• Cheers

Vad fan är hög standard? Slösar du bort din energi?

Peps Persson sjöng om hur du gått på en stöt med kontoköp och slavkontrakt, konkurrens och statusjakt. Gnager tvivlet som en dålig tand? Känner du dig lurad på något sätt?

Det socialdemokratiska välfärdssamhället som partiet så länge verkat för, och fortfarande hyllar, med villa, Volvo och vovve, som Magdalena Andersson brukar säga, börjar ifrågasättas av alltfler.

Den s.k. välfärden framstår inte längre som det ultimata. Många börjar fråga om man blir lycklig av att jobba häcken av sig bara för att skaffa sig mer prylar och konsumera mera. Varför skuldsätta sig för finare bostad, ny bil och utlandsresor?

Man börjar tala om s.k. cirkulär ekonomi, återanvändning, second hand. Röster höjs om att det är viktigare att satsa på familjen nära relationer och ett rikare liv som inte bara består av arbete, konsumtion och statusjakt.

Hade Persson rätt eller är välfärdssamhället fortfarande ett ideal? Vad tycker du? Det är ju ett val, för eller emot, så svara inte både och!

• Svar på tråden Vad fan är hög standard? Slösar du bort din energi?
  • Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-19 17:16:36 följande:

Det finns fortfarande praktiska jobb som inte kräver teoretisk utbildning. Man kan diska på hotell och restaurang, servera, städa , jobba på tvätteri, tex. 

Det finns också jobb inom lantbruket och skogen. 

Busschaufförer är det också brist på. 

Jo, ja, men inte tillräckligt för att få alla i arbete. Det är inte heller önskvärt med tanke på inflationen. Du har mer rättvise- än ekonomiskt tänk, tror jag
  • Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-19 17:18:06 följande:
    Ja, jag är en sådan. 
    Betalar en massa statlig skatt. 
    Antecknar det i min särskilda bok.
  • Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-19 17:16:36 följande:

Det finns fortfarande praktiska jobb som inte kräver teoretisk utbildning. Man kan diska på hotell och restaurang, servera, städa , jobba på tvätteri, tex. 

Det finns också jobb inom lantbruket och skogen. 

Busschaufförer är det också brist på. 

Du radar också upp jobb som kommer att försvinna.
  • Anonym (Ich bin ein AI)
    Anonym (A) skrev 2025-07-19 17:02:41 följande:
    Nä, de stora vinnarna är de som kan nyttja ai på rätt sätt. De företagen genererar också skatteintäkter. 
    När generativ (fniss) AI verkligen blir det så ja, kanske. Men nu är den i bästa i fall generisk.

Fast folk köper fortfarande hantverk också trots massproducerade alternativ.
  • Anonym (Ich bin ein AI)
    Anonym (A) skrev 2025-07-19 17:39:54 följande:
    När?

2018 skrev OECD i en rapport att typ 50% av jobben skulle försvinna eller förändras till 2022. Vad lärde vi oss av den gigantiska omställningen?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2025-07-19 17:39:54 följande:

Inte på 20 år. Det lovar jag dig, 
    Och jag jobbar både med AI och robotar, så jag har viss insikt. 

AI skall lösa allt sägs det. Konstigt att vi hela tiden måste bli fler på vår IT-avdelning? 

• TvillingmammaVästgöte

Jag jobbar inte häcken av mig. 

Jag skulle kunna tjäna mycket mer än vad jag gör men nöjer mig med lite mindre pengar,eftersom det ändå räcker för mig.

I gengäld jobbar jag ganska lugna 40-timmarsveckor. Jag skulle inte vilja jobba mer för att tjäna mer pengar. 

• TvillingmammaVästgöte

Trådstarten skriver att man inte bara skall ägna sig åt arbete, konsumtion och statusjakt.

Arbete tycker jag är roligt, men konsumtion och statusjakt bryr jag mig inte så mycket om. Antagligen därför mina pengar räcker så bra, för jag gillar verkligen inte att shoppa och lägger så lite tid som möjligt på det. 

Jag sparar och placerar istället , det är mycket roligare.

Och ger pengar till mina barn, det är roligt att skämma bort dem lite. Jag gjorde det inte så mycket när de bodde hemma, för jag ville inte att de skulle bli bortskämda, så jag tar igen det nu.

Jag skänker också till välgörenhet , regelbundet.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2025-07-19 17:38:22 följande:
    Jo, ja, men inte tillräckligt för att få alla i arbete. Det är inte heller önskvärt med tanke på inflationen. Du har mer rättvise- än ekonomiskt tänk, tror jag
    Det finns ingen anledning att ha 10%arbetslöshet för att hålla nere inflationen. Som ändå inte styrs längre så mycket av vad som händer i lilla Sverige. Skulle den ändå bli för hög så höjer Riksbanken räntan lite grann och ordnar det, 
  • Cheers
    Anonym (A) skrev 2025-07-19 16:45:22 följande:
    Vi har råd med en god välfärd utan att folk behöver jobba häcken av sig. Nyckeln till framgång för länder som Sverige är hög kompetens, inte många slitiga timmar av knegande.
    Önsketänkande!

Den bistra verkligheten är ju att vi har hög arbetslöshet och samtidigt saknas det folk till jobb som kräver kompetens. Arbetsgivarna skriker efter kvalificerat folk.
Svar på tråden Vad fan är hög standard? Slösar du bort din energi?