• Anonym (1987)

Ångesten är total

När min ångest dundrar in mår jag illa, kräks och det känns som att ja vill krypa ur mitt skinn. Min ångest skapar ångest av saker jag gjort eller inte gjort. vad som hände igår och vad som hände för femton år sedan. KBT funkar inte. Och inga antideppisar heller för att ångesten bara kommer ibland. Jag vet inte när eller varför. jag försöker lära mig att leva med ångesten. men jag skapar filmer i huvudet av scenarion jag varit med om. konkreta tips som jag kan Få ta del av? Höra om andra som är med om liknande?? Jag har 3 barn i åldrarna 5-10 som inte kräver mer än kärlek samt en underbar man som stöttar mig vid ?ångestattackerna?. Perioderna brukar hålla i sig i några dagar?? funderat På om det är hormonellt och i cykeln? men tar minipiller så får ingen mens eller ägglossning?. haft det så här i lite mer än ett år. 

• Svar på tråden Ångesten är total
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 13:40:55 följande:
    Bekvämt, inte bekymmerslöst. Ju bekvämare man lever desto mer bekymmer och desto mer ångest tenderar man att skapa.

Att göra det man kan mot ångest är särskilt viktigt för barn med NPF. Fasta rutiner, meningsfull sysselsättning, bra mat, träning, solljus, naturen osv.
    Särskilt viktigt för vuxna med NPF också.
  • Anonym (Pell)
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 13:36:08 följande:
    Det är ingen enkel lösning att göra som jag säger. Det är den absolut svåraste lösningen och det är därför så många väljer bort den. Det är mycket enklare att springa till en psykolog eller att käka antidepressiva. 

Sedan är själva problemet med er psykologer att ni är försiktiga med att säga sanningen för att ni är oroliga för hur patienten ska hantera sanningen. Ni vill även att patienten ska komma tillbaka och den chansen minskar om ni faktiskt säger som det är. 

Jag säger bara som det är. Fakta är att TS kan mildra sin ångest på egen hand. All forskning pekar på det.

Enkelt att gå hos psykologen? Du har en väldigt skev bild av hur terapi går till. Många behöver ångestdämpande för att klara av terapin, så att den ska fungera effektivt. Att gå i terapi är ett rätt tungt jobb. Det handlar i många fall om att möta sina värsta rädslor och jobbigaste minnen istället för att fly dem. 

• Anonym (Pell)
    Bekvämt, inte bekymmerslöst. Ju bekvämare man lever desto mer bekymmer och desto mer ångest tenderar man att skapa.

Att göra det man kan mot ångest är särskilt viktigt för barn med NPF. Fasta rutiner, meningsfull sysselsättning, bra mat, träning, solljus, naturen osv.
    Och var har du stött på extremt många med ångest, vars livshistoria och hela livsstil du har så god insyn i att du kan uttala dig så spiksäkert om det? 
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 13:50:54 följande:

Enkelt att gå hos psykologen? Du har en väldigt skev bild av hur terapi går till. Många behöver ångestdämpande för att klara av terapin, så att den ska fungera effektivt. Att gå i terapi är ett rätt tungt jobb. Det handlar i många fall om att möta sina värsta rädslor och jobbigaste minnen istället för att fly dem. 

Det är ju bra om det är den typen av terapi, vilket ju också är det jag förespråkar.

Fast många går ju mest till psykologen för att få prata av sig. Känner en psykolog och hon får återkommande förslag av olika patienter att de vill träffa henne privat. Så jobbigt var det att gå till psykologen. En bästa vän som alltid lyssnar och är snäll. Fyller säkert en funktion men löser ju inte problemet i grunden.
  • Anonym (1987)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 11:10:00 följande:

Som sakkunnig säger jag: Eh, nej!

Visst finns absolut kategorin du beskriver och tänker på också, men det är inte något man bara gissar sig fram till på knapphändig information som tyder på ett större allvar. Om du skulle ha rätt och det finns en så enkel lösning vore det ju toppen för TS, 

Nu är det naturligtvis alltid den som söker råd som själv får värdera råden man får och själv ta ansvar för vad man gör med informationen. Personligen tycker jag dock att man själv också bör fundera ett varv på vad man säger och hur man lägger fram det. 

