• Anonym (Rädd och skärrad)

Hjälp kommer jag bli anmäld?

Behöver hjälp och råd.
    Inga pekpinnar vet att jag gjort fel.
    Är gift och träffade en gift man via Bodycontact några månader. Vi kom överens om att bara träffa varandra så man inte riskerar sjukdomar. Jag hade en dålig magkänsla och skapade ett fejk konto på BC och la ut en annons och han svarade med ett långt meddelande efter några timmar. Några timmar senare skickade han ett till och ville ses.
    Jag blev galen då han är aktiv på BC och vill träffa kvinnor och par. Som säkert träffar en hel del och han använder inte kondom. Han utsätter mig för en risk att få en sjukdom och även ge den till min man. Jag började skicka långa meddelanden till honom där jag var arg, skickade printscreen på hans meddelande och profil samt bild (på hans ben som han hade på sidan) till hans jobb mail inom kommun (han har semester så han har nog inte sett mina mail dit, kanske är 3-4 st). Tänkte inte på vem som helst kan begära ut dom och han är chef, men känns inte troligt att någon begär ut hans mail just dessa 4 v han är på semester?
    Iallafall, jag har skickat kanske 5-6 meddelanden på bodycontact per dag i 2 veckors tid till honom. Han svarar inte, han blockade ett konto sen skapade jag nytt, skickade flera mail, han läser men svarar inte, har nog skapat 4 konton och skickat kanske 20 mail på två veckor. Jag var bara arg, hotade inte honom eller något men ville ha svar på varför han inte var ärlig, han hade kunnat smitta mig med något. Jag har vissa mail skrivit att jag förlåter honom och vill ses igen (ja jag vet korkad men inga pekpinnar). Han svarar inte. Igår svarade han och skrev att han tycker det är väldigt obehagligt det jag gör  och hotade med polisanmälan. Han skrev även att alla mina mail är offentlig handling som vem som helst kan begära ut. Mår så dåligt över det. Jag svarade att jag inte alls menade att det skulle bli såhär och att jag bara blev arg för att han inte var ärlig. Jag trodde att han fick en egoboost av mina mail och därför aldrig svarade eller blockerade förutom första kontot när jag skrev. 
    Blev skärrad och oerhört rädd och kan inte äta eller sova. Rädd för att han ska anmäla mig för stalking eller ofredande. Men då kommer ju det komma upp att han är systematiskt otrogen och hänger på bodycontact när han är gift? För visst kan han inte begära sekretess i en förundersökning? Jag har ?bara? hållt på såhär i 10 dagar. Svarade på hans mail att jag aldrig kommer kontakta honom mer men att han inte är rättvis mot mig.
    Innan jag kom på honom ville han träffas skrev han och allt var bra. 
    Bör jag vara rädd? Kommer han anmäla mig? Han har ju massor att förlora på att anmäla mig? Jag kommer ju berätta allt då. Och mailen till hans jobb mail på kommun kan väl inte begäras ut om dom inte har med verksamheten att göra samt att jag har ju skickat med bilder på hans profil samt skrivit om det vi gjort. 
    Är så rädd för att bli anmäld för stalkning och ofredande. Behöver råd. Oroar jag mig i onödan? Kommer aldrig kontakta honom mer någonsin och jag skrev också förlåt och att detta inte var min mening eller att jag har något ont i mig utan fortf tkr bra om honom. 
  • Svar på tråden Hjälp kommer jag bli anmäld?
  • Anonym (Anna2)
    Anonym (Katten) skrev 2025-07-18 20:48:21 följande:

För att ge ett så rakt och neutralt svar som möjligt klistrade jag in din text i Chat GPT med frågan "Vad gick snett här?" och fick bland annat detta svaret:

Juridisk aspekt:

Det personen beskriver kan juridiskt falla inom:

Ofredande

Olaga förföljelse (stalking)

Antalet meddelanden, användning av fejkprofiler, kontakt via arbetsmail ? trots att mottagaren inte svarar ? kan räcka för polisanmälan. Att personen ångrar sig i efterhand hjälper kanske inte juridiskt, men är mänskligt förståeligt.

