Inlägg från: Anonym (Men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men)

Förbjuda religion?

Anonym (O) skrev 2025-07-24 20:48:58 följande:
    Du vet väl att alla religiösa knappast fått valet att konvertera eller bli seriösa i sin tro när de blir myndiga?

Många, många blir påtvingade religion av sina föräldrar. I bästa fall blir barnet som inte tror bara utstött ur föräldrarnas församling, ibland tvingar religiösa ledare föräldrarna att välja mellan församlingen eller barnen. Att tvingas överge sina icketroende barn verkar galet för de flesta av oss, men det är vad många religiösa ledare avkräver dessa föräldrar. De sviker sina barn och klipper kontakten med dem för att fortsätta vara delaktiga i församlingen. Det är fruktansvärt. 
    I värsta fall blir barn som vill lämna religionen misshandlade, dödade, tagna utomlands för att giftas bort.
    Många lever med skyddad identitet för att de inte vill leva som deras föräldrars religion säger.
    Hur kan det ha undgått dig? 
    Religion är bra för vissa om det är helt frivilligt. Det är ett ständigt fängelse för de som inte tror men vill ha kvar sin familj eller inte "dra skam" över dem.
    Du har med andra ord inga belägg. Förväxla inte hedersförtryck med religion. Eller faktiskt olagliga saker med religion. Det är som bekant (eller som du borde känna till men låtsas som att du inte gör det) förbjudet i Sverige.
  • Anonym (Men)
    Anonym (O) skrev 2025-07-24 23:01:31 följande:
    Oskuldskontroller, frikyrkor där barn tvingas knacka dörr för att det ger pluspoäng att värva andra, utstött för att man har sex innan giftermål, tvång att klä sig på ett visst sätt, tvång att betala tionde till församlingen, tvång att bete sig på ett visst sätt, att tro och leva hela livet efter religiös livsstil, giftermålstvång. Bli utstött för att man inte följer alla påbud. Lära sig sen barnsben att alla som står utanför den egna frikyrkan/församlingen är förtappade själar som ska värvas eller ses ner på. Misshandlas för att man hädat en gud.
    Det är inte heder, det är religion! Olika i olika religioner och olika församlingar men likväl religion.

Tycker du att staten, alltså folket, ska vara med och sponsra att vissa människor själva väljer en religion eller tvingas av ledare som tjänar pengar på deras rädsla för helvetet etc, och värst av allt tvingar sina barn till detta?

Håll isär saker. Svenskar är inte tvingade till religion i Sverige. Vi har förutom det lagar och regler för att förhindra misshandel/ dålig behandling av barn som alla är tvingade att följa. 

Löser du inte vad jag skriver? Jag anser att staten inte ska sponsra religion på något sätt. Det är inte samma sak som att förbjuda religion och att via statligt inflytande tvinga människor att ge upp sin religion. Stat och religion ska inte ha med varandra att göra.

Därför är också den här trådstarten stötande. Jag avskyr fanatism, auktoritärt tänkande och tvingande av människor via statliga medel som "ska religion förbjudas" anger.

• Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 22:59:23 följande:
    Om du inte förstår att en mening när den avslutas med ett frågetecken innebär en fråga och inte ett påstående/hävdande, så är du antingen korkad eller obildad.

Men lägg av med gaslightingen. "Ska religion förbjudas" med medföljande text betyder att du vill prata om att religion ska förbjudas. 

Du fattar också att det i så fall skulle innebära ett auktoritärt styre som begränsar människors liv och frihet. Anledningen till att du väljer just gaslighting kan vara att du vill normalisera det här auktoritära tänket. Jag avskyr manipulativa trådar.

• Anonym (Men)
    Anonym (O) skrev 2025-07-26 05:15:49 följande:
    Jehovas Vittnen, Livets Ord och diverse lokala församlingar tvingas till religion, jovisst.

Nysvenskar med religiösa föräldrar blir också tvingade till religion i många fall. Med död och bespottning ifall de slutar tro.

