• Anonym (Ts)

Att dejta

Hej på er!

I början av året tog min samborelation på 5 år slut. Det är inte så länge men jag minns inte hur jag kände när vi började dejta. och känner mig således lite lost i dejtandet nu. Gick på 3 dejter med en kille där jag kände absolut noll och valde att avsluta det. Nu har jag gått på dejt med en annan kille två gånger och jag kan inte direkt säga att jag känner något pirr ännu? Vill fråga honom om en tredje dejt till helgen så något intresse verkar ju finnas. Men jag vet inte egentligen vad jag känner? blir så osäker på om jag egentligen är redo för det här eller om jag bara är otålig och vill känna massor direkt? det är en väldigt fin person, trevlig och lättsam att ha att göra med. Sista dejten pågick ett helt dygn, jag sov över och ingenting kändes stelt vid frukost eller dylikt. Kände inte heller att jag behövde rusha hem för att jag var i vägen eller så. Åh nej jag vet inte. Jag hoppas jag bara övertänker men vill inte heller ?lura? in den andra personen i att tro att jag känner massor men det kanske man inte heller ska förväntas göra efter 2-3 dejter? Utan tiden nu är kanske normal att tveka och ta det som det kommer för att man just lär känna varandra? Vad säger ni? Hur gör ni/anser ni efter ett par dejter? vet ni direkt då? Eller kan det ibland ta en handfull dejter innan ni väljer att fortsätta/avsluta med personen?

• Svar på tråden Att dejta
  • Anonym (X2)

Man märker ganska snabbt om man vill fortsätta ses eller inte. Det behöver inte betyda att det känns 100% men ett visst intresse för att träffas fler gånger. Känns det inte så, då behöver du inte gå vidare. 

Förr träffades folk IRL och då märkte man om det fanns något med en gång. Idag väljer man från en katalog med stort utbud, bara efter referenser och inte känsla. Självklart går man på många nitar då.

Kärlek och attraktion handlar om biologi. 

• Anonym (Granbarr)

Det låter som att du helt klart inte är redo för att dejta.  Uteblivna känslor tyder på det. Du ska inte tvinga fram känslor för såna känslor är inte äkta och du slösar bort din och den andras tid. 

Landa i dig själv istället och bearbeta din separation och allt som hör till ett uppbrott.  Ha inte så bråttom in i nästa förhållande.  Det brukar aldrig sluta bra. . 

När din kropp och hjärna är redo att dejta igen så kommer du automatiskt känna det suget och pirret 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-07-22 10:45:40 följande:

Det låter som att du helt klart inte är redo för att dejta.  Uteblivna känslor tyder på det. Du ska inte tvinga fram känslor för såna känslor är inte äkta och du slösar bort din och den andras tid. 

Landa i dig själv istället och bearbeta din separation och allt som hör till ett uppbrott.  Ha inte så bråttom in i nästa förhållande.  Det brukar aldrig sluta bra. . 

När din kropp och hjärna är redo att dejta igen så kommer du automatiskt känna det suget och pirret 

Tack snälla för input. Men jag tycker samtidigt att de är svårt att veta så tidigt? jag har absolut inte bråttom och personen är informerad om mitt nyliga uppbrott så det är inget jag döljer. Jag vet bara inte om jag ställer för höga krav på mig själv? Går ifrån en dejt och vill överanalysera allting. Hur kändes det, hur var det, hur borde jag upplevt det? ja men tankarna spinner. Så jag vet inte egentligen om det är för tidigt eller om jag bara behöver mer tid att känna efter haha
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-22 10:54:49 följande:
    Tack snälla för input. Men jag tycker samtidigt att de är svårt att veta så tidigt? jag har absolut inte bråttom och personen är informerad om mitt nyliga uppbrott så det är inget jag döljer. Jag vet bara inte om jag ställer för höga krav på mig själv? Går ifrån en dejt och vill överanalysera allting. Hur kändes det, hur var det, hur borde jag upplevt det? ja men tankarna spinner. Så jag vet inte egentligen om det är för tidigt eller om jag bara behöver mer tid att känna efter haha
    Allt detta du beskriver är att tvinga fram känslor. Och då är du inte redo. 

Varför är det så viktigt att dejta/ha förhållande just precis nu?  Varför inte bara vänta in dig själv? 

Vad är det som är så farligt med att vänta? 

Ta hand om dig själv istället. Risken du tar är att du hamnar i en destruktiv spiral och träffar fel sorts folk istället för att ha äkta känslor. 
  • NinniQX

Ibland behövs det lite mer tid att känna pirret. Så har det varit för mig. Men när jag träffade min man för 19 år sen så var det kärlek från första blicken för oss båda. 

