må dåligt psykiskt. Har du candida eller sibo?

Ingen problem med mage vad jag vet? Jag är som sagt öppen för allt. För när ångesten slår till så vill man göra mycket för att må bra.
  • Jimmy75
    Anonym (1987) skrev 2025-07-19 09:54:30 följande:

Skrev otydligt. Jag har inte fått prova ssri då symptomen bara kommer ibland. Jag har inte ångest hela tiden. Kan Gå veckor utan. Ej atarax. Kan Man höra av sig till VC för att få detta tro?. Eller vart vänder man sig??

jag tror nu i efterhand at jag träffade en psykolog som inte passade mig. Hur träffar man ens en bra psykolog? Kan man prova  Mindly? Eller vad det heter. 

och nej, mindfullsness har ingen jäkel pratat om. Andas i fyrkant ja. Men att andas i en fyrkant utan att förstå vad det gör är knepigt.

I första hand är det vårdcentralen där du är listad du vänder dig till och beskriver din problematik. Ångest kan bero på väldigt många olika saker och när det är ihållande, alltså som du beskriver har varit i över ett års tid kan det vara en god idé att undersöka vad det beror på eller iallafall utesluta vissa orsaker, 

Att hitta en psykolog som funkar bra handlar ofta om personkemi och hur bra eller dåligt den du träffar lyckas skapa en allians med dig men framför allt är det ju en väldig kostnadsskillnad mellan att betala ett eget alternativ helt själv och att få det genom vården. På de flesta vårdcentraler finns det också personal som kan hjälpa dig bedöma om du kan vara hjälpt med remiss för ytterligare kartläggning. En vanlig orsak hos många är neuropsykiatriska svårigheter i botten, men då har man oftast en erfarenhet att man alltid känt vissa symtom även om de inte alltid varit lika påverkande.

• Jimmy75

Glömde kommentera det där med att andas i fyrkant. Anledningen bakom det är för att hjälpa personen att genomföra andningen på rätt sätt. Eftersom den ofta används för att bryta en ångestattack så kan personen som ska använda den vara så påverkad av sin ångest att det är svårt att hålla fokus på andningen och samtidigt kunna styra den.

En annan viktig del är just att hjälpa till att hålla fokus på en uppgift och genom det så småningom tränga bort tankarna som har skapat och vidmakthåller ångesten. Det "fina" med hjärnan är att den bara klarar hålla skarp fokus på en sak, så precis som om du tittar genom en kikare så kan antingen det som är lite närmare dig vara skarpt men då blir bakgrunden suddig och otydlig, eller tvärtom att du får något på långt avstånd att framträda klart och skarpt, men då blir det som finns på närmare håll suddigt och otydligt. Så andningen syftar både till att skifta fokus från det som skapar ångesten OCH att genom andningen och hjärnans feedback-loop hjälpa till att lugna ner systemet.

• Anonym (Gro)
    Anonym (1987) skrev 2025-07-19 09:57:15 följande:
    Ingen problem med mage vad jag vet? Jag är som sagt öppen för allt. För när ångesten slår till så vill man göra mycket för att må bra.
    Vad jag kan se är du inte beredd att göra ett drygt du inte är bekväm med. Och det är också sannolikt därför du är där du är.

Spring 5 km varje morgon i 1 år och du kan börja snacka sen.
  • Jimmy75
    Anonym (1987) skrev 2025-07-19 09:57:15 följande:

Så är det. Ångesten är ett överlevnadssystem som finns där för att hjälpa oss hantera hot och omedelbar fara genom att antingen bekämpa hotet, eller fly från situationen. Ångesten är vår signal om att hjärnan uppfattar något som farligt eller hotfullt och förbereder kroppen genom att öka vår syreupptagning, höja pulsen för att öka blodcirkulationen, samt öka vår vaksamhet. Dock kan det här systemet ibland gå igång på grund av saker som egentligen inte är ett hot och då blir det svårare att hantera situationen på ett sätt som är bra för oss på lång sikt. När vi undviker ett upplevt hot, vilket är den vanligaste strategin minskar ångesten och hjärnan tolkar det som ett kvitto på att den hanterade situationen korrekt och tendensen att göra så igen förstärks.

Oerhört grovt förenklat alltså. 

Svar på tråden Ångesten är total