Anonym (A) skrev 2025-07-19 09:29:02 följande:
Tycker att du blandar ihop välfårdssamhälle med medelklassideal. Välfärden handlar om en stat som erbjuder vård, skola, omsorg och trygghetssystem. Hur mycket invånarna bör eller behöver jobba, om de köper nytt eller second hand osv spelar ingen roll. Vi går mot en tid där enkla jobb försvinner och där vi förmodligen kan korta arbetsveckan.
Jag har egentligen råd att köpa nytt men köper begagnat när det finns.
Du kan ha rätt i att välfärden vanligen är ett begrepp som syftar på att staten eller det allmänna tar på sig ansvaret för att trygga medborgarnas välfärd såsom vård skola och omsorg. Det handlar också om olika trygghetssystem för att stötta vid olika personliga svårigheter.
Allt detta finansieras med höga skatter, vilket förutsätter att vi jobbar på och gnor. Redan där är ju ett hinder för att leva det rikare liv som många drömmer om, istället för att bara jobba häcken av sig.
Du berör en annan faktor dom du kallar medelklassideal, och det är förstår också relevant i sammanhanget. Jag tror att de flesta i begreppet välfärdssamhället också räknar in att ha en hög levnadsstandard, i synnerhet i jämförelse med de flesta andra länder.
Socialdemokraterna tycker även de att det är viktigt med ekonomisk tillväxt så att folk får mer i plånboken. Mer pengar alltså som Peps Persson fnyser åt! Kalla det medelklassideal och varför inte när nästan alla räknas som medelklass.
Jag menar inte att köpa second hand skapar ett rikare liv och löser problemen med stressen i ekorrhjulet utan jag visar bara på ett av flera tecken på en rörelse i samhället bort från kneg och pengajakt som krävs för att finansiera välfärden och uppfylla medelklassidealen om villa, bil och vovve. Ett ideal som så många har men som många numera verkar ta avstånd ifrån, som Peps Persson gjorde.
Men vill man leva Peps dröm sinar det i plånboken och inte bara adjöss med den nya köksön och de andra medelklassattributen utan också med de stora skatteinbetalningarna till välfärden.
För att klara bibehållen välfärd och hög standard krävs att folk arbetar och gnor, helst till 73 som föreslagits i den politiska debatten. Inte att bara sitta och lukta på blommorna.