Fick även en sammanställning på hur du verkar må och en mängd diagnoser som du eventuellt kan lida av men det kändes harsh att ta med allt det. Som människa skulle jag kunna sammanfatta det såhär stället: Jag tror att du behöver ta hjälp för detta beteende så att du på ett bättre sätt kan hantera dina känslor och handlingar i framtiden, för det du gjort är otroligt över gränsen för vad som är rimligt. Och tills du gjort det så bör du inte(!) hänga på sidor där du söker tillfälligt sex.
    Att bli polisanmäld av den här mannen hade kanske varit ett nyttigt uppvaknade som gett dig perspektiv på det du gjort, och i synnerhet vad du gjort mot en annan människa och obehaget du framkallat för denne. 
    OT men ChatGPTs svar är inte neutrala utan speglar användaren (samt träningdatat, OpenAIs instruktioner osv). Jag testade just med min och den svarade inte alls sådär utan sa typ ?äsch?.

Däremot är inte privata mail skickade till offentliga mailadresser nödvändigtvis offentliga, lärde den mig nu. Begär någon ut ens mail så kommer de uppenbart privata mailen att sorteras bort innan de lämnas ut. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Anna2) skrev 2025-07-18 21:51:21 följande:
    OT men ChatGPTs svar är inte neutrala utan speglar användaren (samt träningdatat, OpenAIs instruktioner osv). Jag testade just med min och den svarade inte alls sådär utan sa typ ?äsch?.
    Chatgpt ger inte alltid samma svar även om frågan är likadan. Det beror på att den bygger sina svar på sannolikheter och mönster den har lärt sig ifrån väldigt mycket text.

Den har alltså inte en fast databas den hämtar allt ifrån, utan skapar svaret "live" utifrån det den har lärt sig.

Så ställer du och en polare precis samma ställda fråga, så kommer ni att få lite olika svar, men det kommer ungefär att vara samma. 

• Anonym (Anna2)
    Anonym (T) skrev 2025-07-18 22:32:07 följande:
    Chatgpt ger inte alltid samma svar även om frågan är likadan. Det beror på att den bygger sina svar på sannolikheter och mönster den har lärt sig ifrån väldigt mycket text.

Den har alltså inte en fast databas den hämtar allt ifrån, utan skapar svaret "live" utifrån det den har lärt sig.

Så ställer du och en polare precis samma ställda fråga, så kommer ni att få lite olika svar, men det kommer ungefär att vara samma. 

Absolut, så är det, om man ignorerar den påverkan på prediktionen som användarens egna instruktioner, minneslagring och tidigare konversationer har. Vilken för ChatGPt är rätt stor. Lägg sedan till att det finns typ 10 olika modeller i chatGPT som alla tränats olika och att varje modell består av underversioner som finjusterats olika och som slumpas ut (såvitt vi vet) till olika användare. 

Stämmer dock att jag inte ställde samma fråga till min. ?Vad gick snett här? är en vinklad fråga vilket också tenderar att ge ett vinklat svar (dvs inte neutralt).

Mitt prompt var ?vad skulle du svara på detta?, och min ChatGPT dömde i princip TS älskare hårdare än TS.

• Anonym (T)
    Anonym (Anna2) skrev 2025-07-18 23:32:26 följande:

Absolut, så är det, om man ignorerar den påverkan på prediktionen som användarens egna instruktioner, minneslagring och tidigare konversationer har. Vilken för ChatGPt är rätt stor. Lägg sedan till att det finns typ 10 olika modeller i chatGPT som alla tränats olika och att varje modell består av underversioner som finjusterats olika och som slumpas ut (såvitt vi vet) till olika användare. 

Stämmer dock att jag inte ställde samma fråga till min. ?Vad gick snett här? är en vinklad fråga vilket också tenderar att ge ett vinklat svar (dvs inte neutralt).

Mitt prompt var ?vad skulle du svara på detta?, och min ChatGPT dömde i princip TS älskare hårdare än TS.

Fast "Vad skulle du svara på detta?" är ju ännu mera vinklad. För då tar den tillvara på TS känslor, då chatgpt inte är gjord att vara taskig på det sättet, utan underlätta för människor då människor mår bra av att få höra att den ändå gjort något bra. 

Den lider lite utav the "nice guy syndrome". Dvs den säger gärna vad den vet att man vill höra.

Frågar man dock vilka diagnoser som kan ligga bakom, då kommer den inte vara lika snäll längre utan svara vad den tror att det kan vara baserat på den prompt den gavs. 

Men att du fick ett annorlunda svar när du postade samma inlägg är inget konstigt. Det enda som kommer vara liknande kommer vara vad den säger först i början. "Det där är intressant!" "jag förstår precis vad du menar". Och sen kommer den avsluta med "Vill du ha förslag eller att jag ska gräva lite mer?"

Och det är för att den vet att:
    1. Människor gillar att höra bra jobbat.
    2. Det är alltid bra att fråga om någon vill ha tips, istället för att bara anta. Då många människor mest bara vill bli lyssnad på. 