Min egen åsikt gällande råd som kommer att är jag blir tacksam över alla tips, råd och tankar. Precis som du skriver värderar jag råden och vad jag gör med råden/åsikterna.
    Tycker det är toppen att familjeliv kan komma med pekpinnar, informera, undervisa, tipsa och komma med egna erfarenheter och åsikter. Jag hade inte skrivit Här om jag inte var desperat (true) och behövde bolla med Er. 

det Finns ingen lätt väg, då hade ingen haft ångest. jag ville ha tips och har fått det. Så tacksam!

Djupandning, minsfullness, inte vara lat utan utsätta mig för obehag (som jag inte riktigt har kunnat komma fram till vad som triggar, men vem vet kanske kommer bli tydligt om jag djupdyker), ssri (nu googlat vilka och varför,  kontakta VC för det är så man diskuterar eventuell ssri. Hittills har minsfullness och djupandning verkligen hjälpt.har fått hjälp i att känna att jag inte är ensam. 

tillägg: det är väldigt svårt att kunna tänka rationellt när man har ångest. För min del är det svårt att inte tänka annat än katastro.

• Anonym (1987)

Att göra det man kan mot ångest är särskilt viktigt för barn med NPF. Fasta rutiner, meningsfull sysselsättning, bra mat, träning, solljus, naturen osv

Jag är inte med på ditt tåg gällande bekvämt och ångest. Förklara gärna ytterligare :)

är övertygad om att det du nämner ovan är viktiga aspekter för att må bra. Problemet (iaf för min del) är att allt det där glöms bort när man jag Har ångest. Träningen Uteblir och allt Fallerar. 
  • Anonym (1987)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 13:50:54 följande:

Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 13:36:08 följande:
    Det är ingen enkel lösning att göra som jag säger. Det är den absolut svåraste lösningen och det är därför så många väljer bort den. Det är mycket enklare att springa till en psykolog eller att käka antidepressiva. 

Sedan är själva problemet med er psykologer att ni är försiktiga med att säga sanningen för att ni är oroliga för hur patienten ska hantera sanningen. Ni vill även att patienten ska komma tillbaka och den chansen minskar om ni faktiskt säger som det är. 

Jag säger bara som det är. Fakta är att TS kan mildra sin ångest på egen hand. All forskning pekar på det.n
     nyfiken? ?GRO? Lider/har du själv lidit av ångest? Hur har du hanterat det? Hur har du fått din erfarehnet/syn på ångesthantering? Jobb? egen? Anhörig?
    @pell jag håller med.
  • Anonym (1987)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 11:33:51 följande:

Jag tolkade det som att TS menade det bildligt. Men kan så klart ha fel. 

Men annars tror jag att du kan ha helt rätt i att TS kan bli hjälpt av att notera spänningar i kroppen och försöka jobba bort dem! 

Var bildligt talat. :) En klump i magen = ångest/mår dåligt

men försöker absolut tänka på spänningarna i kroppen.  Är övertygad om att allt hänger ihop som jag svarade En förut. Insidan och ut. Men det är svårt att leva ?bra? när ångesten Drar in. Även om man vet att man mår bättre av god kosthållning, fysisk aktivitet, återhämning, god sömn. det glömmer jag bort. Därav är jag tacksam för alla inputs. och det är sjutton i mig inte lätt att kunna uttrycka sig på ett bra sätt när man inte kan tänka för att hjärnan har fullt upp med att må dåligt 
  • beli
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 09:30:15 följande:
    Ja, ofta är det så. Man undviker jobbiga situationer och låser sakta in sig i ett hörn. Och ju närmre hörnet man kommer desto starkare blir ångesten.

Fullständigt övertygad om att detta är den främsta orsaken till den våg av ångest som svept in över befolkningen. Folk har det för bekvämt och behöver inte utmana sig själva att göra jobbiga saker. Att möta en spindel, att prata med en främling, att gå till jobbet/skolan eller annan vardaglig situation kan då  upplevas som ett starkt hot hjärnan reagerar på. Hjärnan har inte byggt upp någon motståndskraft.
    Jag vet att du inte tror på mig nu, men det du skriver visar att du inte har en aning om vad vi andra pratar om.

