• Anonym (1987)

Ångesten är total

När min ångest dundrar in mår jag illa, kräks och det känns som att ja vill krypa ur mitt skinn. Min ångest skapar ångest av saker jag gjort eller inte gjort. vad som hände igår och vad som hände för femton år sedan. KBT funkar inte. Och inga antideppisar heller för att ångesten bara kommer ibland. Jag vet inte när eller varför. jag försöker lära mig att leva med ångesten. men jag skapar filmer i huvudet av scenarion jag varit med om. konkreta tips som jag kan Få ta del av? Höra om andra som är med om liknande?? Jag har 3 barn i åldrarna 5-10 som inte kräver mer än kärlek samt en underbar man som stöttar mig vid ?ångestattackerna?. Perioderna brukar hålla i sig i några dagar?? funderat På om det är hormonellt och i cykeln? men tar minipiller så får ingen mens eller ägglossning?. haft det så här i lite mer än ett år. 

• Svar på tråden Ångesten är total
  • Anonym (Gro)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 10:34:29 följande:

Så är det. Ångesten är ett överlevnadssystem som finns där för att hjälpa oss hantera hot och omedelbar fara genom att antingen bekämpa hotet, eller fly från situationen. Ångesten är vår signal om att hjärnan uppfattar något som farligt eller hotfullt och förbereder kroppen genom att öka vår syreupptagning, höja pulsen för att öka blodcirkulationen, samt öka vår vaksamhet. Dock kan det här systemet ibland gå igång på grund av saker som egentligen inte är ett hot och då blir det svårare att hantera situationen på ett sätt som är bra för oss på lång sikt. När vi undviker ett upplevt hot, vilket är den vanligaste strategin minskar ångesten och hjärnan tolkar det som ett kvitto på att den hanterade situationen korrekt och tendensen att göra så igen förstärks.

Oerhört grovt förenklat alltså. 

Ja, och det är därför det gäller att öva hjärnan på att klara av jobbiga och obekväma situationer. 
  • Jimmy75
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 10:26:42 följande:
    Vad jag kan se är du inte beredd att göra ett drygt du inte är bekväm med. Och det är också sannolikt därför du är där du är.

Spring 5 km varje morgon i 1 år och du kan börja snacka sen.

Nu får du lägga av! Det är ingen lek som bara kan viftas bort eller förminskas när det är som TS beskriver sig uppleva det. Det finns delar i det som du säger som stämmer, att ångest tenderar att förstärkas om det systemet får "härja fritt". Men ditt råd här är taget rakt ut ur luften utan att du vet någonting om TS förutsättningar. 

Försöka exponera sig för mentalt jobbiga situationer i en utmanande men hanterbar omfattning och under trygga former är absolut bra men är inget som bara ska höftas eftersom det kan ge rakt motsatt effekt.

När du inte vet något om orsaken har du inget belägg för att ut och springa skulle lösa situationen.

• Anonym (Gro)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 10:41:34 följande:

Nu får du lägga av! Det är ingen lek som bara kan viftas bort eller förminskas när det är som TS beskriver sig uppleva det. Det finns delar i det som du säger som stämmer, att ångest tenderar att förstärkas om det systemet får "härja fritt". Men ditt råd här är taget rakt ut ur luften utan att du vet någonting om TS förutsättningar. 

Försöka exponera sig för mentalt jobbiga situationer i en utmanande men hanterbar omfattning och under trygga former är absolut bra men är inget som bara ska höftas eftersom det kan ge rakt motsatt effekt.

När du inte vet något om orsaken har du inget belägg för att ut och springa skulle lösa situationen.

TS har ju beskrivit sitt problem.Har stött på så extremt många av den här typen. Alltid lika bekväma och alltid lika undvikande för det obekväma. 

Det enda problemet med det jag säger är att det inte är det man vill höra. Skulle TS göra som jag sa skulle hon bli mycket friskare. Det vet du också om du verkligen tänker efter.
  • Anonym (Pell)
    Anonym (1987) skrev 2025-07-19 09:54:30 följande:

Skrev otydligt. Jag har inte fått prova ssri då symptomen bara kommer ibland. Jag har inte ångest hela tiden. Kan Gå veckor utan. Ej atarax. Kan Man höra av sig till VC för att få detta tro?. Eller vart vänder man sig??

jag tror nu i efterhand at jag träffade en psykolog som inte passade mig. Hur träffar man ens en bra psykolog? Kan man prova  Mindly? Eller vad det heter. 

och nej, mindfullsness har ingen jäkel pratat om. Andas i fyrkant ja. Men att andas i en fyrkant utan att förstå vad det gör är knepigt.