Varför ser du det som stötande med att rubriken i Ts börjar med en fråga?
    Inte mer stötande än "borde vi förbjuda kamphundar?" "Borde friskolor förbjudas?" "Borde vi lagstifta om förbud mot företag att drivas med skattepengar utan att skattebetalarna får utdelning av vinsten?"
    Det är enbart en rubrik för att förstå vad som ska diskuteras. Sen diskuteras ämnet i trådstarten och vidare i tråden. Rubriken är bara en kort fingervisning om vad trådstarten handlar om. Vissa är bra på att sätta rubriker, andra mindre bra och många i dagens läge vill göra rubriken åt clickbait-hållet för att andra ska bli intresserade att läsa.
    Gäller såväl dagstidningar, trådstarter som skvallertidningar och vloggar. 

Ja det är stötande pga att trådstarten vill normalisera ett tänk för att begränsa människors liv och frihet. Inte alls att jämföra med en att huruvida kamphundar eller dylikt borde förbjudas. Du vill att jag och alla andra ska bortse från det här (manipulativa tänket) och jämföra med en oskyldig clickbait eller annat. (vilket i sig självt är manipulativt) Men det förstår du nog. Ts hade kunnat starta en tråd om att "ska vi förbjuda religiösa friskolor" utan att det hade varit auktoritärt tänkande. 

Vill ts nu starta en sån här tråd så får ts räkna med att folk reagerar på tråden. Inte fanatiskt avhandla "förbjuda religion, helst islam" som ett normaliserat tänkande. 

• Anonym (Men)
    Anonym (O) skrev 2025-07-26 05:15:49 följande:
    Jehovas Vittnen, Livets Ord och diverse lokala församlingar tvingas till religion, jovisst.

Nysvenskar med religiösa föräldrar blir också tvingade till religion i många fall. Med död och bespottning ifall de slutar tro.

Varför ser du det som stötande med att rubriken i Ts börjar med en fråga?
    Inte mer stötande än "borde vi förbjuda kamphundar?" "Borde friskolor förbjudas?" "Borde vi lagstifta om förbud mot företag att drivas med skattepengar utan att skattebetalarna får utdelning av vinsten?"
    Det är enbart en rubrik för att förstå vad som ska diskuteras. Sen diskuteras ämnet i trådstarten och vidare i tråden. Rubriken är bara en kort fingervisning om vad trådstarten handlar om. Vissa är bra på att sätta rubriker, andra mindre bra och många i dagens läge vill göra rubriken åt clickbait-hållet för att andra ska bli intresserade att läsa.
    Gäller såväl dagstidningar, trådstarter som skvallertidningar och vloggar. 
    F ö Du får rättslig hjälp om en fanatisk religion hotar dig till livet. Men det fattar du nog. Ingen är tvingade till religion i Sverige.
  • Anonym (Men)
    Lönnsirap skrev 2025-07-26 06:30:56 följande:

Man kan inte förbjuda religion och inbilla sig att det hjälper människor. Snarare kommer den gömmas och göras än mer stark utifrån att det är en gödning av dolda extrema grupperingar.

Jag tycker snarare man behöver ha en ordentlig möjlighet att hitta information om olika religion, såsom en sekundär skola och bibliotek. Och strukturer att få stöd om man utsatts för tvång. 

Men likväl som jag tycker att man behöver sätta gränser för vad som är okej i ett samhälle, likväl tycker jag att att det är rimligt att tillåta religion. Och jag tycker att det behöver finnas religionsfrihet, vilket ju både är att inte behöva tro, men också att få lov att tro och utöva sin religion.

Ja, religionsfrihet borde uppfattas som en självklarhet i Sverige. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-26 08:18:22 följande:
    En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra). Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?

Jag tycker det är bra och intressant, att få höra vad andra tycker är för och nackdelar med religionsfrihet. Jag är också för att även provocerande ämnen ska få diskuteras. Om man ogillar det, är det väl bara att hålla sig borta från de trådarna? Som tur är tvingas man inte att svara i alla trådar.

