• Anonym (G)

Sårad

Hej alla

Jag är gravid med mannen som jag trodde älskade mig på riktigt. Inatt har han tjaffsat med mig men säger att det är jag som tjaffsar. Jag har märkt att han inte alls kan ta seriösa samtal för varje gång jag tar upp seriösa grejer så ser han det som något bråk fast det inte är det. Det går helt enkelt inte att prata seriöst med honom. Inatt gick han till överdrift då han även sade fula grejer till mig. Nu har han sagt att han inte ens vill höra mitt namn i flera dagar. Jag är helt knäckt och tom på ord. 
    Är det så här man behandlar sin gravida kvinna?

• Svar på tråden Sårad
  • molly50

Självklart behandlar man ingen så,gravid eller inte.
    Men ni måste ju kunna prata med varandra. Be honom berätta vad som egentligen är problemet. Har han ångrat att han har gjort dig gravid eller vill han inte ha barnet? Är det något annat som stör honom?
    Han måste ju kunna berätta vad problemet är utan att vara elak mot dig.
    Ni ska ju bli föräldrar nu och då måste ni kunna lösa problem på ett sansat sätt.

• Anonym (S)

Man behandlar inte någon på det sättet, har inget med graviditet att göra. 

Är han emot att ni behåller barnet?

• Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2025-07-19 12:02:47 följande:

Man behandlar inte någon på det sättet, har inget med graviditet att göra. 

Är han emot att ni behåller barnet?

Nej han är inte emot det.
  • Anonym (S)
    Anonym (G) skrev 2025-07-19 12:07:11 följande:
    Nej han är inte emot det.
    Ok, så detta är ett nytt beteende? Har inget med graviditeten att göra?
  • Anonym (G)
    molly50 skrev 2025-07-19 12:00:03 följande:

Självklart behandlar man ingen så,gravid eller inte.
    Men ni måste ju kunna prata med varandra. Be honom berätta vad som egentligen är problemet. Har han ångrat att han har gjort dig gravid eller vill han inte ha barnet? Är det något annat som stör honom?
    Han måste ju kunna berätta vad problemet är utan att vara elak mot dig.
    Ni ska ju bli föräldrar nu och då måste ni kunna lösa problem på ett sansat sätt.

Han ångrar inte att han gjort mig gravid men han blir arg så fort vi pratar om seriösa grejer. Han har egentligen ingen anledning att vara elak mot mig.
  • Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2025-07-19 12:09:17 följande:
    Ok, så detta är ett nytt beteende? Har inget med graviditeten att göra?
    Det har hänt någon gång mer innan min graviditet men inte alls så här mycket. I början var han villig att lösa saker med mig och prata ut, inte längre.
  • molly50
    Anonym (G) skrev 2025-07-19 12:16:03 följande:
    Han ångrar inte att han gjort mig gravid men han blir arg så fort vi pratar om seriösa grejer. Han har egentligen ingen anledning att vara elak mot mig.
    Är det här något som har börjat nyligen eller har han varit så här tidigare?
    Oavsett så måste han ju kunna berätta vad det är.
    Kan han inte det så är det kanske bättre att lämna.
    Du ska inte behöva stå ut med det här. Och det kan ju också påverka barnet om du blir stressad.
  • Jimmy75
    Anonym (G) skrev 2025-07-19 12:16:03 följande:

Jättevarningsklocka! Tror han att den typen av samtal kommer minska när ni får barn? Multiplicera alla utmaningar ni har idag med 10. Jag blir mörkrädd när jag läser alla dessa trådar om män som över huvudtaget inte klarar av att hantera såna här saker och verkar ha väldigt bristande förmåga till egen affektreglering och affektintoning.

Lätt att säga härifrån men ta tag i det där direkt. Det kommer inte bli bättre av sig själv och så behandlar man inte någon människa.

• Lynx123

Okej då vet du att han INTE lämpar sig som partner. Gör något åt det nu!

• Anonym (G)

Idag har han ignorerat mig. Han vill inte prata.

• Jimmy75
    Anonym (G) skrev 2025-07-19 15:42:46 följande:

Har du någonstans att ta vägen så åk dit. Packa lite saker och lämna honom så kan han sitta där och fundera över sitt beteende.
  • Lynx123

Det är väl inte en sådan typ du vill ha en framtid med?
  • Anonym (Syster)

Istället för att fokusera på din partner, fokusera på dig själv. 
    Tycker du om sättet som era problem hanteras på? Tycker du att det är ok att bli ignorerad på det viset? Är det så du vill att framtiden ska se ut? 

Sluta jaga honom och fokusera på dig själv. Det räcker med att säga "hör av dig när du växer upp", sen slutar du ringa och smsa. Snart kommer han ångra sig och höra av sig ska du se. 
    Men du borde ta dig en ordentlig funderare. 

• Anonym (Lumpin)

Vad är seriösa grejer och hur tar du upp dessa samtalsämnen? Det finns olika sätt att ta upp svåra saker och kanske du tar upp det på fel sätt så han ser det som en anklagelse och gnäll istället.

• molly50

Varför stannar du kvar hos honom? Har du någonstans du kan ta vägen så kan han sitta hemma och sura för sig själv och fundera på varför du har dragit?
  • molly50
    Anonym (Lumpin) skrev 2025-07-20 07:13:59 följande:

Vad är seriösa grejer och hur tar du upp dessa samtalsämnen? Det finns olika sätt att ta upp svåra saker och kanske du tar upp det på fel sätt så han ser det som en anklagelse och gnäll istället.

Oavsett så ger det inte honom rätten att kalla TS för fula saker och säga att han inte vill höra hennes namn på flera dagar.
  • Motherinlaw

Av egen erfarenhet så vet jag att det alltid finns två sidor av myntet. Har svårt att tänka mig att han plötsligt blev elak från ingenstans. 

Luktar bränt! 

• KimLinnefeldt

Skilj dig, så låter autopiloten på FL. Enkel lösning, stick bara.

Men om nu TS älskar mannen och vill försöka ha ett bra förhållande, då finns det saker hon kan göra. Det låter som upplagt för parsamtal med en ytterligare part i rummet. Då kan mannen inte köra sitt vanliga tugg, terapeuten kan förmå honom att prata respektfullt.

Svar på tråden Sårad