Ja, du verkar ha haft en halvdålig psykolog. Den borde ha förklarat hur du och din hjärna fungerar. Förstår man det är det lättare att själv hitta strategier. 

Man ger ssri även vid ångest, men inte som första åtgärd. 

Du kan börja med att kontakta vårdcentralen. 

• Jimmy75
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 10:47:20 följande:
    TS har ju beskrivit sitt problem.Har stött på så extremt många av den här typen. Alltid lika bekväma och alltid lika undvikande för det obekväma. 

Det enda problemet med det jag säger är att det inte är det man vill höra. Skulle TS göra som jag sa skulle hon bli mycket friskare. Det vet du också om du verkligen tänker efter.

Som sakkunnig säger jag: Eh, nej!

Visst finns absolut kategorin du beskriver och tänker på också, men det är inte något man bara gissar sig fram till på knapphändig information som tyder på ett större allvar. Om du skulle ha rätt och det finns en så enkel lösning vore det ju toppen för TS, 

Nu är det naturligtvis alltid den som söker råd som själv får värdera råden man får och själv ta ansvar för vad man gör med informationen. Personligen tycker jag dock att man själv också bör fundera ett varv på vad man säger och hur man lägger fram det. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Pell)
    Anonym (Gro) skrev 2025-07-19 10:47:20 följande:

Var har du stött på extremt många med ångest? Det låter snarare som att du har stött på några som känner sig lite dassiga och kallar det för ångest och att du inte heller vet vad ångest egentligen är. 

Jag har träffat flera personer med ångest. I samtliga fall ligger det npf eller trauma eller en kombination av det bakom. Kanske hälften av dem har haft det sedan tidig barndom. Knappast ett resultat av ett bekymmerslöst liv. 

• Anonym (Pell)
    Louice12 skrev 2025-07-19 11:17:16 följande:
    Men du har skrivit "går runt just nu med en klump i magen". Och denna klump kan bero på att du, omedvetet, håller andan så hårt att det påverkar dina magmuskler. 

Jag tolkade det som att TS menade det bildligt. Men kan så klart ha fel. 

Men annars tror jag att du kan ha helt rätt i att TS kan bli hjälpt av att notera spänningar i kroppen och försöka jobba bort dem! 

• Anonym (Gro)
    Jimmy75 skrev 2025-07-19 11:10:00 följande:

Som sakkunnig säger jag: Eh, nej!

Visst finns absolut kategorin du beskriver och tänker på också, men det är inte något man bara gissar sig fram till på knapphändig information som tyder på ett större allvar. Om du skulle ha rätt och det finns en så enkel lösning vore det ju toppen för TS, 

Nu är det naturligtvis alltid den som söker råd som själv får värdera råden man får och själv ta ansvar för vad man gör med informationen. Personligen tycker jag dock att man själv också bör fundera ett varv på vad man säger och hur man lägger fram det. 

Det är ingen enkel lösning att göra som jag säger. Det är den absolut svåraste lösningen och det är därför så många väljer bort den. Det är mycket enklare att springa till en psykolog eller att käka antidepressiva. 

Sedan är själva problemet med er psykologer att ni är försiktiga med att säga sanningen för att ni är oroliga för hur patienten ska hantera sanningen. Ni vill även att patienten ska komma tillbaka och den chansen minskar om ni faktiskt säger som det är. 

Jag säger bara som det är. Fakta är att TS kan mildra sin ångest på egen hand. All forskning pekar på det.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Pell) skrev 2025-07-19 11:29:41 följande:

Var har du stött på extremt många med ångest? Det låter snarare som att du har stött på några som känner sig lite dassiga och kallar det för ångest och att du inte heller vet vad ångest egentligen är. 

Jag har träffat flera personer med ångest. I samtliga fall ligger det npf eller trauma eller en kombination av det bakom. Kanske hälften av dem har haft det sedan tidig barndom. Knappast ett resultat av ett bekymmerslöst liv. 

Bekvämt, inte bekymmerslöst. Ju bekvämare man lever desto mer bekymmer och desto mer ångest tenderar man att skapa.

Att göra det man kan mot ångest är särskilt viktigt för barn med NPF. Fasta rutiner, meningsfull sysselsättning, bra mat, träning, solljus, naturen osv.
Svar på tråden Ångesten är total