Jag har haft otroligt mycket ångest i mitt liv, ända sen tonåren. Det berodde bl.a. på en för tidig pubertet med alla dess hemska följder, en dysfunktionell uppväxt (som än idag är ett öppet sår eftersom min familj och jag aldrig rett ut det) och rent generellt en känsla av maktlöshet inför flera saker i mitt liv. Förra sommaren gick jag in i väggen och har sen dess försökt hitta nån professionell att prata med, förgäves. Så jag blir väldigt provocerad av din nonchalans och arrogans. Jag vet inte vad du tror att du pratar om, men vi andra pratar om äkta ångest.
  • Anonym (Gro)
    beli skrev 2025-07-19 21:49:12 följande:
    Jag vet att du inte tror på mig nu, men det du skriver visar att du inte har en aning om vad vi andra pratar om.

Jag har haft otroligt mycket ångest i mitt liv, ända sen tonåren. Det berodde bl.a. på en för tidig pubertet med alla dess hemska följder, en dysfunktionell uppväxt (som än idag är ett öppet sår eftersom min familj och jag aldrig rett ut det) och rent generellt en känsla av maktlöshet inför flera saker i mitt liv. Förra sommaren gick jag in i väggen och har sen dess försökt hitta nån professionell att prata med, förgäves. Så jag blir väldigt provocerad av din nonchalans och arrogans. Jag vet inte vad du tror att du pratar om, men vi andra pratar om äkta ångest.
    Du vet vad ångest är men du vet inte hur man förebygger det. Det är det jag vet.

Man kan gå in på Ångestförbundets hemsida och de säger samma sak som mig. Gör det som är obehagligt och din hjärna vänjer sig.

-------
    "Att hantera ångest i stunden
    Ångesten kommer och går, och precis som alla upplevelser går den över av sig själv efter en stund. Många som har ångest vill snabbt bli av med obehagskänslorna. Men om du stannar kvar i känslan kommer du att märka att ångesten slutar att öka, och till med minskar efter en stund. När du får ångest kan du pröva att göra så här:
    Sätt dig på en stol och tryck ner fötterna i golvet eller marken och känn efter hur det känns.
    Beskriv för dig själv vad som händer just nu och tillåt dina tankar att vara som de är.
    Andas lugnt. Lägg en hand på magen och känn andningen.
    Fortsätt eller börja om med det du tänkte göra från början, innan du fick ångest.

Att hantera ångest på längre sikt
    Gör det som är viktigt för dig även när du har ångest. Det kallas exponering och är den viktigaste delen i behandlingen av ångest. Att exponera sig betyder att man utsätter sig för obehagliga känslor. Om det är för svårt att göra det du vill på en gång, så kan du utmana dig i små steg.

Exempel på exponering
    Om du exempelvis slutat åka hiss på grund av att du är rädd att få ångest kan det första steget vara att du föreställer dig att du går in i en hiss. Nästa steg kan vara att gå till en verklig hiss och trycka på knappen så att dörrarna öppnas. Nästa steg kan vara att en kort stund gå in i hissen och sedan gå ut igen. Efter det kan nästa steg vara att åka en våning i taget. Kanske först tillsammans med en vän. Sedan ensam.
    Målet är att du till slut ska klara av att exponeras för hela situationen, från början till slut. Genom att klara av det du är mest rädd för kommer tilltron till din förmåga att öka, och din ångest att minska på sikt.

Vila, rörelse och återhämtning
    Försök att vila och få tillräckligt mycket sömn. Om du har svårt att sova är det bra om du ändå kan försöka ta små vilopauser. Det motverkar både stress och sårbarhet för ångest.
    Rör på dig, till exempel genom att träna, promenera eller dansa. Gärna så att din puls ökar, och att du blir lite varm och svettig. Den fysiska ansträngningen hjälper kroppen att producera ämnen som får dig att må bättre. Träning gör det lättare att slappna av och sova bra."

www.angest.se/vad-r-ngest.html
    --------

Beträffande detta med mer ångest nu för tiden så är det inte så att människor har svårare uppväxter idag. Man hade jobbigare uppväxter förr och framförallt utsatte man sig för fler jobbiga situationer i vardagen. Var ute i alla väder. Tog hand om och slaktade alla slags djur. Osv.

Du beaktar människors bakgrund när du framförallt i det stora sammanhanget ska titta på vardagen. Det är inte så utmanande att sitta på sitt rum eller i soffan i vardagsrummet som standardbarnet gör idag i mycket större utsträckning än förr. 
Svar på tråden Ångesten är total