• Anonym (mötas)

Man fungerar väl på lite olika sätt, men för min del har det visat sig att om jag inte känner någonting direkt så kommer det inte heller att ske. Jag pratar inte om en himlastormande förälskelse vid första ögonkastet, men åtminstone så att det inte finns något som helst tvivel för mig kring att jag vill träffas igen, att jag blir lite nervös och orolig för om hon kommer vilja träffas igen osv. De gånger då jag mest "gett det en chans till för att se hur det känns" har det aldrig blivit bra av att ge det ytterligare några dejter. Så ja, lite "pirr" behöver jag åtminstone känna i början.

Sen tycker jag inte att du ska lyssna för mycket på personer som säger att du inte är redo att börja dejta. Ja, om en relation precis tagit slut på grund av konflikter trots mycket kvarstående känslor, då är det kanske bra att ta det lite lugnt. Men din relation tog ju slut för ett halvår sedan, och du säger ingenting om att du fortfarande har mycket känslor kvar för ditt ex osv så jag antar att det inte är så. De flesta normalfungerande personer klarar av att börja dejta i en sådan situation som du är och behöver inte vänta flera år. Som någon här ovanför skrev så är internetdejting ganska konstlat så det är inte så märkligt att man ofta inte känner något. När man går på dejt med någon man träffat IRL så att säga så finns det ju i allmänhet någon sorts litet "pirr" där från början från bådas del, för annars hade man ju inte gått på dejten över huvud taget. Jag skulle inte bli förvånad om forskning visade att dejter som kommer utifrån att man träffats IRL först har enormt mycket högre sannolikhet att leda till en relation än en dejt som planeras via nätdejting. Så att du inte känner så mycket är inte konstigt, och det behöver absolut inte säga någonting om huruvida du är "redo" eller inte. Bara fortsätt som du gör så kommer det att klicka så småningom!

• Anonym (Ts)
    Anonym (mötas) skrev 2025-07-23 17:21:04 följande:

Man fungerar väl på lite olika sätt, men för min del har det visat sig att om jag inte känner någonting direkt så kommer det inte heller att ske. Jag pratar inte om en himlastormande förälskelse vid första ögonkastet, men åtminstone så att det inte finns något som helst tvivel för mig kring att jag vill träffas igen, att jag blir lite nervös och orolig för om hon kommer vilja träffas igen osv. De gånger då jag mest "gett det en chans till för att se hur det känns" har det aldrig blivit bra av att ge det ytterligare några dejter. Så ja, lite "pirr" behöver jag åtminstone känna i början.

Sen tycker jag inte att du ska lyssna för mycket på personer som säger att du inte är redo att börja dejta. Ja, om en relation precis tagit slut på grund av konflikter trots mycket kvarstående känslor, då är det kanske bra att ta det lite lugnt. Men din relation tog ju slut för ett halvår sedan, och du säger ingenting om att du fortfarande har mycket känslor kvar för ditt ex osv så jag antar att det inte är så. De flesta normalfungerande personer klarar av att börja dejta i en sådan situation som du är och behöver inte vänta flera år. Som någon här ovanför skrev så är internetdejting ganska konstlat så det är inte så märkligt att man ofta inte känner något. När man går på dejt med någon man träffat IRL så att säga så finns det ju i allmänhet någon sorts litet "pirr" där från början från bådas del, för annars hade man ju inte gått på dejten över huvud taget. Jag skulle inte bli förvånad om forskning visade att dejter som kommer utifrån att man träffats IRL först har enormt mycket högre sannolikhet att leda till en relation än en dejt som planeras via nätdejting. Så att du inte känner så mycket är inte konstigt, och det behöver absolut inte säga någonting om huruvida du är "redo" eller inte. Bara fortsätt som du gör så kommer det att klicka så småningom!

Jag vill bara säga tack snälla. Jag behövde nog bara få det bekräftat. Nej men precis. Jag avslutade relationen och vet att det till 100% aldrig nånsin skulle bli vi igen. Och det är inte heller något jag strävar efter. 

nu har vi setts en gång till och jag känner nog absolut någonting. För nu är jag rädd för att han inte ska fortsätta vilja ses. Så även om jag inte känner mig upp över öronen förälskad så betyder ju besvisligen denna personen någonting i alla fall. Personen har väckt mitt intresse absolut. Men jag är nog en människa som behöver mycket tid för att utveckla starkare känslor. Tack återigen. 

Svar på tråden Att dejta