Det är problematiskt om man använder yttrandefrihet som ett svepskäl för att begränsa yttrandefriheten. Du verkar dessutom göra en hel del antaganden. Som sagt, jag avskyr manipulativa trådar och vill upplysa läsarna om att det är en manipulation du blir utsatt för. Även det du skriver här är en form av manipulation.

Man kan diskutera religion utan att vilja begränsa människors frihet. Eller normalisera ett auktoritärt tänkande. 

• Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-26 18:12:51 följande:
    Precis som det finns troende som tummar på religiösa påbud så finns de som tummar på lagar, alldeles beroende på den egna moraliska kompassen (på individ- eller gruppnivå).
    Många invandrade med dålig svenska har också bristande kunskaper i vad svensk lag säger.
    Så du startade tråden pga din rasism? Är det därför du propagerar för ett auktoritärt styre?
  • Anonym (Men)
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-26 08:18:22 följande:
    En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra). Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?

Jag tycker det är bra och intressant, att få höra vad andra tycker är för och nackdelar med religionsfrihet. Jag är också för att även provocerande ämnen ska få diskuteras. Om man ogillar det, är det väl bara att hålla sig borta från de trådarna? Som tur är tvingas man inte att svara i alla trådar.
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-27 09:10:46 följande:

Om du skriver att mitt inlägg är en form av manipulation, kan du åtminstone tala om exakt vad i det som är manipulation?  ( har man sagt A får man säga B) För det jag tycker du skriver är också ett sätt att begränsa yttrandefriheten, och sånt avskyr jag. Såvida det inte går över till olagligheter.

Men jag tycker inte religioner ska stå över yttrandefrihet i övriga fall, eller att man inte ska kunna diskutera för och nackdelar med ALLA religioner.

Kula att du vill veta mer. Jag har highligtat det manipulativa i skriften. Om vi ska bryta ner det. "En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra)."  Baerättar att jag tydligen ska bli upprörd över att något normalt diskuteras. Jag är inte upprörd, uttrycket används för att ge det jag säger en lägre tyngd. Jämför med ord som "hysteriskt" åt hållet hundvissla . Jag poängterar att ett auktoritärt styre förväntas avhandlas som ett normalt samtalsämne som alla ska prata normalt om. Som att det vore ett normalt alternativ. Det går inte att ha en normal debatt runt den här frågeställningen för då innebär det samtidigt att man accepterar idén med auktoritära styren och begränsande av människors frihet.

Nästa del  "Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?" Du insinuerar att det är jag som ska begränsa friheter. Dvs projicera över det här auktoritära tänkande på mig. Du vet mycket väl att jag aldrig har lyft något sånt. I det här fallerar använda det för att skapa misstro i det jag skriver.

Du använder då två härskartekniker i det korta stycket för att kunna manipulera fram ett misstroende för det jag skriver. 

Resterande text verkar mest handla om att iklä den stackars trådstarten en form av victimhood mentality för att skapa sympatier för en absurd trådstart dvs normalisera. Det du skriver om att man inte behöver skriva i trådar gäller även dig. Men du riktar det till mig förstås för att ytterligare bana väg för ett absurt resonemang som jag riktar strålkastarljuset på. M a o släcka strålkastaren.

Jag inbillar mig i realiteten inte att du kommer att hämta något från den här texten. Så min första mening var aggressiv, jag låter den ändå stå kvar, kanske öppnar upp något. Du har kanske tröttnat halvvägs. Varsågod.

• Anonym (Men)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-27 16:39:26 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar

om jag ställer provocerande frågor som t.e.x ska
    kvinnor ha rösträtt?
    ska aborträtten finnas?

Kan nog vara svårt att ställa frågorna utan att någon undrar om jag är dum i huvudet men kvinnor inte svara på det utan att de samtidigt accepterar idén med att bli utan rösträtt?

Även om jag inte argumenterar emot aborträtten, är själva frågan ett bevis på att jag är emot och manipulativt försöker normalisera tanken på det?
    Ja, skulle någon ställa en fråga "ska kvinnor ha rösträtt" så vill man normalisera tanken att borttagandet av kvinnlig rösträtt är en valmöjlighet.
Svar på tråden Förbjuda religion?