Det är sociala koder som den förmodligen har läst om.
  • Anonym (Anna2)
    Anonym (T) skrev 2025-07-18 23:47:22 följande:
    Fast "Vad skulle du svara på detta?" är ju ännu mera vinklad. För då tar den tillvara på TS känslor, då chatgpt inte är gjord att vara taskig på det sättet, utan underlätta för människor då människor mår bra av att få höra att den ändå gjort något bra. 

Den lider lite utav the "nice guy syndrome". Dvs den säger gärna vad den vet att man vill höra.

Frågar man dock vilka diagnoser som kan ligga bakom, då kommer den inte vara lika snäll längre utan svara vad den tror att det kan vara baserat på den prompt den gavs. 

Men att du fick ett annorlunda svar när du postade samma inlägg är inget konstigt. Det enda som kommer vara liknande kommer vara vad den säger först i början. "Det där är intressant!" "jag förstår precis vad du menar". Och sen kommer den avsluta med "Vill du ha förslag eller att jag ska gräva lite mer?"

Och det är för att den vet att:
    1. Människor gillar att höra bra jobbat.
    2. Det är alltid bra att fråga om någon vill ha tips, istället för att bara anta. Då många människor mest bara vill bli lyssnad på. 

Det är sociala koder som den förmodligen har läst om.

Absolut sant. Man får svar som man frågar, helt enkelt.

Och TS har mest sannolikt inga diagnoser. Hon blev sviken och betedde sig illa och har nu förhoppningsvis fått sig ett uppvaknande. 

• Goneril

Om pekpinnar är på sin plats någon gång så är det här. TS skickar meddelanden i akt och mening att vålla älskaren missaktning, det är förtal vilket är åtalbart. Att han inte vill använda kondom är TS problem, hon hade kunnat kräva det men det gjorde hon inte.                                                                                                                         Om TS smittar sin äkta man är det hon som bär ansvaret och ingen annan.TS försöker vrida på saker och ting men faktum återstår: Hon har bedragit sin man och hon utsätter honom för risken att smittas av en könssjukdom, men frågan här är huruvida älskaren kan tänkas anmäla henne. Om TS fullständigt huvudlösa  korrespondens av privat natur når beslutsfattare och övrig personal på älskarens arbetsplats kan TS ha förstört hans framtidsmöjligheter och då kan åtal och även skadestånd komma ifråga. Självklart kommer TS då att åtalas.                                                                                                                                           Som vuxen individ har man ansvar för sitt agerande och då hjälper det inte att säga "förlåt".

• Anonym (Till alla otrogna)

Man skulle kunna önska att otrogna individer kunde ta lärdom av denna tråd. Men det är nog inte troligt.

Om man är otrogen finns alltid risken att någon utvecklar känslor, och vissa individer kan ta det till extremer. Den risken finns alltid!!

Utan kondom är inte risken bara könsjukdomar, utan även oönskade graviditeter, och du vet aldrig om kvinnan är beredd att göra abort när det väl kommer till kritan. Oavsett vad hon säger innan.

Att lita på en som är otrogen är nog höjden av naivitet. Personen har inga problem att ljuga och hålla saker bakom ryggen på sin partner, varför skulle hen vara annorlunda mot dig? Lita aldrig på en känd lögnare, säger sig självt.

Alla borde göra en riskkalkyl, om de är beredda att ta dessa konsekvenser innan de är otrogna.

• Egon den stora

Jätteroligt inlägg.  "Jag har inga problem med att lura familjen och gå bakom på min fru men om jag lovar dig något kommer jag att hålla det".
    Hur kan man ens tro på en människa som bevisligen är lögnaktig? 
    Förresten, vilken kommun är detta i? Känner att det vore roligt att begära ut några mail. 

• Meddelande borttaget
  • Goneril

Nu har vi ju att göra med en riktig dumsnut, TS verkar ju inte riktigt förstå vilka konsekvenser hennes handlande kan komma att få. Illa nog att hon bedrar sin man och sätter sin tillvaro på spel, hon riskerar också att smitta honom med nån sjukdom. Hela hennes värld kommer att rämna. Om hennes meddelanden kommer fram, vilket de kan glra, riskerar hon åtal för förtal. Hade TS varit lite datakunnig så hade hon vetat att man kan dra tillbaka ett message, iOS 16, eller lPados 16. Dock bör meddelandet vara avsänt nyligen.

Svar på tråden Hjälp kommer jag bli anmäld?