• Anonym (Jobbigt)

Sambo prioriterar vvbarn

Jag och min sambo planerar att skaffa barn men jag är osäker eftersom han alltid sätter sitt barn före oss. När det är hans barns vecka (vv barn) finns jag överhuvudtaget inte med. Barnet går först i alla lägen. På pappas vecka hämtad barnet direkt efter skolan och de umgås från kl. 13:00 till 23:00 då vi alla somnar i samma säng. Barnet bestämmer vad vi ska äta, vad vi ska göra och hur vi ska sova. Jag som sambo och styvmamma har inget att säga till om. Att barnet är 9år och sover naken med oss varje natt stör mig, jag tycker det är äckligt. Att pappan tycker att vi ska umgås exakt hela tiden och dansa efter barnets pipa (servera frukost (barnet gör ingenting), behaga barnets lust till aktivitet, köpa dyra leksaker, barnet får lägga sig vuxentid alla dagar ca 23-01 varje dag, aldrig städa eller packa för resor Och bestämma när vi vuxna ska sova samt alltid sitta i framsätet i bilen. 

jag blir så jävla ledsen för jag anser att min sambo gör honom en björntjänst. barnet växer upp med att alla ska anpassa sig eftersom hen och i verkliga livet kommer det inte att vara så. 

Sambon är även tydlig med att på barnets veckatt jag nr 2 och alla mina åsikter ska jag hålla för mig själv då jag inte är riktiga mamman till barnet. Åker de på resa en vecka gör sambon av sig om praktiska saker men ingenting om att han älskar eller saknar mig. Jag är helt enkelt nummer två.
    På barnfri vecka är han tvärtom, jag är hans allt och han kan inte vara utan mig.

Nu när jag förstått detta, är jag kluven, för vi pratar om att skaffa egna barn ihop. Mardömmen är dock att han kommer bete sig likadant med våra barn. Där jag alltid kommer 2:a och där han helt prioriterar barnen före mig i alla lägen. 

är det någon som kan relatera? Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn
  • EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-25 23:42:38 följande:
    ja precis en naken 9-åring, den här mannen måste vara störd på något vis, TS verkar också konstig som accepterar det, ingen av dem lämpligt föräldramaterial! Kanske att TS klarar sig om hon släpper honom för han verkar ju kunna diktera precis vad som helst i det där hemmet. TS borde socanmäla honom om hon har någon som helst ansvarskänsla 
    Socanmäla för vad? 
  • Anonym (H)
    Varför vill du skaffa barn med någon som är en sån uppenbart dålig förälder?? Förvånad
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-25 23:45:31 följande:
    Socanmäla för vad? 
    För att han är en usel förälder, för allt som TS räknar upp om hur han gör som förälder till detta barn men framförallt för att han låter ungen vara naken med dem i samma säng
  • EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-26 00:21:37 följande:
    För att han är en usel förälder, för allt som TS räknar upp om hur han gör som förälder till detta barn men framförallt för att han låter ungen vara naken med dem i samma säng
    Inget av det är fog för en socanmälan. 
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-26 01:44:49 följande:
    Inget av det är fog för en socanmälan. 
    Jo det är det, det är inte du som avgör vad som har fog för anmälan. Anmälan kan man göra om man av någon anledning känner oro för ett barn och denna man beter sig olämpligt och tvivelaktigt på flera sätt i sin föräldraroll.
  • Anonym (Nej nej nej)

Du skriver inget om hur länge ni varit tillsammans eller hur länge ni bott ihop, men min gissning är 
    14-18 månader på tillsammans och ca 12-15 månader som sambos.

Varför? Jo för att omkring 1-1,5 år börjar förälskelsehormonerna som gör att allt ser bra ut lämna kroppen och sånt här blir tydligt. Att ni blev sambo snabbt för att jag tror att han lovebombar sitt barn och dig varannan vecka, inte hälsosamt.

Du ska inte skaffa barn med den här killen. Jag säger detta som bonusmamma. Han jobbar inte för att alla i familjen ska må bra när han ignorerar din rimliga önskan om hur ni ska sova och säger att du inte ska säga något om hur saker fungerar i ert hem med hänvisning till att du inte är biomamma.

Det finns massor av beslut mina barns bioföräldrar tar beslut om som skola, fritidsaktiviteter och sådant. En del skulle jag gjort annorlunda. 

I hemmet är vi två vuxna som bestämmer hur det ska vara, två barn som får berätta hur de önskar att det vore och alla fyra ska ha det bra.

Din sambo bestämmer utifrån vad barnet säger och ignorerar vad ni mår bra av. Han behöver släppa in dig och våga skapa bra förutsättningar för sitt barn.

Jag rekommenderar familjesamtal eller avsluta. Själv skulle jag valt avsluta.

• Anonym (Miss)

Misstag att ens ha flyttat ihop då du lär ju ha märkt rätt tidigt hur han är. Gör man inte det så är det därför det är bra oavsett att vänta minst 1 år innan man ens tänker tanken att flytta ihop.Speciellt med barn inblandat. 

Skaffa inga barn med honom och flytta ifrån honom och hitta någon som verkligen är något att ha. 

• EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-26 09:55:41 följande:
    Jo det är det, det är inte du som avgör vad som har fog för anmälan. Anmälan kan man göra om man av någon anledning känner oro för ett barn och denna man beter sig olämpligt och tvivelaktigt på flera sätt i sin föräldraroll.
    Nej, det är inte jag som avgör.

Men att skicka in en orosanmälan för att ett barn sover nacken med sina föräldrar (i detta fall pappan och bonusmamma), är upp för sent, inte har relger i hemmet eller får bestämma allt är att ta upp onödiga resurser från socialtjänsten. Resurser de kan lägga på saker som behövs utredas. 
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-25 22:29:34 följande:
    Självklart är bra pappor något positivt men hur fick du det till att pappan i ts text föll under den kategorien? 

Tycker att han låter som en riktigt dålig pappa. 

Att göra precis allt för sitt barn och alltid låta sitt barn gå först är inte positivt. 
    Han ger mycket kärlek. Det är i slutändan det viktigaste.
  • Anonym (M)
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-26 13:34:57 följande:
    Han ger mycket kärlek. Det är i slutändan det viktigaste.
    Det krävs mer än mkt kärlek. Och det är där han brister. 
Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn